گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری به 112میلیاردریال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذاران برای برخورداری از مدیریت حرفه‌ای، کارمزدهایی را به ارکان صندوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنند و در پایان هر روز کارمزد ارکان محاسبه می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌‌‌ها برای اطلاع از کارمزد ارکان باید اساسنامه و امیدنامه صندوق مورد نظر را مطالعه کنند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: اما سازمان بورس سقفی را برای کارمزد ارکان صندوق در نظر گرفته است، بدین ترتیب که کارمزد ضامن حداکثر ۵/۲‌‌درصد، مدیر ۲‌‌درصد و متولی نیم ‌‌درصد از ارزش خالص دارایی‌‌‌های صندوق است. NAV پس از کسر کارمزدهای ذکر شده محاسبه خواهد شد و بنابراین NAV اعلام شده در جدول عملکرد صندوق‌‌‌ها مبلغی است که سرمایه‌گذار در ازای هر واحد سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کند.
وی درباره بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌‌‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پر بازده‌‌ترین صندوق‌‌‌ها هستند. صندوق سرمایه‌‌‌گذاری بانک ملی با گذشت 193 روز از شروع فعالیت خود، 77‌‌درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 40‌‌درصد است. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌‌‌گذاری سهم آشنا با گذشت 209 روز از فعالیت خود 38‌‌درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 18‌‌درصد است. صندوق سرمایه‌‌‌گذاری پیشتاز با گذشت 190 روز از فعالیت خود، 33‌‌درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 17‌‌درصد است. وی در مورد کمترین بازده نیز گفت:‌ کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌‌‌گذاری گلچین با 17‌‌درصد بازدهی منفی است، این صندوق در حالی تا 29آبان ماه امسال 165روز از عمر خود را پشت سر گذاشت که در این مدت متوسط روزانه بازدهی این صندوق منفی 10درصد بود.
مقدسیان میانگین وزنی بازدهی صندوق‌‌‌ها را ۲۰درصد عنوان کرد و گفت: به طور متوسط ۱۶۷ روز از عمر صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌‌‌گذرد. در مقایسه با صندوق‌‌‌ها، بازار ۱۰درصد بازدهی را طی ۲۴۵ روز محقق کرده است. همچنین طی
سی روز گذشته (‌منتهی به 29آبان‌ماه) پر‌بازده‌‌ترین صندوق‌‌‌ها صندوق سرمایه‌‌‌گذاری سهم‌آشنا و صندوق سرمایه‌‌‌گذاری آگاه بودند که بازدهی آنها به ترتیب 5 و 29/1‌‌درصد بود. وی تصریح کرد: طی مدت مشابه بازدهی بازار برابر با منفی 9‌‌درصد و میانگین وزنی بازدهی ماهانه صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری منفی 7/2‌‌درصد بود. وی یادآور شد: در هفته گذشته نیز بازدهی متوسط صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری منفی07/0‌‌درصد و بازدهی بازار منفی 15/1‌‌درصد بود.
در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا بیشترین بازدهی را کسب کرد. وی درباره ارزش خالص دارایی‌‌های صندوق‌ها هم اضافه کرد: از لحاظ ارزش خالص دارایی‌‌‌های صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری (در سهام)، صندوق سرمایه‌‌‌گذاری پیشتاز با حدود ۲۲میلیارد ریال بزرگترین صندوق محسوب می‌‌‌‌‌شود و پس از این صندوق، صندوق سرمایه‌‌‌گذاری حافظ و نهایت نگر با ۷/۱۱ و ۲/۱۰میلیارد ریال بزرگترین صندوق‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری هستند. مجموع ارزش ۱۳ صندوق سرمایه‌‌‌گذاری تا ۲۹ آبان‌ماه ۸۷، ۱۱۲ میلیارد ریال است.
«مقدسیان» افزود: تاکنون 740 سرمایه‌‌گذار حقیقی در صندوق‌‌‌ها سرمایه‌‌‌گذاری کرده‌‌اند و 52‌‌درصد واحدهای سرمایه‌‌‌گذاری را از آن خود کرده اند. صندوق سرمایه‌‌‌گذاری پیشتاز با 198 سرمایه‌‌گذار حقیقی بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌‌‌ها دارد.