شروین شهریاری
پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: با توجه به کاهش قیمت فروش فولاد، آیا در صورت تداوم شرایط فعلی، پیش‌بینی درآمد
فولاد مبارکه با تعدیل منفی مواجه نخواهد شد؟


پاسخ: شرکت فولاد مبارکه مطابق آخرین بودجه، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود برای سال 87 را 907 ریال اعلام کرده است. به منظور تحلیل اجمالی وضعیت سودآوری شرکت در سال جاری، به جدول زیر توجه کنید:

همانطور که ارقام جدول نشان می‌دهند، حتی پس از افت شدید اخیر قیمت مقاطع فولادی، آخرین نرخ فروش محصولات مبارکه در بورس فلزات در هفته گذشته باز هم با بودجه کنونی تطابق نسبی داشته و حتی در مورد ورق سرد و محصولات پوشش دار، قیمت‌ها‌ی فروش از بودجه بالاتر است.
باید توجه داشت که «فولاد» از ابتدای سال جاری به مدت حداقل سه ماه محصولات خود را با قیمت‌ها‌ی بالاتری از بودجه مورد اشاره به فروش رسانده که اختلاف قیمت فروش در هر کیلو در برخی مواقع به بیش از ۲۰۰تومان رسیده است. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که حتی اگر قیمت‌ها‌ی فروش محصولات در محدوده کنونی تا پایان سال باقی بماند، باز هم فولاد مبارکه در صورت تحقق بودجه تولید می‌تواند با افزایش عایدی به میزان حداقل ۱۰‌درصد نسبت به پیش‌بینی کنونی مواجه شود.همچنین باید در نظر داشت که فولاد مبارکه، اغلب فروش محصولات خود را به صورت سلف سه ماهه انجام می دهد. بنابراین آثار تغییر نرخ‌ها‌ی فروش، با یک فاز تاخیر در صورت سود و زیان دوره منعکس می‌شود. گفتنی است در حال حاضر آخرین فروش مبارکه برای تحویل محصول در فصل پاییز می‌باشد. بنابراین انتظار می‌رود که آثار افزایش نرخ فروش در چند ماه گذشته به نحو عمده‌ای در گزارش‌ها‌ی ۶ و ۹ ماهه «فولاد» منعکس شود که البته در صورت کاهش قیمت فروش در پاییز، آثار این مساله در گزارش ۱۲ ماهه آشکار خواهد شد.
نکته مهم دیگر در مورد فولاد مبارکه به پیش‌بینی تناژ تولید و فروش در سال جاری باز می‌گردد. همان طور که پیشتر در همین ستون اشاره کردیم ، امکان افزایش ظرفیت قابل توجه تولید برای فولاد مبارکه در سال جاری احتمالا وجود نخواهد داشت. اما باید توجه کرد که بودجه تولید در سال گذشته در محدوده 9/4‌میلیون تن تحقق یافته است. بنا براین امکان افزایش تناژ تولید به میزان حدود 100‌هزار تن نسبت به آخرین پیش‌بینی در سال جاری وجود خواهد داشت که آمار تولید سه ماهه نخست(25/1‌میلیون تن) نیز امکان تحقق فرضیه افزایش تولید نسبت به بودجه کنونی را افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر، فولاد مبارکه در آخرین پیش‌بینی خود سر فصل بهای تمام شده را با ۳۳۹‌میلیارد تومان افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی (انتشار یافته در اسفند ۸۶) برآورد کرده است.
بخش عمده ای از این تغییر، مربوط به افزا یش برآورد هزینه خرید سایر مواد اولیه مصرفی (به جز سنگ‌آهن و قراضه) می‌باشد که در گزارش سه ماهه شواهدی مبنی بر افزایش هزینه‌ها‌ در این بخش مشاهده نمی شود، کما اینکه در فصل بهار تنها 12‌درصد از هزینه‌ها‌ در سرفصل سایر مواد اولیه تحقق یافته و این در حالی است که شرکت موفق به تحقق کامل بودجه تولید و فروش سه ماهه شده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد «فولاد»، از محل کاهش احتمالی بهای تمام شده، قادر به تحقق افزایش حاشیه سود نسبت به پیش‌بینی کنونی نیز باشد.
در خصوص قیمت سنگ‌آهن نیز باید توجه داشت که شرکت بخش عمده‌ای از سنگ‌آهن مورد نیاز خود را از چادرملو خریداری می‌کند. «فولاد» اثر افزایش نرخ ۲۰درصدی این ماده اولیه در سال جاری را در بودجه خود لحاظ کرده است، اما در راستای مذاکرات اخیر با شرکت‌ها‌ی معدنی، افزایش مجدد قیمت سنگ‌آهن در دستور کار قرار گرفته است. البته این افزایش نرخ از محل کاهش کمک فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد صورت خواهد پذیرفت، بدین معنا که «فولاد» در ازای حذف بخشی از پرداخت به صندوق کارکنان فولاد، نرخ خرید سنگ‌آهن را متناسب با آن افزایش داده است که این مساله تاثیری در حاشیه سود عملیاتی شرکت ایجاد نخواهد کرد؛ زیرا در ازای رشد سرفصل بهای تمام شده، هزینه‌‌های عملیاتی به همان میزان با کاهش مواجه خواهند شد و این مساله تنها به معنای یک جابه جایی حسابداری در صورت سود و زیان خواهد بود. گفتنی است فولاد مبارکه مطابق بودجه حسابرسی شده، حدود ۶/۸۱‌میلیارد تومان کمک به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد تحت عنوان هزینه‌‌های عملیاتی در سال ۸۷ پیش‌بینی کرده است.
با توجه به جمیع موارد فوق به نظر می‌رسد در صورت تثبیت نرخ فروش محصولات در محدوده کنونی، فولاد مبارکه بتواند بودجه فعلی را به صورت کامل محقق کند و همان طور که اشاره شد، امکان تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم نیز در صورت عدم بروز رویدادی غیر منتظره، دور از دسترس نخواهد بود. نکته قابل توجه در خصوص ارزش‌گذاری سهام «فولاد» افق قیمت‌ جهانی فولاد و قیمت‌های فروش محصولات شرکت طی ماه‌های آینده است.
Shahriary_Sh@yahoo.com