شروین شهریاری

پرسش از آقای ابلی از طریق پست الکترونیک: علت افت سهام سرمایه‌گذاری مسکن با وجود رشد سودآوری و نسبت P/E پایین چیست؟ پاسخ: رویکرد تحلیل شرکت‌های ساختمانی شباهت زیادی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد. در مورد این شرکت‌ها نیز به‌جای تمرکز بر EPS باید به مطالعه خالص ارزش دارایی‌ها بپردازیم. در حقیقت مساله مهم در شرکت‌های ساختمانی ارزش نهفته در دارایی‌‌های شرکت است که به بهای تمام شده در سمت راست ترازنامه ثبت شده و این قابلیت را دارند که در دوره‌های آتی و با تحقق فروش پروژه‌ها (به ارزش بازار) در صورت سود و زیان شناسایی شوند.به این‌ترتیب اتکا بر نسبت P/E در تحلیل سهام ساختمانی می‌تواند گمراه‌کننده باشد.

در مورد «ثمسکن» نیز با مراجعه به صورت‌های مالی شرکت در می‌یابیم که خالص ارزش دارایی‌‌های این شرکت ساختمانی به مراتب بالاتر از قیمت روز سهم است. البته افزایش بهای مسکن نیز در رشد NAV شرکت بی‌تاثیر نبوده است. اما از سوی دیگر رشد چشمگیر قیمت مسکن موجب رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مشتریان می‌شود. این مساله به نوبه خود، فروش دارایی‌ها و تسریع چرخه فعالیت شرکت‌های ساختمانی‌ (تولید و فروش مستغلات) را در حال حاضر دچار وقفه و افت کرده است. همچنین با توجه به رشد قیمت مسکن، تعریف و تکمیل پروژه‌های جدید نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم است. به این‌ترتیب در شرایط کنونی اکثر شرکت‌های ساختمانی با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه شده‌اند و برای حفظ روند سودآوری، نیازمند نقدینگی و تامین مالی مناسب هستند. علاوه بر این کاهش رشد نقدینگی در کشور و خروج بازار مسکن از چرخه رونق نیز بر وضعیت شرکت‌های صنعت ساختمان موثر بوده است.

البته در افق زمانی بلند مدت، توجه سهامداران و مدیران به حل مشکلات نقدینگی این شرکت‌ها در کنار بهبود نسبی بازار مسکن، می‌تواند معادله رکود فعلی را بر هم زده و بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران گروه ساختمان و متعاقب آن سهامداران «ثمسکن» ایجاد کند.

پرسش از خواننده‌ای از طریق تلفن: در صورتی که یک سهامدار در طول سال مالک تعدادی از سهام یک شرکت باشد و قبل از مجمع آن را بفروشد، تکلیف سود سالانه چه خواهد شد؟ همچنین اگر یک شرکت بخشی از سود را در مجمع تقسیم کند و سهامدار بعد از مجمع آن را بفروشد، تکلیف سود باقیمانده چیست؟

پاسخ: کلیه منافع مربوط به سهام یک شرکت در تاریخ مجمع، به مالکان آن تعلق می‌گیرد. بنابراین در خصوص پرسش اول، سهامداری که سهم خود را قبل از مجمع واگذار می‌کند در حقیقت با انصراف از مشارکت، کلیه منافع آتی را به خریدار جدید انتقال می‌دهد. اصولا در رفتار شناسی بازار یکی از عوامل رونق بورس تهران در فصل بهار نیز همین نزدیک شدن به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی است که به صورت سنتی تقاضا برای خرید سهام را افزایش می‌دهد.

در خصوص پرسش دوم نیز همین مساله صادق است. سهامدار با فروش سهام خود در حقیقت کلیه حقوق صاحبان سهام را به مالک جدید انتقال می‌دهد؛ بنابراین سود تقسیم نشده (انباشته) نیز که یکی از اجزای حقوق صاحبان سهام است، با واگذاری سهام به خریدار منتقل می‌شود. البته معمولا در ارزش‌گذاری سهام، تحلیل‌گران بنیادی این مساله (وجود سود انباشته ) را در بررسی خود لحاظ می‌کنند.

Shahriary_sh@yahoo.com