بقای حسابداری در گرو همیاری حسابداران است

گروه بورس- مجید اسکندری: مراسم بزرگداشت هفته جهانی حسابداری با همت جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره، با حضور مدیران و اعضای این تشکل‌ها، اساتید دانشگاه و با نکوداشت استاد دکتر محمدعلی موحد پژوهشگر برجسته و استاد سابق حسابداری و مالی دانشگاه صنعت نفت برگزار شد.

نظام‌‌الدین ملک‌آرایی، دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران در این مراسم با اشاره به هفته جهانی حسابداری و اهمیت آن گفت: فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) در سی‌امین سال تاسیس خود روزهای هفتم تا سیزدهم دسامبر را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرده و از همه فعالان این حرفه در جهان خواسته است که برای شناسایی حسابداری و نقش آن در جامعه اقدامات موثری انجام دهند.

وی افزود: به این منظور جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره به عنوان دو عضو این فدراسیون در این هفته اقداماتی نظیر گردهمایی حسابداران، تجلیل از مشاهیر حرفه، ارائه مقالات و انجام مصاحبه با مطبوعات و گردآوری و گزارش فعالیت‌های انجام شده به IFAC انجام می‌دهند.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی در ادامه با اشاره به اهمیت تشکل‌های حرفه‌ای حسابداری در ایران خاطرنشان کرد: اعضای این تشکل‌ها می‌توانند از طریق تبادل نظر، آرا و دیدگاه‌های خود در جهت رشد و اعتلای حرفه بکوشند و همواره باور داشته باشند که بقای حرفه حسابداری در گرو مودت حسابداران است.

ملک‌آرایی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار امیدواری کرد: سال آینده تلاش خواهیم کرد که هفته جهانی حسابداری را در ایران باشکوه‌تر برگزار کرده و طی آن کتاب سال رشته حسابداری را نیز معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: از سوی یکی از مدیران پیشنهاد شده که در هفته جهانی حسابداری، هر سال به سه نفر از کسانی که بهترین پایان‌نامه دکترا را در رشته حسابداری ارائه کنند، جوایزی اعطا شود.

نقش استراتژیک حسابداران در توسعه پایدار

در این مراسم دکتر مهدی کرباسیان، رییس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی با اشاره به پیشینه و اهمیت حرفه حسابداری در ایران به نقش اطلاعات مالی اشاره کرد و گفت: اطلاعات مالی، نیاز اساسی همه جوامع در طول تاریخ بوده و تغییر در نیاز استفاده‌کننده از اطلاعات مالی، موجبات رشد و تحول حسابداری را فراهم و تحولات پیاپی و پیشرفت‌های سریعی که در دامنه فعالیت اقتصادی در جریان وقوع است، لزوم تهیه و ارائه اطلاعات مالی مربوط، قابل اعتماد و قابل مقایسه را توسط بنگاه‌های اقتصادی تشدید کرده است. وی افزود: اطلاعات مالی با ویژگی‌های یاد شده می‌تواند نظارت دولت بر بنگاه‌های اقتصادی را تسهیل و برنامه‌ریزی دقیق‌تر اقتصاد کلان کشور را ممکن سازد، وضع و اخذ مالیات را منطقی و رابطه ماموران مالیاتی و مودیان را سالم و ساده کند، بازار سرمایه را رونق بخشد و از این طریق، تامین مالی طرح‌های بزرگ اقتصادی را ممکن سازد. وی ادامه داد: این امر همچنین می‌تواند زمینه حفظ بهتر حقوق و منافع سرمایه‌گذاران و اعطا‌کنندگان تسهیلات مالی و دیگر اشخاص را فراهم آورد و از سوی دیگر مدیران واحدهای اقتصادی و تامین‌کنندگان منابع مالی و سرمایه را قادر به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری کرده و منابع اقتصادی را به فعالیت‌های ثمربخش سوق دهد و جریان عمومی تهیه و عرضه اطلاعات را در کشور تقویت کند و سرعت بخشد.

کرباسیان درباره نقش حسابداران در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: به طور کلی، حسابداران حرفه‌ای در چهار زمینه یا حیطه فعالیت می‌کنند: اول به عنوان حسابرس که وظیفه آنها در این حیطه اطمینان دادن به قابل اعتماد بودن اطلاعات مالی است که لازمه عملکرد صحیح در بازارهای سرمایه و اعتبار است. دوم حسابداران حرفه‌ای که در موسسات تجاری فعالیت می‌کنند و وظیفه آنان تهیه اطلاعات مالی مختصر و مفید و در عین حال مرتبط است که بتواند مدیریت را به اداره کارآمد و اثربخش واحدهای اقتصادی قادر سازد و اشخاص ذینفع و ذیحق را در اتخاذ تصمیمات آگاهانه یاری کند.

سوم حسابداران حرفه‌ای که در بخش‌های دولتی مشغول به کار هستند، چهارم حسابداران حرفه‌ای که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت می‌کنند.

اعتلای حرفه در تشکل‌ها

رییس شورای عالی جامعه حسابداران در ادامه به اهمیت تشکل‌های حرفه‌ای حسابداری اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی جوامع حرفه‌ای در سراسر جهان، تنظیم امور و اعتلای حرفه‌ حسابداری در کشور و نظارت بر کار حسابداران حرفه‌ای است. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، بالا بردن دانش تخصصی حسابداران حرفه‌ای از طریق ارتباط با تشکل‌های حرفه‌ای منطقه‌ای و بین‌المللی و برگزاری همایش‌های تخصصی در این زمینه است.

وی سپس گفت: به ابتکار فدراسیون بین‌المللی حسابداری (IFAC) در سال ۲۰۰۷ میلادی، از روز هفتم تا سیزدهم دسامبر هر سال به عنوان هفته حسابداری انتخاب شد تا اهمیت مشارکت حرفه حسابداری و حسابداران در رشد و توسعه همه‌جانبه جهانی و نقش مهم و استراتژیک حرفه حسابداری در روند توسعه پایدار کشورها بیش از پیش تبیین شود.

در ایران نیز هفته حسابداری به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده تا طی روزهای شانزدهم تا بیست و دوم آذرماه که به عنوان هفته جهانی حسابداری در نظر گرفته شده، برنامه‌های جامعی برای تبیین نقش مهم حسابداری و حسابداران در رشد و توسعه کشور توسط جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره برگزار شود تا از این نظر همگام با جامعه جهانی، شاهد اعتلای بیش از پیش نهاد حسابداری و حسابرسی باشیم.

کرباسیان درباره وضعیت تشکل‌های حرفه‌ای حسابداری در ایران گفت: طی چند سال اخیر تشکل‌های حرفه‌ای متعددی چون جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن حسابداری ایران و انجمن مدیران مالی با قدمت‌های مختلفی تشکیل شده و هر یک به نوبه خود به رشد حرفه حسابرسی و حسابداری کمک کرده‌اند، ولی هنوز تا کسب جایگاه واقعی و منزلت اجتماعی حرفه حسابداری و حسابرسی در کشور، راه طولانی در پیش است.

وی تاکید کرد: همکاری جوامع حرفه‌ای باعث تقویت نهادهای حسابداری و حسابرسی می‌شود و جامعه حسابداران رسمی ایران تلاش دارد که نقش اساسی خود را در این مقطع تاریخی به‌عمل آورده و با فعالیت‌های نظارتی و کارگروه‌ها نقش خود را بیشتر نمایان سازد.

تقدیر از خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در هفته جهانی حسابداری

جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره ایران از خبرنگار دنیای‌اقتصاد تقدیر کردند. روز دوشنبه در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت هفته جهانی حسابداری برگزار شد، جامعه حسابداران رسمی و انجمن حسابداران خبره با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در جهت رشد و اعتلای حرفه حسابداری با احترام به همه رسانه‌ها از مجید اسکندری، خبرنگار حوزه بورس و حسابداری روزنامه دنیای‌اقتصاد به عنوان خبرنگار فعال در حوزه حسابداری و حسابرسی تقدیر به عمل آوردند.