دستور رییس‌‌جمهور برای پرداخت طلب 1400‌‌میلیارد تومانی به سبد عدالت

فارس - مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت با اعلام اینکه مهلت پرداخت سود سالیانه به باقی مانده مشمولان تا پایان فروردین ماه تعیین شده از اتمام واگذاری سهام عدالت به ۵/۱۹‌‌میلیون نفر تا پایان بهار و دستور رییس‌‌جمهور برای پرداخت طلب ۱۴۰۰‌‌میلیارد تومانی خبر داد.محمدجواد شیخ در رابطه با آخرین وضعیت پرداخت سود سالیانه ۳۴۷‌‌میلیارد تومانی به ۵/۴‌‌میلیون نفر مشمول اظهار داشت: از زمان آغاز پرداخت (۱۲ بهمن سال گذشته) سود ۸۰ هزار تومانی به هر نفر از مشمولان سبد سهام عدالت تاکنون حدود ۴‌‌میلیون نفر از مشمولان این سود را دریافت کرده‌اند. وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۲۰‌‌میلیارد تومان سود سالیانه توزیع شده ادامه داد: در ایام تعطیلات نوروزی چندان مراجعه کننده‌ای برای دریافت سود سالیانه وجود نداشت.

مهلت دریافت سود تا پایان فروردین

شیخ تصریح کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، افرادی که تاکنون سود سالیانه خود را از بانک‌ها دریافت نکرده‌اند تا پایان فروردین ماه مهلت دارند تا با مراجعه به شعب بانک‌‌های عامل (‌سپه و کشاورزی) نسبت به دریافت این سود اقدام کنند در غیر این صورت وجوه باقی مانده از بانک‌ها برگشت داده می‌شود تا ترتیب دیگری برای توزیع سود به باقی ماندگان اتخاذ شود.

دستور رییس‌‌جمهور برای پرداخت مطالبات

مدیر عامل کارگزاری سبد سهام عدالت در پاسخ به این سوال که آیا برای دریافت طلب۱۴۰۰‌‌میلیارد تومانی از شرکت‌های حاضر در سبد عدالت تصمیمی گرفته شده یا خیر گفت: موضوع دریافت نکردن طلب ۱۴۰۰‌‌میلیارد تومانی سبد عدالت به رییس‌‌جمهور منعکس شد و با توجه به اینکه عمده طلب‌ها مربوط به زیر مجموعه‌های دو وزارتخانه نفت و صنایع معادن بود، رییس‌‌جمهور به وزرای نفت و صنایع دستور اکید داده که این موضوع را پیگیری و برطرف کنند.

شیخ ادامه داد: از سوی دیگر وزارت اقتصاد نیز نسبت به پرداخت ۱۷۰‌‌میلیارد تومان سود سالیانه بانک‌های ملت، تجارت و صادرات نیز اقداماتی را انجام داده که در حال نهایی شدن است و برای دریافت ۹۵‌‌میلیارد تومانی سود سالیانه از شرکت کشتیرانی نیز مقرر شده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی استفاده شود.

به گفته شیخ ،۵۰ شرکت بورسی و غیر بورسی در حالی باید ۱۷۰۰‌‌میلیارد تومان سود سالیانه خود را ظرف مهلت مقرر ۸ ماهه پرداخت کنند که از کل مبلغ فقط ۳۲۰‌‌میلیارد تومان دریافت شده و بالغ بر ۱۴۰۰‌‌میلیارد تومان باقی مانده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود شرکت ملی مس ۲۵۵‌‌میلیارد تومان سود خود را پرداخت کرده اما شرکت‌‌های بورسی فولاد مبارکه از ۲۳۸‌‌میلیارد تومان سود سالیانه ۵‌‌میلیارد تومان، مپنا از ۳۲‌‌میلیارد تومان ۱۰‌‌میلیارد تومان، مخابرات از ۱۱۹‌‌میلیارد تومان ۶۵‌‌میلیارد تومان و کشتیرانی از ۹۶‌‌میلیارد تومان فقط یک‌‌میلیارد تومان رابه حساب سبد عدالت واریز کرده‌اند.

مدیر عامل کارگزاری سهام عدالت گفت: سه بانک ملت، تجارت و صادرات از ۱۷۰‌‌میلیارد تومان سود سالیانه یک ریال هم پرداخت نکرده‌اند و هیچ یک از شرکت‌های پالایشگاهی بندرعباس، لاوان، شازند و دیگر شرکت‌‌های پالایشگاهی به همراه پتروشیمی‌هایی چون بندر امام ( که باید ۵۸‌‌میلیارد تومان پرداخت کند) و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع شامل فولاد خوزستان و ایرالکو به مبلغ ۴۲ و ۶/۸‌‌میلیارد تومان، سایپا و ایران خودرو به میزان ۹/۵ و ۸۹/۱‌‌میلیارد تومان سودی را نداده‌اند.

واگذاری ۲۰ هزار‌‌میلیارد تومان سهام عدالت تا پایان خرداد این مقام مسوول در خصوص واگذاری ۲۰ هزار‌‌میلیارد تومانی سهام به ۲۰‌‌میلیون نفر خاطر نشان کرد: شناسایی و آغاز واگذاری سهام عدالت ( هر نفر تا یک‌‌میلیون تومان) از دی ماه سال گذشته آغاز شده که شامل باقی مانده عشایر و روستائیان، کارکنان دولت و بازنشستگان، ایثارگران، بیماران خاص، طلاب، ائمه جماعات، خبرنگاران و کارکنان زیرمجموعه بیت مقام معظم رهبری و دست‌اندرکاران سهام عدالت هستند.

شیخ گفت: واگذاری سهام عدالت به این گروه‌ها تا پایان خرداد ماه به اتمام خواهد رسید و در حالی سود سال مالی ۸۶ شرکت‌ها به این ۲۰میلیون تعلق نخواهد گرفت که سود سال ۸۷ شرکت‌‌ها به این نفرات داده خواهد شد.