فارس - به‌رغم گذشت ۱۰۴ روز از مشخص شدن ترکیب جدید هیات‌مدیره فولاد مبارکه، جلسات هیات‌مدیره این شرکت برگزار نشده است. شرکت فولاد مبارکه با سرمایه هزار و۵۸۰‌میلیارد تومانی از اسفند ۸۵ تا ۱۹مرداد ماه (تا پیش از عرضه سهام مخابرات) عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی را آن خود کرده بود که بعد از واگذاری بلوکی سهام این شرکت در سال گذشته، ترکیب جدید هیات‌مدیره این شرکت در روز دوشنبه ۷ مردادماه مشخص شد.

براین اساس، سازمان توسعه معادن و صنایع ایران (ایمیدرو) که علاوه برمالکیت۲۰‌درصدی مستقیم، وکالت ۵‌درصدی صندوق فولاد، ۳‌درصدی کارکنان فولاد و ۵‌درصدی سهام جوایز صادراتی را نیز در اختیار داشت، در مجموع با ۳۳‌درصد و اخذ یک کرسی از کارگزاری سهام عدالت، صاحب ۳ عضو از ۵ عضو هیات‌مدیره فولاد مبارکه شد، اما صندوق مهر اقتصاد ایرانیان که ۱۲‌درصد از سهام فولاد مبارکه را دارا است نماینده‌ای در ترکیب هیات‌مدیره فولاد ندارد؛ چرا که برخلاف توافقات اولیه، صندوق کارکنان فولاد رای خود را به ایمیدرو واگذار کرد.

کارگزاری سهام عدالت با توجه به مالکیت چندین درصدی سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی در حالی تا پیش ازاین امکان حضور در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌ها را نداشت که براساس قانون سیاست‌های اصل ۴۴، این کارگزاری با ۳۰‌درصد مالکیت از سهام فولاد مبارکه در حالی که می‌توانست ۲ عضو هیات‌مدیره داشته باشد با یک عضو برای اولین بار در ترکیب هیات‌مدیره یک شرکت قرار گرفت.

این در حالی است که مجموعه سازمان تامین اجتماعی نیز با ۱۸‌درصد مالکیت صاحب یک عضو هیات‌مدیره فولاد مبارکه شد.

براساس این گزارش، هرچند ترکیب جدید هیات‌مدیره فولاد مبارکه با نمایندگان فوق مشخص شده، اما از ۷ مرداد تاکنون و به‌رغم گذشت ۱۰۴ روز، جلسات هیات‌مدیره فولاد مبارکه (که اتفاقا با مشکلات مهمی چون اثر بحران مالی جهانی بر قیمت محصولات فلزات اساسی و ورند نزولی فروش محصولات مواجه است) تاکنون برگزار نشده است.

این در حالی است که بر اساس قانون تجارت، هر سهامداری که بیش از ۲۰‌درصد از سهام شرکتی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند تقاضای برگزاری مجمع و جلسات هیات‌مدیره کند، اما چنین تقاضایی نه تنها از سوی ایمیدرو و کارگزاری سهام عدالت مطرح نشده بلکه ایمیدرو به نماینده معرفی شده از سوی کارگزاری سهام عدالت ایراد گرفته و خواهان تغییر نماینده حقیقی شده که این درخواست از سوی کارگزاری سهام عدالت رد شده است.

در این رابطه محمد جواد شیخ، مدیر عامل کارگزاری سهام عدالت با تایید این موضوع گفت: کارگزاری سهام عدالت و مجموعه تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به ایمیدرو و شرکت فولاد مبارکه، خواهان روشن شدن این موضوع و برگزاری جلسات مربوطه شده‌اند، اما تاکنون جوابی دریافت نشده است.

این جریان برای شرکت فولاد مبارکه در حالی رخ داده که عدم کنترل و نظارت سازمان بورس و دیگر مراجع مربوطه بر چنین مواردی و همچنین بلاتکلیف گذاشتن بیش از ۲۰‌هزار سهامدار فولاد مبارکه (که از شرکت‌های جلودار بورس و اثر گذار روی دیگر شرکت‌های بورسی به شمار می‌رود) می‌تواند با تبعات زیان باری مواجه شود که جا دارد در این خصوص تهمیدات و اقداماتی ازسوی سازمان‌های

بورس و خصوصی‌سازی، هیات واگذاری، شورای‌عالی سیاست‌های اصل ۴۴ و دولت انجام شود.

در همین حال نیز یک منبع آگاه در صنعت فولاد در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با تایید عدم‌برگزاری مجمع فولاد مبارکه اصفهان پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده شرکت گفت: در این رابطه مناقشه‌ای بین دولت و کارگزاری عدالت وجود دارد و ایمیدرو معتقد است که کارگزاری عدالت نباید به صورت مستقیم نماینده‌ای در هیات‌مدیره «فولاد» داشته باشد و بایدبه دولت وکالت دهد، این در حالی است که به اعتقاد کارگزاری سهام عدالت ارائه وکالت به دولت برای حضور در هیات‌مدیره فولاد مطابق با سیاست‌های خصوصی‌سازی نیست.

گفتنی است، با ورود سهام عدالت به هیات‌مدیره فولاد کرسی‌های دولت در هیات‌مدیره این شرکت بزرگ فولادسازی به یک یا دو کرسی تقلیل می‌یابد.