تشکیل 3 هلدینگ برای واگذاری شرکت‌های وزارت نفت

طرح واگذاری شرکت‌های وزارت نفت به صورت ۳ هلدینگ تخصصی در جلسه مشترک سازمان خصوصی‌سازی، وزارت نفت و شرکت بورس که برای بررسی واگذاری در وزارت نفت تشکیل شده بود، مطرح شد. تصمیم بر آن شده است که به جای واگذاری مجزای شرکت‌ها، سه هلدینگ تخصصی نفتی برای واگذاری در بورس تشکیل شود.

اسماعیل غلامی و علی رحمانی در دو خبر مجزا از این طرح واگذاری هلدینگی خبر دادند.

در این رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: نظر وزارت نفت واگذاری شرکت‌های پتروشیمی نظیر بندر امام و عسلویه هر یک در قالب یک شرکت هلدینگ است.

اسماعیل غلامی در گفت‌و‌گو با «مهر» درخصوص واگذاری شرکت‌های نفتی به صورت هلدینگ گفت: واگذاری شرکت‌های نفتی به صورت هلدینگ یک نظریه است که در مورد آن بحث‌های مختلفی میان وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفته است.

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی، در این خصوص تصریح کرد: کمیته مربوط به اصل ۴۴ وزارت نفت زیرنظر اکبر ترکان، معاون وزیر نفت بر این نظریه است که در صورت امکان شرکت‌های گاز و پتروشیمی نه تمام شرکت‌های پتروشیمی به صورت هلدینگ واگذار شوند.

براساس این گزارش، علی رحمانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه مشترک با اکبر ترکان معاون وزیر نفت و مدیران ارشد اظهار داشت: در این جلسه با بررسی مصوبات قبلی و برنامه‌های موجود در واگذاری شرکت‌های نفتی تصمیم‌گیری‌های مطلوبی به عمل آمد.

واگذاری دو شرکت حفاری در بورس

وی گفت: بر اساس یکی از این برنامه‌ها شرکت ملی حفاری شمال بعد از تصویب افزایش سرمایه و ارائه گزارش‌ها و مدارک لازم در شهریورماه مورد پذیرش بورس قرار خواهد گرفت.

رحمانی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شد شرکت ملی حفاری (به عنوان دیگر شرکت فعال در حوزه حفاری) درخواست پذیرش در بورس را ارائه کند تا بعد از طی مراحل قانونی این شرکت نیز در بازار سهام حضور داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: برای پذیرش و حضور هرچه سریعتر، شرکت ملی حفاری و دیگر شرکت‌های نفتی می‌توانند علاوه‌بر استفاده از خدمات کارگزار معرف از خدمات شرکت‌های تامین سرمایه نیز بهره‌مند شوند.

پیشنهاد حذف یارانه انرژی قبل از واگذاری شرکت‌ها

رحمانی با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از پیشنهاد حذف یارانه انرژی شرکت‌ها قبل از واگذاری‌ها خبر داد.

وی گفت: بر اساس طرح حذف و هدفمند کردن یارانه‌ها به مسوولان وزارت نفت پیشنهاد شد که قبل از واگذاری شرکت‌ها در بورس و یا به صورت مزایده یارانه انرژی شرکت‌ها حذف شود تا همراه با خصوصی‌سازی آزادسازی نیز صورت گیرد.

پتروشیمی خراسان به بورس نمی‌آید

رحمانی با بیان این مطلب که این پیشنهاد می‌تواند به زیاندهی برخی شرکت‌ها خاتمه دهد اظهار داشت: واقعیت این است که عدم آزاد‌سازی قیمت‌ها موجب زیان‌دهی برخی شرکت‌ها شده به طوری‌که به‌رغم درخواست پذیرش پتروشیمی خراسان در بورس این شرکت به دلیل فروش محصولات به نرخ‌های ارزان و زیاد انباشته شرایط لازم جهت حضور در بورس را ندارد. وی ادامه داد: با این شرایط این شرکت در حالی به صورت مزایده واگذار خواهد شد که اهدافی چون گسترش مالکیت عمومی، حضور مردم در بازار سرمایه و قیمت‌گذاری مناسب شرکت‌ها فقط از طریق حضور شرکت‌ها در بورس محقق می‌شود.

تشکیل سه هلدینگ تخصصی نفتی برای واگذاری مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه کشور در ادامه اظهارات خود به بررسی طرح هلدینگ کردن شرکت‌های مجموعه وزارت نفت اشاره کرد و به فارس گفت: علاوه‌بر واگذاری مجزای برخی از شرکت‌ها، واگذاری تعدادی از شرکت‌های مجموعه وزارت نفت به صورت سه هلدینگ تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این مطلب که وزارت نفت کارگروه‌هایی را برای این طرح در نظر گرفته افزود: بر اساس این طرح سه هلدینگ پتروشیمی عسلویه، بندر امام و هلدینگ پتروشیمی باختر ایجاد خواهد شد تا تمام شرکت‌های هر یک از سه حوزه در قالب یک شرکت هلدینگ ۳ تا ۵‌میلیارد دلاری واگذار شوند.

مزایای هلدینگ شدن شرکت‌های نفتی

رحمانی ادامه داد: با توجه به وجود رقبای بزرگ پتروشیمی در منطقه شرکت‌های صد میلیون دلاری نمی‌توانند حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند؛ اما در قالب یک شرکت هلدینگی خواهند توانست برنامه‌های بزرگی را اجرا کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در حالی به لزوم بررسی کارشناسی همه‌جانبه واگذاری شرکت‌ها به صورت مادر تخصصی یا زیرمجموعه تاکید دارد که ایجاد شرکت‌های هلدینگی می‌تواند علاوه‌بر تنوع بخشی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از ادامه مشکلات مدیریتی، مالی، تولیدی شرکت‌ها جلوگیری کند.

رحمانی تصریح کرد: از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان صنعت تعیین‌کننده باشند.

پذیرش سه هلدینگ نفتی در سال آینده

رحمانی در مورد زمان واگذاری این سه هلدینگ وزارت نفت به «فارس» گفت: در این خصوص وزارت نفت چند گروه کارشناسی را راه‌اندازی کرده تا بر اساس آن در سال جاری ساختار شرکت‌های هلدینگی مشخص و اجرا شود که در این صورت تا سال آینده این سه شرکت هلدینگی در بورس مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: مدیران وزارت نفت با هلدینگ شدن شرکت‌های نفتی موافقند؛ چرا که شناخت بهتر و بیشتری از مزایای هلدینگ کردن شرکت‌ها دارند.

وضعیت واگذاری شرکت‌های گاز

مدیرعامل شرکت بورس در خصوص واگذاری شرکت‌های گاز گفت: در بین شرکت‌های گاز فقط پالایشگاه گاز قابل واگذاری است و باقی تاسیسات و پروژه‌های سر چاه از امکان واگذاری بخش خصوصی برخوردار نیستند.

بخش خصوصی توان خرید هلدینگی شرکت‌ها را ندارد

با انتشار این خبر یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، واگذاری هلدینگی شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ نحوه قیمت‌گذاری آنها را با مشکل رو‌به‌رو کرده و بخش خصوصی توان مالی لازم برای خرید این شرکت‌ها را نخواهد داشت.

شاهین شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «ایسنا»، واگذاری شرکت‌ها به صورت هلدینگ را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر نحوه واگذاری شرکت‌ها با ابهام و اشکال روبه‌رو بوده و باید شرکت‌های مشمول وگذاری با قیمت مناسب به سرعت به فروش برسد و تغییر در مدل واگذاری با اشکال روبه‌رو است. به اعتقاد وی، در حال حاضر قیمت شرکت‌ها بسیار بالا تعیین شده و جذابیت خرید سهم را از بین می‌برد که در نتیجه گروه محدودی می‌توانند در خرید سهام شرکت مشمول واگذاری شرکت کنند.

وی تاکید کرد: باید واگذاری شرکت‌ها سریع‌تر، راحت‌تر و با قیمت‌های ارزان‌تر انجام شود؛ زیرا دولت نباید از این طریق سعی کند برای خود درآمد ایجاد کند؛ یعنی مهم‌ترین اقدام در این زمینه باید در راستای کاهش هزینه‌های دولت باشد نه افزایش درآمدها در حالی‌که در واگذاری‌های صورت گرفته مشاهده می‌شود که واگذاری‌ها در راستای افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها است.

وی در ادامه اضافه کرد: خصوصی‌سازی عمدتا روی این محور می‌چرخد که شرکت‌ها را به بخش غیر دولتی واگذار کنند تا هزینه نهایی که شرکت‌ها برای دولت ایجاد می‌کند، کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سوال اظهار کرد: در صورت واگذاری شرکت‌ها به صورت هلدینگی کدام بخش خصوصی می‌تواند با رقم‌های بزرگ شرکت هلدینگ را خریداری کند؟ و در حال حاضر چند بخش خصوصی وجود دارد که توان بالایی برای خریداری شرکت‌های بزرگ داشته باشند؟

وی معتقد است: باید شرکت‌های مشمول واگذاری هر چه کوچک‌تر و خردتر به سرعت واگذار شود؛ زیرا واگذاری به صورت هلدینگی مشکلات زیادی داشته و قیمت‌گذاری آن را سخت‌تر می‌کند.