ایسنا- سهام پالایشگاه نفت اصفهان ظرف ۲۰ روز آینده طبق قانون واگذار و در تابلوی بورس عرضه می‌شود.

ماهرخ زاده - رییس اصل ۴۴ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران- در دهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت با بیان این مطلب اظهار کرد: در این زمینه مهمترین مشکل، اصلاح قیمت محصولات است. وی افزود: اگرچه برخی از فرآورده‌ها مانند قیر و روغن در تابلو قرار گرفته‌اند و برخی مانند بنزین تحویلی به خودروهای دولتی نیز با نرخ ۴۰۰ تومان عرضه می‌شوند، ولی بخش زیادی از فرآورده‌های پالایشگاهی هنوز قیمت‌ها یارانه‌ای دارند؛ در حالی که به منظور خصوصی‌سازی باید قیمت‌ها نیز آزاد شوند.

او با اشاره به ماده ۸ قانون برنامه چهارم توضیح داد: بر این اساس باید ۷۰درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری شرکت‌ها به توسعه پروژه‌های آنها اختصاص پیدا کند، در حالی که در سال گذشته اعلام شد که همه درآمدها باید به حساب دولت واریز شود.

از سوی دیگر با تخصیص سهام عدالت لازم است بخشی از درآمدها نیز به عنوان بدهی به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشور پرداخت شود که این شرایط روند اجرای پروژه‌ها را کند می‌کند.

رمضانی - نماینده اصل ۴۴ شرکت ملی گاز ایران- نیز در خصوص شیوه واگذاری شرکت‌ها توضیح داد: سه روند واگذاری انفرادی،‌ واگذاری بلوکی و واگذاری یک‌جای شرکت ملی گاز در برنامه بود که پس از بررسی نهایی در ابتدا مقرر شد، شرکت‌ها به صورت انفرادی واگذار شوند.

به این ترتیب ۵ شرکت شامل ۴ شرکت گاز استانی و شرکت پالایش بیدبلند یک براساس معیارها انتخاب شدند که قرار شد شرکت‌های استانی از طریق بورس و پالایشگاه گازی از طریق مزایده واگذار شود.

در مرحله دوم هم ۷ شرکت شامل ۶ شرکت گاز استانی و شرکت پالایش گاز سرخون و قشم کاندیدای واگذاری شده‌اند که پس از واگذاری سری اول به آنها پرداخته می‌شود.

در ادامه آقاجانی - رییس اصل ۴۴ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران- با تاکید بر این‌که ابتدا لازم است مخاطب و مشتری شرکت‌های دولتی قابل واگذاری مشخص شوند، توضیح داد: چندمشکل در شرایط واگذاری کنونی وجود دارد.

در مرحله اول پولی که بابت فروش شرکت‌های دولتی پرداخت‌ می‌شود، به خزانه خواهد رفت که موجب کم شدن پول در بازار می‌شود. همچنین ورود شرکت‌های جدید در بورس موجب خروج پول از سایر شرکت‌ها یعنی افت سایر بورس‌ها برای خرید سهام شرکت جدید می‌شود که شیوه مطلوبی نیست.

وی درباره ضوابط تعیین شده در خصوص شرکت‌های بند الف و ج اصل ۴۴ توضیح داد: شرکت‌هایی که بر اساس بند الف واگذار می‌شوند، همه سهام آنها به بخش خصوصی واگذار می‌شود، ولی شرکت‌هایی که در قالب بند ج ارائه می‌شوند ۳۵ درصد سهام آنها به بخش خصوصی، ۴۰ درصد به سهام عدالت، ۵ درصد به کارکنان و ۲۰ درصد در اختیار شرکت مادر تخصصی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که همه شرکت‌های پتروشیمی در قالب بند الف واگذار می‌شوند؛ اگرچه برای ساخت آنها پولی از دولت دریافت نشده و همه فاینانس بوده‌اند.

آقاجانی با اشاره به این‌که سازمان خصوصی‌سازی یکسری از شرکت‌های پتروشیمی را در قالب سهام عدالت معرفی کرده است، تاکید کرد: به این ترتیب فروش آن‌ها مشمول ۵۰ درصد تخفیف می‌شود و ۵۰‌درصد از درآمدهای آنها نیز دریافت می‌شود که این شیوه فعالیت آنها را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.