شرکت‌های دولتی پس از واگذاری‌ رها می‌شوند

گروه بورس- علیرضا باغانی: سهامدار عمده هپکو خواستار توجه ویژه دولت به سرمایه‌گذارانی شد که در قالب اصل ۴۴ اقدام به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف کرده‌اند.

علی‌اصغر عطاریان در گفت‌و‌گویی با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران به منظور تحقق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی گفت: از زمان ابلاغ این سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، اقدامات مثبتی در جهت خصوصی‌سازی صورت گرفته و شماری از بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است، اما سرمایه‌گذارانی که وارد عرصه خصوصی‌سازی شده‌اند، پس از خرید شرکت‌ها رها شده و از سوی دولت حمایت نمی‌شوند.

وی با اشاره به حمایت‌‌هایی که از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در دیگر کشورها می‌شود، گفت: فردی از قول یکی از وزرای سابق بخش صنعت عنوان می‌کرد که طی سفری که به یک کشور خارجی داشت، وزیر صنایع آن کشور از وزیر صنایع کشورمان پرسید که آیا تمایل دارد با صادرکننده نمونه کشورش که یک ایرانی است دیدار کند؟ وزیر صنایع و معادن وقت کشورمان هم به دلیل اشتیاق برای دیدار این ایرانی که ۵ میلیارد دلار صادرات برای کشور مزبور در یک سال انجام داده بوده این پیشنهاد را پذیرفت و برای انجام این ملاقات آن وزیر خارجی از وزیر کشورمان خواست که به محل کار این صادرکننده نمونه به اتفاق بروند، اما وزیرایرانی خواست تا فرد مزبور را در محل اقامت خویش ملاقات نماید. در نهایت این ملاقات عملی شد و صادرکننده نمونه ایرانی در محل اقامت وزیر ایرانی حاضر شد تا با وزیر صنایع کشورش گفت‌وگو کند. در این دیدار وزیر ایرانی با تحسین اقداماتی که صادرکننده نمونه در آن کشور خارجی انجام داده از وی سوال کرد که چرا در ایران، کشور خودش، سرمایه‌گذاری نکرده است و او هم در پاسخ گفت: من در کشوری سرمایه‌گذاری کردم که وزیر آن برای دیدار من به دفتر کار من می‌آید و از من می‌پرسد که چه مشکلی دارم تا برایم حل کند. من برای حل مشکلاتم تا به حال به دفتر وزیر مراجعه نکرده‌ام، اما شما برای ملاقات من، حاضر نشدید به محل کار من بیایید و از من خواستید تا به محل اقامت شما بیایم؛ حال من چطور انگیزه‌ای پیدا می‌کنم تا سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشم.

به گفته عطاریان، فرد مزبور نقل می‌کرد که کشور یادشده بالغ بر ۱۸۰میلیارد دلار صادرات در سال دارد و کشور موفقی در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی محسوب می‌شود.

وی که در سال گذشته ۶۱درصد از سهام هپکو را خریداری کرده است، در پاسخ به این پرسش که از بیان این نقل قول چه مقصودی داشت؟ گفت: در مدتی که از خرید سهام عمده هپکو از دولت می‌گذرد، مسوولان دولتی و حتی وزارت صنایع که متولی صنعت است، حتی یک بار به سراغ من نیامده‌اند که از من سوال کنند به عنوان یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی که به خصوصی‌سازی کمک کرده، چه مشکلاتی دارد و اساسا وضعیت شرکت خریداری شده پس از واگذاری چگونه است؟

وی افزود: گرچه دولت پس از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تعهدی در قبال این شرکت‌ها ندارد، اما آیا توجه و حمایت از سرمایه‌گذاران وظیفه دولت نیست. رییس هیات‌مدیره هپکو با ذکر این نکته که سهام بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی را با قیمت هر سهم ۳۵۰ تومان خریداری کرده است، گفت: با احتساب خرید قسطی سهام هپکو که اقساط آن ۴ ساله است، در واقع قیمت خرید هر سهم این شرکت برای ما ۵۶۰ تومان است، حال آنکه قیمت سهام هم‌اکنون در بازار به سطح ۱۰۰تومان رسیده است. به گفته وی، قیمت سهام هپکو در شرایطی به بهای اسمی رسیده که پیش‌بینی سود شرکت، معادل ۴۴درصد از قیمت سهام است که این نسبت درستی نیست. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش‌بینی سود هپکو با تعدیل مثبت مواجه خواهد شد؟ گفت: افزایش سود هپکو بعید نیست، اما این شرکت هر ساله افزایش سرمایه می‌دهد و برای برنامه‌های توسعه‌ای خود نیاز به نقدینگی دارد.وی واردات بی‌رویه ماشین‌آلات راهسازی را یکی از مشکلات اساسی هپکو عنوان کرد و گفت: به نظر می‌رسد دولت باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند تا محصولات خارجی به راحتی وارد کشور نشوند و تولیدکنندگان داخلی توان رقابت را از دست ندهند. به گفته وی، قبل از حقوقی شدن، هپکو توان تولید هزار و ۴۰۰دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی را در سال داشت، اما ظرفیت تولید شرکت تا پایان سال جاری به دو هزار و ۸۰۰دستگاه خواهد رسید.

وی سهم هپکو از بازار داخل را ۲۵درصد عنوان کرد و افزود: برنامه ما افزایش سهم از بازار ماشین‌آلات راهسازی داخلی است، چراکه هپکو بزرگ‌ترین، تولیدکننده ماشین‌آلات راهسازی در خاورمیانه است و باید به جایگاه واقعی خود دست یابد.

وی گفت: صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان از جمله برنامه‌های ما است که هم‌اکنون نیز انجام می‌شود، اما میزان آن قابل‌توجه نیست. رییس هیات‌مدیره هپکو در ادامه از راه‌اندازی واحد خدمات پس از فروش این شرکت خبر داد و گفت: با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۰میلیارد تومان زمینی به وسعت ۵هزار مترمربع به خدمات پس از فروش ماشین‌آلات فروخته شده، اختصاص یافته است، همچنین در صدد آن هستیم تا واحد امداد ماشین‌آلات سنگین را هم راه‌اندازی کنیم تا در کمترین زمان ممکن معایب و مشکلات ماشین‌آلات، برطرف شده و از توقف آنها خودداری شود.