گروه بورس- هیات‌ پذیرش اوراق بهادار طبقه‌بندی جدید شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران را تصویب کرد. این طبقه‌بندی براساس گزارش کارگروه طبقه‌بندی شرکت‌ها، مطابق دستورالعمل جدید پذیرش اوراق بهادار مصوب یک دی ماه 86 هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار تهیه شده است.

بر این اساس طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس براساس معیارهای عمومی و کلی شامل اندازه شرکت، میزان شناور بودن سهام و نقدشوندگی، شفافیت و اطلاع‌رسانی و تداوم سودآوری در بازار اول مشتمل بر دو تابلوی اصلی و فرعی و بازار دوم مشتمل بر فهرست اولیه و مشروط تصویب شده است. در حال حاضر در سامانه معاملاتی و سایت بورس (www.irbourse.com) شاخص قیمت بازار اول (شامل هر دو تابلوی اصلی و فرعی) جایگزین شاخص قیمت تابلوی اصلی قبلی شده و شامل ۸۸ شرکت (۴۴ شرکت تابلوی اصلی و ۴۴ شرکت تابلوی فرعی) است. همچنین شاخص قیمت بازار دوم جایگزین شاخص قیمت تابلوی فرعی قبلی شده و متشکل از ۲۲۹ شرکت (۱۷۶ شرکت فهرست اولیه و ۵۳ شرکت فهرست مشروط) است. همچنین به اطلاع فعالان محترم بازار می‌رساند که با راه‌اندازی سامانه جدید، شاخص‌ها براساس بازار و تابلوها به تفکیک طراحی و گزارش می‌شوند. فهرست اسامی شرکت‌های بازار دوم در سایت رسمی شرکت بورس تهران قابل رویت است.
تقسیم بندی بی‌تاثیر
به گفته ابراهیم قربانی فرید، مدیرعامل کارگزاری سهام پژوهان، تقسیم‌بندی جدید شرکت‌ها تنها از لحاظ آماری به سازمان و شرکت بورس کمک کرده و تاثیر مثبتی در افزایش حجم معادلات و شاخص ندارد.
وی در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: مسائل مهم‌تری باید در بازار سرمایه انجام شود تا تاثیر آن در افزایش معاملات و شاخص مشاهده شود؛ زیرا افرادی که قصد خریداری سهم را دارند به EPS شرکت، افزایش قیمت آن و در نهایت سود‌آوری شرکت توجه می‌کنند.
این کارگزار بورس تصریح کرد: برای جمع‌بندی آمارهای مختلف، سازمان و شرکت بورس به این تقسیم‌بندی نیاز دارد؛ ولی این اقدامات در اولویت قرار نداشته و باید اقدامات مهمی مانند بررسی افزایش نقدینگی بازار توسط سازمان، شرکت بورس و کانون کارگزاران و دولت انجام شود تا نقدینگی افزایش یافته و افراد به سمت سرمایه‌گذاری در آن علاقه‌مند شوند.
قربانی فرید مشکل اساسی در بازار را کمبود نقدینگی دانست و اظهار کرد: در جذب نقدینگی بیشتر باید مسوولان توجه به سود‌آوری شرکت‌ها و صنایع مختلف را مورد توجه قرار دهند.
وی تاکید کرد: باید در بازار اقدامات امیدوارکننده صورت گیرد تا افراد از این بازار لذت برده و پول خود را وارد کنند.