تابستان بورسی!

گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته دوم تابستان را تحت تاثیر برخی از تحولات مثبت رخ داده با ثبت بازدهی ۸۵/۲درصدی پشت سر گذاشت تا در کل سال بورس به ۸/۲۱درصد بازدهی برسد. در هفته گذشته مهم‌ترین تحولی که پیش روی بازار قرار گرفت، مصاحبه دکتر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بود.دکتر ولایتی که سال‌‌ها در صحنه وزارت امور خارجه و صحنه مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ قرار داشت، در سخنانی اصل مذاکره را به مصلحت نظام دانسته است و همین مساله برای بازار سرمایه بسیار پراهمیت است.

از سوی دیگر با توجه به ارائه طرح تحول اقتصادی از سوی رییس‌جمهور، بازار سرمایه با موقعیت منحصر به فرد تاریخی در آزادسازی مواجه است، آزاد سازی اقتصادی که در قالب طرح تحول اقتصادی رخ خواهد داد، موجب می‌شود تا بازار سرمایه از قید و بندهای قیمت‌گذاری و فاکتورهای انحرافی اقتصادی رها شود.

در این راستا آزادسازی سیمان که پس از آزادسازی مواد پتروشیمی، پودر شوینده، رخ می‌دهد نیز در همین مسیر ارزیابی می‌شود.

اینک از محصولات مواد معدنی به ویژه سنگ‌آهن، مواد لبنی و تسهیلات بانکی پیش روی بازار باقی مانده است که نیازمند آزادسازی است.

از سویی با پایان روند آزادسازی‌ها، بازار با تغییر چهره مزیت‌های اقتصادی متعاقب حذف یارانه‌های دولتی به ویژه در حوزه انرژی مواجه می‌شود که در این زمینه تغییر نرخ حامل‌های انرژی می‌تواند بهای تمام شده تولید را به شدت متاثر کند.در تحولات اقتصادی بازار هفته گذشته متاثر از تصمیم ناگهانی دولت برای خروج سیمان از سبد حمایتی و تعیین نرخ اولیه ۴۸هزار و ۵۰۰ تومان برای سیمان تیپ یک (ارزان‌ترین سیمان) بود.

متعاقب این تصمیم که حدود ۱۰هزار تومان به ازای هر تن تولید بر سود شرکت‌های سیمانی می‌افزاید، نماد ۲۷ شرکت سیمانی متوقف شد. در دنباله این تصمیم روز چهارشنبه نماد سه شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، صنعت و معدن و بیمه که دارای پرتفوی سیمان هستند، متوقف شدند که این تصمیم صف نمادهای دیگر سرمایه‌گذاری دارای پرتفوی قابل ملاحظه سیمانی از جمله امید غدیر و بانک ملی را سنگین‌تر کرد.این سه شرکت بیش از سه شرکت سرمایه‌گذاری متوقف شده دارای پرتفوی سیمانی هستند.

درحال حاضر باتوجه به طرح تحول اقتصادی و کاهش نگرانی‌های سیاسی، نقش مدیران بازار سرمایه پررنگ‌تر خواهد شد.در این زمینه البته سخنان دکتر رحمانی در مورد بازبینی ضوابط رفع گره‌های معاملاتی در مورد شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۱۵ میلیارد تومان می‌تواند امیدوار کننده باشد، هرچند این طرح اندکی تغییرپذیر است. اما بیش از گذشته نشان می‌دهد که بازار همزمان با آزادسازی در صحنه اقتصاد کشور نیازمند کاهش قید و بندها است. به ویژه آنکه تاثیرات مثبت کاهش حجم مبنای شرکت‌های بزرگ و افزایش دامنه نوسان به میزان یک درصد را در حال تجربه است. حال به نظر می‌رسد حذف حجم مبنای شرکت‌های بزرگ و تعیین تکلیف برخی از شرکت‌‌های کوچک فعال و غیرفعال همخوانی با تحولات کلی بازار سرمایه ندارند تا در کنار راه‌اندازی سیستم معاملات جدید بتوانند بازار سرمایه را به جایگاه خود در اقتصاد کشور راهنمایی کنند، از سویی هم‌اکنون توام با رونق بازار و ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار، کارگزاران نیز پس از دوره‌ای از رکود بار دیگر با فشار تقاضا مواجه‌ شده‌اند البته بار دیگر دشواری‌های خدمات‌دهی این شبکه را نیز در مقابل روی سرمایه‌گذاران قرار دارد.

دشواری‌هایی که از یک‌رو به قوانین بازار به‌ویژه در مورد صف‌های خرید و فروش و از سویی به ضعف ساختاری شبکه کارگزاری باز می‌گردد.

بازارهای بین‌المللی نیز در پایان هفته گذشته همراه با تحولاتی بود. در حوزه بازار فلزات انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در زمینه نرخ بیکاری بهای فلز مس به بالای مرز ۹ هزار دلار در هر تن رسید و در آخرین معاملات درحد ۸هزارو ۸۰۰ دلار معامله شده است قیمتی که برای تولید‌کنندگان مس خوشحال کننده و برای مصرف‌کنندگان نگران‌کننده است. در بازار فلزات بهای روی و سرب با افت سنگین مواجه شدند. بهای روی به یک‌هزارو ۷۷۱ دلار در هر تن و سرب تا رقم یک‌هزارو ۵۳۵ دلار در هر تن کاهش یافت که برای تولید‌کنندگان ضربه‌ای به شمار می‌رود، بهای آلومینیوم نیز درحد ۳ هزارو ۱۵۸ دلار باقی ماند.در بازار پتروشیمی، بهای متانول تحت تاثیر ورود واحد جدید تولید متانول سابیک و نزدیکی بهره‌برداری از واحد دوم متانول زاگرس ( و افت تقاضا) با کاهش مواجه شد و به ۴۲۰ تا ۴۵۰ دلار در هر تن رسید. در بازار محصولات پتروشیمی بهای اسید استیک افزایش یافته به ۷۵۰ تا ۷۷۰ دلار در هر تن رسیده و بهای آمونیاک تولیدی اوره و آمونیاک غدیر به ۵۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه نمادهای معاملاتی تحت تاثیر فشار تقاضای معامله‌گران به دلیل بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی قرار گرفت، شدت این تقاضا به‌حدی بود که ارزش صف‌های خرید در بازار به ۸/۷۹ میلیارد تومان رسید. این ارزش روز شنبه گذشته ۳/۷ میلیارد تومان، یک‌شنبه ۸/۱۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۲/۲۳میلیارد تومان و سه‌شنبه ۸/۶۲ میلیارد تومان بود. باتوجه به این فشار صف‌های خرید در تمام نمادهای مهم بازار به وجود آمد که فشار این صف‌ها به نمادهای حاشیه‌ای بازار کشیده شد.امری که موجب شد باقی‌مانده صف‌های فروش جمع‌آوری شود، به گونه‌ای که ارزش صف‌های فروش به کمتر از ۴میلیارد تومان رسید.

در بازار چهارشنبه در گروه فولادی تمامی نمادها در حالی متوقف بودند که گمانه‌زنی‌ها در مورد EPS شرکت‌های فولادی و قیمت بازگشایی در کانون بحث‌ها قرار گرفت، امری که به نظر می‌رسد امروز (شنبه) با توجه به اعلام EPS فولاد مبارکه در مورد این نماد محقق شود. با توجه به تعدیل EPS شرکت به ۹۰۷ریال که کمتر گمانه‌های اولیه مبنی بر ۹۸۰ریال تا یک‌هزار و ۲۰ریال است، بازار با احتمال تعدیل‌های آتی این نماد هم مواجه خواهد بود که همین امر آغاز مناسبی را برای مبارکه رقم می‌زند. پیش از این کارشناسان بازار از اعلام حداکثر EPS در پیش‌بینی اولیه مبارکه به عنوان عامل در جهت رکود معاملات نماد یاد می‌کردند. مدیرعامل فولاد مبارکه نیز در گفت‌وگویی خبر از افزایش تولید شرکت به میزان ۷/۲میلیون تن در ۳ سال آینده داده است.

در گروه معدنی نمادهای سنگ‌آهن، چهارشنبه در میان صدرنشینان تقاضای بازار بودند، همین امر شایعاتی را در مورد احتمال تعدیل EPS شرکت‌های این گروه متعاقب گزارش‌های ۳ ماهه ایجاد کرده است. در همین گروه ملی مس در شرایطی امروز (شنبه) آخرین روز معاملاتی پیش از توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه را تجربه می‌کند که روز چهارشنبه صف خرید قابل ملاحظه‌ای برای این نماد تشکیل شد. شنیده‌ها حکایت از پوشش ۴۰درصدی EPS ملی مس در ۳ماه نخست امسال دارد. بهای فوق‌العاده مس موجب شده است انتظار برای تعدیل EPS کل شرکت را پدید آورده است. روز چهارشنبه بلوک ۵۱۶میلیون سهمی ملی مس در قیمت یک‌هزار و ۸۵۱ ریال به سهام عدالت منتقل شد. همزمان معامله ۵درصدی ملی مس قطعی شد که ۳درصد آن به تامین اجتماعی، یک‌درصد به صبا تامین و یک درصد به صندوق بازنشستگی منتقل شد.

در گروه حمل و نقل نماد کشتیرانی احتمالا امروز (شنبه) بازگشایی خواهد شد. تعدیل EPS سال مالی ۸۸-۸۷ به ۵۵۱ریال و پیش‌بینی EPS سال‌جاری به ۵۱۰ریال موجب شده است این نماد بازگشایی شود. البته بازگشایی کشتیرانی همچنین در سایه مباحث مطرح شده برای افزایش سهام شناور شرکت قرار دارد. به نظر می‌رسد با توجه به موضع تامین اجتماعی و صندوق مالکان ۵۱درصدی کشتیرانی، کارگزاری سهام عدالت می‌تواند نسبت به این عرضه اقدام کند.در گروه خودرویی زامیاد روز چهارشنبه حضور بازارگردان را تجربه کرد. فشار تقاضای موجود در بازار موجب شد تا در روز چهارشنبه نمادهای خودرویی حجم بیشتر دادوستدها را تجربه کنند که در این میان سایپا با ۱۹میلیون سهم و ایران‌خودرو با ۹/۶میلیون سهم حجم بیشتری را تجربه کردند.

در گروه سیمانی توقف همزمان نمادهای سیمانی موجب گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت قیمتی این گروه در بازگشایی نمادها شده است. در صورت بازگشایی نوبتی و هماهنگی هلدینگ‌های عمده، تغییر قیمت متناسب با تغییر سود قابل تحقق است. در این گروه، پس از خبر خوب افزایش نرخ فروش، بحث احتمال حذف یارانه انرژی‌ شرکت‌ها نیز مطرح شده است. در زیرمجموعه گروه سیمانی مصرف‌کنندگان سیمان با فشار افزایش بهای تمام شده مواجه خواهند شد. شرکت‌های آزبستی از جمله فارسیت اهواز، دورود و آذریت احتمال بیشترین سهم را در این بخش خواهند داشت که دو نماد فارسیت اهواز و آذریت چهارشنبه با صف فروش مواجه بودند. در گروه شرکت‌های هلدینگی، سرمایه‌گذاری غدیر پس از رشد قیمتی اخیر با شایعاتی مبنی بر احتمال رخداد معامله‌ای عمده روی سهام این شرکت مواجه است.

با توجه به مصوبه بانک مرکزی در مورد واگذاری شرکت‌های وابسته به بانک‌ها، برخی شایعات اولیه از مذاکرات بانک صادرات با یک نماد شبه‌دولتی در مورد فروش عمده سهام غدیر حکایت دارد.در گروه تصفیه نفت نماد تازه‌وارد پالایشگاه اصفهان روز چهارشنبه با صف خرید مواجه شد، در این نماد به نظر می‌رسد تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی در کنار شرکت‌های سرمایه‌گذاری تابع وزارت نفت در حال جمع‌آوری سهم از بازار هستند که می‌تواند نشانه‌ای از تمایل این شرکت‌ها به حضور درصدی در این شرکت داشته باشد که البته رد یا پذیرش این مساله نیازمند زمان است. در این نماد جلسه مدیران نفت با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس بر سر پیشنهاد حفظ تخفیف ۳ تا ۵درصد برای ۱۰ سال از اهمیت برخوردار است. این تصمیم نیازمند تصویب هیات دولت است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری در حال رشد بود که البته به دلیل حاکمیت صف‌های خرید از ترس معامله‌گران کاسته شد. شاخص روز چهارشنبه ۶/۱۱۰ واحد رشد کرد و به ۱۱هزار و ۹۲۱ واحد رسید.