در انتظار تحول اقتصادی

گروه بورس - همایون دارابی : بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که در موج نخست کاری، بورس بازگشایی شماری از نمادهای متوقف را تجربه خواهد کرد.

در بازار پیش‌رو، معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد تداوم تنش میان روسیه - غرب هستند. تلاش برای کاهش تنش‌ها موجب شده است، سخنان متناقض قابل‌ملاحظه‌ای نیز در مواضع مقامات روسی نیز به چشم بخورد. از سویی صف‌بندی مقامات روسی در برابر غرب موجب شده است در برخی از زمینه‌ها امتیازاتی در اختیار کشورمان قرار گیرد. نمونه این مساله در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به چشم می‌خورد. در صحنه داخلی نیز شرایط سیاسی رفته‌رفته تحت‌تاثیر انتخابات آتی ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد.

در کنار موضع‌گیری‌های سیاسی جناح‌های مختلف، مساله استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز از اهمیت برخوردار است.

وزارت آموزش و پرورش در طول دولت نهم تاکنون دو وزیر و سه سرپرست داشته است که همین امر مشکل برنامه‌ریزی بلندمدت را در این وزارتخانه فراهم کرده است. کسری بودجه بی‌سابقه وزارت آموزش و پرورش و مابقی دستگاه‌های اجرایی نیز در حال حاضر در اکثر خبرها بازتاب دارد.

در این شرایط البته نگاه کارشناسان به برنامه حذف یارانه‌های دولتی در قالب طرح تحول اقتصادی است. حذف یارانه‌ها نگرانی را برای صنایع ایجاد خواهد کرد. وزارت صنایع نیز اخیرا در مکاتباتی خواهان اعلام تاثیر حذف یارانه‌ها با فرض‌های حداقل، حداکثری گاز هر مترمکعب ۱۳۵ تا ۲۲۰تومان و برق هر مگاوات ۶۵ تا ۹۰تومان شده است.

ارقام یادشده می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای را بر شرکت‌های بورسی و به‌تبع آن بازار سرمایه بر جای گذارد. انجام محاسبات با اعداد جدید در حامل‌های اقتصادی باعث تغییرات جدی در ارزندگی یا عدم‌ارزندگی شرکت‌ها خواهد شد که مهم‌ترین مساله در مورد صنایع انرژی بر از جمله فولادسازی، فلزاتی‌ها و سیمانی‌ها خواهد بود.

در صحنه‌ اقتصاد داخلی، دغدغه عمده کارشناسان مساله بازار‌پول و رهبری آن توسط مظاهری است.

مظاهری اگر چه مدیریت مقتدرانه‌ای را بر بازار‌پول در ابتدای سال اعمال کرد و سیاست‌های صحیحی را جهت کنترل نقدینگی و عدم کاهش سود تسهیلات بانکی به مرحله اجرا درآورد، اما در حوزه بازارهای دیگر تاثیر منفی و حاشیه‌ای سیاست‌های بانک مرکزی در حال نمایش است.

در بازار سرمایه توقف سرمایه‌گذاری بانک‌ها و اجبار بانک‌‌های دولتی برای فروش سهام، فشار مضاعفی را بر نقدینگی بازار ایجاد کرده است. عدم پرداخت تسهیلات به شرکت‌ها - که شرکت‌های بورسی نیز مشمول آن هستند - به کاهش نقدینگی شرکت‌ها و افت فعالیت‌ آنها منجر شده است. در حوزه مسکن نیز توقف پرداخت تسهیلات، خطر رکود عمیق را فراهم آورده است.

در این میان نگاه کارشناسان به وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی است که در مقام ریاست شورای بورس، شرایطی را فراهم کند که کاهش تاثیرات تصمیمات بانک مرکزی را رقم بزند. در حال حاضر با سیاست‌های رییس بازار‌پول، امکان رکود در بازار سرمایه تحت تاثیر عدم تزریق نقدینگی و افزایش توان جذب نقدینگی از سوی بانک‌ها وجود دارد. در این میان نحوه برخورد رییس کل بانک مرکزی با مساله خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی نیز - با تاکید بر واگذاری حق تقدم افزایش سرمایه به جای واگذاری گسترده سهام - جالب توجه است.

در بازار جهانی روند پرنوسان بازار مواد خام همچنان ادامه دارد. امری که به افت بهای نفت تا حد ۱۰۵دلار و نزدیکی آن به مرز ۱۰۰دلار منجر شده است. از سویی نوسان قابل ملاحظه‌ ارزش دلار در برابر ارزهای عمده همچنین باعث شده است بهای فلزات نوسانات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند.

افت بهای مس در حد ۷هزار و ۱۹۱دلار در هرتن (معاملات خارج از LME) و آلومینیوم در حد ۲هزار و ۶۰۵دلار در هر تن می‌تواند صنایع وابسته به این دو فلز را متاثر کند. در بازار فولاد، بهای بیلت در LME‌ (بورس فلزات لندن) در منطقه جنوب شرق آسیا ۶۵۵دلار در هر تن و مدیترانه ۷۲۸دلار در هر تن رقم خورده است که نسبت به نقطه اوج گذشته این فلز فاصله جدی یافته است.

افت بهای فولاد، مذاکرات بر سر سنگ‌آهن را با مشکل مواجه کرده است و فولادسازان چینی با پیشنهاد VALE (واله برزیل) برای افزایش ۲۰درصدی سنگ‌آهن مخالفت کرده‌اند. VALE به دنبال افزایش بهای سنگ‌آهن توسط «ریو» و «بی‌اچ‌پی»، تقاضای افزایش نرخ ۶۰درصدی سنگ‌آهن توافق شده در ابتدای سال‌جاری میلادی را داده بود که با مخالفت اولیه فولاد‌سازان چینی مواجه شده است. در بازار محصولات پتروشیمی، بهای متانول همچنان درحد بیش از ۴۰۰دلار در اکثر بازارهای جنوب شرق آسیا رقم خورده است.

بهای متانول در چین درحد ۴۲۰ تا ۴۳۰دلار در هر تن رقم خورده است. بهای اوره نیز به حد ۸۰۰دلار در هر تن رسیده است و گوگرد نیز در ورای ۷۵۰دلار در هر تن رقم خورده است. از سویی با افت بهای نفت، بهای گازها با روند کاهشی مواجه شده است که این امر بهای بوتان، پروپان و همچنین میعانات گازی (نفتا) را با افت مواجه کرده است. در صحنه بازار داخلی ارز نیز تثبیت نسبی بهای دلار در حد ۹۶۰ تا ۹۷۰تومان، موقعیت مناسبی را برای شرکت‌های دارای صادرات رقم خواهد زد.

درصحنه بازار سرمایه نیز مصوبه تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن تحول مهمی تلقی می‌شود. تلاش قابل ملاحظه سازمان بورس برای متنوع‌سازی محصولات در بازار سرمایه و تجربه صندوق‌های مشاع، موجب شده است تا انتظار برای ایجاد صندوق‌های زمین و مسکن افزایش باید. این صندوق‌ها به‌ویژه می‌تواند برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری جذاب باشد تا به تجهیز منابع برای سرمایه‌گذاری در بخش پربازده املاک و مستغلات بپردازند. در کنار این مصوبه که اجرای آن می‌تواند تاثیرات قابل‌ملاحظه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه برجای بگذارد، مصوبه نحوه انتقال سهام در خارج از ساعت کاری نیز مشکل برخی از بزرگترین سهامداران بورس به‌ویژه صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی را حل خواهد کرد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار چهارشنبه معامله‌گران شاهد غلبه خریداران بر یکی از سنگین‌ترین صف‌های فروش چند ماه اخیر یعنی صف فروش فولاد مبارکه بودند. پس از حرکت ابتدایی معامله‌گران در روز سه‌شنبه و تشکیل صف خرید برای نمادهای فولاد خوزستان و خراسان، فولاد مبارکه نیز مورد توجه قرار گرفت و سرانجام با معامله ۸/۳۲میلیون سهم مواجه شد؛ هرچند که این حجم در مقایسه با میزان سهام واگذار شده در قالب جوایز صادرکنندگان و مطالبات فرهنگیان بسیار کمتر است، اما به نظر می‌رسد نماد فولاد مبارکه در‌حال‌حاضر مقاومتی را در مرز ۴هزار ریال از خود نشان خواهد داد. در همین حال معامله‌گران در باقی‌ نمادهای فلزی نیز با وضعیت پیچیده بازار جهانی مواجه هستند. در گروه معدنی گزارش تعدیل سود هرسهم چادرملو انتظار برای بازگشایی این نماد را ایجاد کرده است. EPS(عایدی) یک هزارو ۵۸۵ریالی چادرملو هر چند امکان افزایش را درخود دارد، اما در مقطع کنونی نیز رقم قابل‌ملاحظه‌ای است.

در همین رابطه بازار در انتظار گردش گل‌گهر و متعاقب آن بازگشایی نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و «امید» است.

در گروه مخابرات، سخنان مدیرعامل شرکت مبنی‌بر تقسیم احتمالی ۴۰درصد سود تلفیقی یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی بازار را حل کرده است. صف خرید مخابرات روز چهارشنبه مجددا از ۱۰۰میلیون سهم گذشت.

در گروه فلزی، مجموعه تامین اجتماعی امروز (شنبه) ۷۲/۳۵درصد لوله و ماشین‌سازی ایران را در نرخ ۶هزار و ۹۰۰ریال به صورت ۲۵درصد نقد و ۷۵درصد اقساط راهی تابلو خواهد کرد. این واگذاری در راستای تغییر پرتفوی تامین اجتماعی و جایگزینی شرکت‌های اصل ۴۴ و استراتژیک به جای شرکت‌های گذشته است.

در گروه واسطه‌گری مالی نمادهای دوشرکت سرمایه‌گذاری بوعلی و صنعت و معدن امروز (شنبه) احتمالا بازگشایی خواهند شد.

با توجه به فروکش کردن تب سهام سیمانی، ‌این شرکت‌‌ها برای جهش قیمتی، کار سختی پیش روی خواهند داشت. با توجه به افزایش بهای سهام سیمانی، NAV (ارزش خالص دارایی‌ها) این دو شرکت نیز رشد قابل‌ملاحظه‌ای یافته است.

در گروه حمل‌و‌نقل مصاحبه مدیرعامل کشتیرانی و اعلام افزایش ۲۷فروندی ناوگان این شرکت جالب توجه است.

در این گروه رقابت بر سر بلوک تایدواتر امروز (شنبه) از رقم ۱۳هزار و ۱۰۱ریال دوباره آغاز خواهد شد. انتظار می‌رود ترکیب رقبا امروز (شنبه) تغییر کند و برخی از خریداران، ائتلافی را شکل دهند.

خرید احتمالی تمام یا بخشی از سهام تایدواتر توسط کشتیرانی می‌تواند شرایط پایدارتری به دو شرکت بدهد. کشتیرانی براساس شنیده‌ها یکی از رقبای روز چهارشنبه بود.

در گروه دارویی، داروسازی سبحان مجوز افزایش سرمایه‌ای معادل ۴۳هزار و ۲۰۰میلیون ریال (۲۵درصد) را دریافت کرده است. این افزایش سرمایه صرف تامین منابع مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه سبحان خواهد شد.

در همین حال سرمایه‌گذاری البرز، مالک سبحان دارو، نیز در انتظار دریافت مجوز افزایش سرمایه است. در گروه تجهیزات، مپنا قراردادی را برای ساخت یک نیروگاه ۲هزار مگاواتی با پتروشیمی دماوند، مجری فاز دوم عسلویه، منعقد کرده است. ارزش این قرارداد ۲/۱میلیارد یورو اعلام شده است. در این گروه صدرا نیز با لغو قرارداد ساخت یکی از ۴ کشتی سفارش شده توسط ریکمرز آلمان مواجه است. در گروه سیمانی سیمان سپاهان و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان سپاهان روز چهارشنبه ۸میلیون سهم سیمان خزر را به صورت درون گروهی، احتمالا به توسعه و صنعت غدیر، جابه‌جا کردند. مجمع فوق‌العاده سیمان سپاهان نیز در هفته گذشته با تعیین مجدد ۳ عضو هیات‌مدیره توسط گروه غدیر برگزار شد. ساختار شکننده مالکیت سهام سیمان سپاهان احتمال رقابت بر سر تصاحب این شرکت در ماه‌های آینده را ایجاد کرده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری رو به تعادل و تاحدودی مثبت بود که در آن جمع‌آوری صف فروش فولاد مبارکه به امیدواری معامله‌گران، به‌رغم تاثیرات سنتی ماه مبارک رمضان منجر شد. در بازار چهارشنبه ۲/۲۹میلیارد تومان سهام دادوستد شد و از ۱۴۳ نماد مورد معامله ۴۶ نماد با رشد قیمت و ۷۶نماد با افت ارزش دادوستد شدند. شاخص نیز ۸۵/۱۰ واحد رشد را تجربه کرد.