آرامش در تعطیلات

گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار با پشت سر گذاشتن ۵روز کاری متعادل و رو به رشد در ابتدای فروردین ماه سال ۸۸شرایط مناسبی را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. در حالی که معامله‌گران از روز چهارشنبه پنجم فروردین ماه شاهد بازگشایی بازار سهام بودند اما به سنت هر ساله و به دلیل غیبت رسانه‌‌ها و شرکت‌‌های حقوقی، عمده معاملات در روز‌های بین تعطیلی نوروز با همراهی شمار کمتری از سرمایه‌گذاران رقم خورد. این جلسات معاملاتی اما به سنت هر ساله شاهد رونق نسبی بود که ناشی از عدم حضور گسترده سرمایه‌گذاران و عرضه کمتر سهام در این ایام ارزیابی می‌‌‌شود.انتظار می‌‌‌رود بازار در روز جاری(شنبه)نخستین روز کاری جدی خود را در شرایطی آغاز کند که در هفته کاری منتهی به سه‌شنبه یازدهم فروردین ماه بازار با ۳/۱۵میلیارد تومان داد و ستد سهام روزهای کم حجم اما مثبتی را پشت سر گذاشت که به رشد ۱/۲۳واحدی شاخص منجر شد تا شاخص در ۷هزار و ۹۸۸واحد قدم به روزهای جدی فروردین ماه بگذارد.

در همین حال بازار سهام در هفته جاری علاوه بر جدی شدن جو معاملات و حضور تمامی‌‌‌فعالان با تحولات مهمی‌‌‌نیز مواجه خواهد بود.در مسائل سیاسی بین المللی کارشناسان پس از سخنان مهم رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی و به ویژه مسائل مطرح شده در مورد ایالات متحده آمریکا با برگزاری اجلاس لاهه و حضور نمایندگان کشورمان در این اجلاس مواجه بودند. هر چند این اجلاس با حواشی و تکذیب برخی اخبار همراه بود اما به نظر می‌‌‌رسد جو کلی حضور نمایندگان کشورمان در این اجلاس با گذشته متفاوت شده است. در این بین اعلام برگزاری نشست گروه ۱+۵در چهارشنبه هفته جاری با دستور کار تعلیق در برابر تعلیق نیز بیان کننده این تغییر جو است. به نظر می‌‌‌رسد در صحنه پرونده هسته‌‌ای کشورمان شانس عدم برخورد با یک قطعنامه جدید در حال حاضر پررنگتر از مسائل دیگر باشد.در صحنه داخلی هفته جاری و هفته‌های پیش رو فضای سیاسی کشور درگیر جو سنگین‌‌تر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که به تبع آن تمامی‌‌‌عرصه‌های تصمیم‌گیری در کشور درگیر رکود و بلا تکلیفی بیشتری خواهند شد. کارشناسان انتظار دارند این جو مانع از رونق کلی فضای اقتصاد تا رقم خوردن نتیجه نهایی این انتخابات شود.

در صحنه اقتصاد کشور رشد بهای نفت هر چند همچنان سبب شده است این کالا در مرز ۵۰دلار در هر بشکه معامله شود اما شرایط بهتر از ارزیابی‌های قبلی است.

رشد بهای نفت سبب شده است تا نگرانی‌ها از کسر بودجه گسترده دولت در سال جاری کاهش یابد. در این میان اگر چه تصویب لایحه بودجه به حذف بحث هدفمند کردن یارانه‌‌ها در مقطع کنونی همراه شد اما سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال و نامیدن سال ۸۸ به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف حکایت از تداوم موضوع یارانه‌‌ها و مصرف حامل‌‌های انرژی در کشور دارد. در صحنه اقتصاد کشور بحث تعیین نرخ سود بانکی نیز در آخرین روزهای اسفند ماه به چالش بانک مرکزی و دولت انجامید و به‌رغم دو دور جلسه مشترک برای تعیین نرخ، توافقی به دست نیامد تا همچنان همانند سال گذشته بازار پول با بلا تکلیفی، شرایط خود را آغاز کند.

در این میان برخی خبرهای منتشره از این جلسات حکایت از تمایل دولت برای کاهش نرخ ۱۲درصد عقود مبادله‌‌ای به مرز ۵/۹درصد دارد. هر چند که در حال حاضر به نظر می‌‌‌رسد عملا نرخ عقود مبادله‌‌ای به نرخی نمادین در حوزه بازار پول کشور بدل شده است و به صورت عملی کاربردی ندارد.

در صحنه اقتصاد کشور به‌رغم گذشت ۶ماه از موج نخست بحران اقتصاد جهانی همچنان کارشناسان داخلی خوشبینانه در انتظار واکنش دولت به این بحران و اتخاذ تدابیر حمایتی برای پوشش اقتصاد کشور از تبعات این بحران دارند که این امر تاکنون تنها در حد حرف و تشکیل شماری از نهادهای مشورتی و بدون قدرت اجرایی محدود شده است.

در حوزه اقتصاد جهانی بازارهای مواد خام با برگزاری اجلاس گروه ۲۰و تدابیر اتخاذ شده از سوی سران قدرت‌‌های اقتصادی برتر جهان شاهد تغییرات عمده‌‌ای بود که در این میان افزایش بهای فلزات رنگین و نفت خام و کاهش بهای طلا بیش از موارد دیگر جلب توجه می‌‌‌کرد.در بازار جهانی فلزات رنگین بهای مس توانست از مرز ۴هزار دلار بگذرد و بالاترین نرخ در ۵ماهه اخیر را در ورای مرز ۴هزار و ۱۰۰دلار در هر تن در شرایطی تجربه کند که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز کاهش موجودی مس را به زیر مرز ۵۰۰هزار تن تجربه کند.

در همین حال اگر چه تا کنون شرایط بهای مس به عنوان یک شاخص در مورد رکود یا رونق فضای اقتصاد جهانی تلقی می‌شد، اما برخی از کارشناسان در ماه‌‌های اخیر بر اهمیت بیشتر بهای فولاد و شاخص حمل و نقل دریایی بالتیک به عنوان مشخصه‌های مهم‌‌تر رونق یا رکود اقتصاد جهانی تاکید دارند که در این بخش اما شرایط چندان مناسب نیست.

در شاخص دریایی بالتیک پس از یک افت سنگین از ورای مرز ۲هزار به حدود یک هزار و۶۰۰ نشانه‌هایی از بازگشت وجود دارد. افت شاخص بالتیک و باقی ماندن بهای بیلت در مرز ۳۳۰دلار در هر تن از سوی کارشناسان ناشی از انباشت شدید فولاد و سنگ آهن در بنادر چین ارزیابی شده است. همین امر سبب شده است بهای سنگ آهن هند کف قیمتی جدیدی را در مرز ۵۰دلار در هر تن برای کنسانتره ۶۲درصد شاهد باشد که یک رکورد محسوب می‌‌‌شود. در بازار طلا کاهش نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی و رشد شاخص بورس‌ها سبب شده است بهای این فلز به مرز ۹۰۰ دلار در هر اونس بازگردد که نسبت به نقطه اوج یک هزار دلاری ماه گذشته حکایت از کاهش بهای این فلز دارد. هر چند که در این میان تصمیم اجلاس گروه ۲۰ در موافقت با فروش بخشی از موجودی طلا صندوق بین المللی پول و کاهش مصرف واقعی این فلز نیز بی‌تاثیر نبوده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز سه‌شنبه همانند روزهای پیش از آن در سال ۸۸ شاهد جو مثبتی بود که البته تحت تاثیر رشد نسبی قیمت‌‌ها و نگرانی معامله‌گران از بازگشت معامله‌گران عمده و احتمال افزایش عرضه‌ها با میزان معاملات بیشتر و عرضه برخی از صف‌‌های خرید همراه شد، به گونه‌‌ای که حجم معاملات در روز سه‌شنبه نسبت به روزهای قبل رشد یافت و به مرز ۵میلیارد تومان رسید.(هر چند چنین ارقامی‌‌‌در برابر اقتصاد کشور و ابعاد آن حکایت از تداوم عدم گرایش نقدینگی به سوی بازار سهام دارد.)

در بازار هفته گذشته دو گروه بانکی و شیمیایی به همراه گروه برقی صدرنشینان بازار سهام بودند.

در گروه بانکی معامله‌گران متعاقب افت شدید بهای سهام این گروه در دو هفته پایانی سال ۸۷ و کاهش پی بر ‌‌ای واقعی این گروه(بعد از کسر سود نقدی آتی) به کمتر از سه مرتبه شاهد اقبال گسترده معامله‌گران به این گروه بودند که این اقبال با حرکت دو سهام بانک پارسیان و کارآفرین به عنوان سهام پیشرو گروه آغاز شد. با ثبت رکورد صف خرید بیش از ۱۲میلیون سهم برای بانک کارآفرین نمادهای دیگر گروه نیز به حرکت درآمدند که در این میان صدور مجوز فعالیت بانکی موسسه مالی و اعتباری سینا نیز مزید بر علت شد.

با رشد بهای سهام گروه بانکی، روز سه‌شنبه معامله‌گران عرضه سهام گسترده‌‌ای را در این گروه تجربه کردند که به از میان رفتن صف‌‌های خرید سه نماد بانک ملت، سینا و اقتصاد نوین منجر شد و پایه‌های صدرنشینی این گروه را این عرضه‌‌ها به لرزه درآورند. در کنار گروه بانکداری گروه لیزینگی نیز هفته خوبی را پشت سر گذاشت. لیزینگ غدیر در آستانه برگزاری مجمع سالانه توانست از مرز ۷۰۰ ریال دور شود. لیزینگ ایران نیز با صف خرید کم گردشی همراه شد و روز سه‌شنبه صف فروش رایان سایپا که با غیبت

بازار گردان به وجود آمده بود، جمع آوری شد.

در گروه تصفیه نفت رشد بهای جهانی نفت و حمایت سهامداران عمده سبب شد تا سنگین ترین صف خرید بازار در هفته گذشته متعلق به پالایشگاه نفت اصفهان باشد تا این نماد به مرز قیمت عرضه اولیه نزدیک شود.در کنار پالایشگاه نفت اصفهان گروه شیمیایی با صف‌‌های خرید سنگین پتروشیمی‌‌‌ فن آوران، پاکسان،گلتاش و معاملات مثبت پتروشیمی‌‌‌خارک و اراک توانست هفته خوبی را پشت سر بگذارد. به نظر می‌رسد نمادهای این گروه پس از یک افت سنگین ناشی از نگرانی معامله‌گران از تبعات بحران جهانی و کاهش بهای فروش محصولات در حال بازگشتی پررنگ هستند.

در این گروه نماد پتروشیمی‌‌‌اصفهان در حال نزدیک شدن به مرز یکسال توقف است که این امر فشار سنگینی را به سهامداران شرکت‌‌ وارد کرده است.

در گروه برقی نمادهای این گروه تحت تاثیر عامل افت بهای مواد اولیه و همچنین افزایش سود آوری برخی از شرکت‌‌های این گروه همچنان با اقبال بازار در هفته گذشته مواجه بودند تا فعالترین گروه در یک ماهه اخیر بازار همچنان رشد قیمتی برخی از سهام گروه را شاهد باشد.

در این میان صف خرید سنگین کنتورسازی ایران به همراه معاملات رو به رشد نماد ایران ترانسفو در نزدیکی مرز ۹هزار ریال و معاملات مناسب مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و موتوژن پس از بازگشت از مجمع، سبب فعال بودن گروه شده است. در گروه برقی مصاحبه مدیرعامل ساتکاب مهندس گشته که در سایت آب و نیرو صبا www.sabainfo.ir انعکاس یافته است، از اهمیت برخوردار است. مدیرعامل ساتکاب در این مصاحبه خبر از تکلیف این شرکت‌‌ در سال ۸۸ برای واگذاری تمامی‌‌‌شرکت‌‌های تابعه از جمله ایران ترانسفو، مپنا و نیروترانس داده است.

در گروه تجهیزات اما معامله‌گران در هفته گذشته با صف‌‌های خرید بدون عرضه مواجه شدند.در نماد صدرا انتشار آگهی واگذاری بلوک ۳۵درصدی این شرکت‌‌ در آخرین روز کاری سال ۸۷که با شگفتی معامله‌گران همراه شد به صف خرید بیش از ۱۵میلیونی این نماد منجر شد.

براساس آگهی منتشره مجموعه سرمایه گذاری بانک ملی روز ۳۱فروردین بلوک ۳۵درصدی صدرا را به صورت نقد و اقساط در نرخ پایه یک هزار ریالی راهی تابلو خواهند کرد تا باردیگر عدم اعتقاد خود به صنعت پیمانکاری و نگرانی از آینده این شرکت‌‌ را به نمایش بگذارند. سرمایه گذاری بانک ملی همچنین با این عرضه زیانی تاریخی را در صورت‌‌های خود شناسی خواهد کرد که البته برای آن ذخیره اتخاذ شده است. در همین حال گمانه زنی در مورد خریدار یا خریداران این بلوک به سوی دو گروه قرارگاه خاتم و مجموعه شرکت‌‌های فعال در حوزه وزارت نفت بازمی‌‌‌گردد.

در این میان معامله صدرا مساله تعیین تکلیف آذراب شرکت‌‌ زیر مجموعه صدرا را نیز مطرح می‌‌‌کند. در این میان اگر چه برخی خبرها از احتمال واگذاری مدیریت آذراب به خریدار صدرا خبر می‌‌‌دهد؛ اما برخی از شنیده‌‌ها نیز از احتمال جدایی این دو شرکت‌‌ از یکدیگر و واگذاری آن به مجموعه مپنا خبر می‌‌‌دهد. آذرآب در هفته گذشته مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود.

در گروه تجهیزات نماد ماشین سازی اراک نیز هفته گذشته برای تعدیل سود متوقف شد. برخی از شنیده‌ها حکایت از احتمال تاثیر پذیرفتن این شرکت‌‌ از قرارداد ساخت برخی نیروگاه‌‌های تولید برق در شرکت‌‌های عمده تولیدی کشور دارد. براساس سیاست گذاری وزارت صنایع، شرکت‌‌های بزرگ نظیر فولاد سازها و تولید کنندگان سنگ آهن، آلومینیوم و مس ‌‌‌باید با ایجاد نیروگاه، برق خود را راسا تولید کنند که این امر به مجموعه‌‌ای از شرکت‌‌های ایدرو واگذار شده است. ماشین سازی اراک برخلاف آذراب و صدرا در سال‌‌های گذشته در مجموعه سازمان گسترش باقی مانده و واگذار نشده است.

در گروه پرتعداد فلزی نمادهای شاخص همچنان با تبعات افت بهای فروش محصولات مواجهند. در این گروه در بخش فولاد سازان فولاد خوزستان نیز در آستانه افت به زیر نرخ عرضه اولیه قرار دارد. باقی نمادهای این گروه از جمله فولاد مبارکه نیز با احتمال کاهش سود هر سهم مواجهند. در نماد آلومینیوم ایران و تولید کنندگان سرب و روی همچنان احتمال افزایش بیشتر زیان به دلیل افت بهای این فلز وجود دارد.

در نماد ملی مس اما افزایش اخیر بهای این فلز سبب امیدواری معامله‌گران و صف خرید پایدار این نماد شده است که این امر سبب شده است امروز (شنبه)این نماد مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی باشد.در این گروه بهای مولیبدن در بازار چین مجددا کاهش یافته است. منابع خبری از نرخ هر کیلو ۲۰تا ۲۲دلار اکسید مولیبدن خبر داده اند.

در نماد مخابرات ایران بلاتکلیفی معامله‌گران و همچنین نبود خبرهای قطعی در مورد تکالیف سال جاری شرکت‌‌ سبب شده است بهای این سهم به مرز کاهش به زیر یک هزار و ۳۰۰ریال برسد.

در مجموع هفته گذشته بازار در غیاب برخی از معامله‌گران، رشد قیمت‌‌ها را تجربه کرد که البته به دلیل کمی‌‌‌حجم داد و ستدها نمی‌‌‌توان از آن به عنوان چرخش روند کلی معاملات یاد کرد. انتظار می‌‌‌رود بازار در هفته جاری چهره واقعی خود را در نخستین ماه سال جدید به نمایش بگذارد.