معامله‌گر موفق کیست؟

گروه بورس- هدیه لطفی: یک معامله‌گر موفق در بورس، باید یاد بگیرد که چگونه با دوره‌های افول بازار و نیز معاملات زیان‌ده خود برخورد کند. تفاوت بین یک سهامدار موفق و ناموفق این است که حتی اگر هر دو به یک نسبت در معاملات خود متحمل زیان شوند، سرمایه‌گذار موفق همچنان با انرژی مثبت از نظر مالی و روانی در بازار باقی می‌ماند اما دیگری مایوس و سرخورده می‌شود. برندگان در بازار سرمایه نیک دریافته‌اند که روش پیروزی در پیش گرفتن برخوردی صبورانه و فکورانه است. آنها طی سال‌ها فهمیده‌اند که بازار در پاره‌ای اوقات، حتی به مدت چند سال، در روند کاهشی قرار می‌گیرد و ناگهان روزی، هنگامی که هیچ کس انتظار ندارد، شیپور افزایش قیمت‌ها به صدا درمی‌آید. این موضوع مهمی است که بپذیریم ریزش، نزول، سقوط یا کاهش قیمت‌ها، بخشی از قوانین بازی بازار است که ناچار باید آنها را فرا گرفت و رعایت کرد.

چندین عامل دیگر نیز در موفقیت معامله‌گران بازار سهام تاثیرگذار است که در گفت‌و‌گوی زیر که با محسن نظری، تحلیل‌گر پایگاه تحلیلی- خبری بورس ۲۴، صورت گرفته به برخی از آنها اشاره شده است.

معامله‌گر موفق در بازار سهام از نظر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

فردی در بازار سهام می‌تواند معاملات موفقی داشته باشد که بتواند از کارکرد چند عامل به طور همزمان سود ببرد؛ در ابتدا همیشه سعی داشته باشد از علم فاندامنتال و تکنیکال به طور همزمان در انتخاب سهام استفاده کند، این انتخاب می‌تواند به صورت مستقیم از طریق فراگیری علوم مزبور باشد یا به طور غیرمستقیم با استفاده از دانش سایر افراد حرفه‌ای در این زمینه یا استفاده از خدمات سایت‌های مشاوره‌ای. در هر حال، انتخاب سهام و سرمایه‌گذاری باید بر اساس اصول علمی باشد نه مبتنی بر شایعات و منابع تایید نشده. در سال‌های گذشته موارد بسیاری دیده شده است که سهامداران و سرمایه‌گذارانی که مسیر درست و علمی برای سرمایه‌گذاری انتخاب نمی‌کنند پس از گذشت مدت زمانی با مشکل مواجه شده و با ضررهای سنگین بازار سرمایه را ترک گفته‌اند.

علاوه بر این، یک سرمایه‌گذار موفق همیشه دیدگاه خود را در بازه زمانی میان‌مدت و بلند‌مدت متمرکز می‌کند. واقعیت این است که نوسان‌گیری در بازار سرمایه سودهای کوتاه‌مدت و شیرینی را به همراه دارد. اما ریسک‌های آن هم می‌تواند ضرر‌های جبران‌ناپذیری به سرمایه‌گذاران وارد آورد. صبور بودن در بازار سرمایه یکی از کلیدهای اصلی موفقیت است.

یک معامله‌گر موفق از نظر شما در جایی مثل بورس تهران به چه میزان سودآوری در سال دست می‌یابد؟

یک معامله‌گر موفق اگر پارامترهای پیش گفته را همیشه رعایت کند می‌تواند ضریب خطای خود را در بازار تا حد بسیار مطلوبی کاهش دهد و وارد معاملاتی شود که احتمال بازدهی و سودآوری بسیار بالا در آن وجود دارد. به همین علت در طول سال، یک سرمایه‌گذار موفق چندین بار در موقعیت شناسایی سود از معاملات خود قرار می‌گیرد و در این موقعیت‌ها با شناسایی سهام برتر و پر پتانسیل بازار می‌تواند سودهای نجومی و بالایی را شناسایی کند.

برخی معتقدند در بورس تهران با توجه به ریسک‌های این بازار، سرمایه‌گذاری با افق زمانی بلند مدت از ریسک زیادی برخوردار است. نظر شما در این مورد چیست؟

من با این نظریه مخالفم. اتفاقا تجربه سال‌های گذشته کاملا اثبات کرده است که سهامدارانی که معاملات خود را در نوسان‌گیری و با دید کوتاه مدت متمرکز کرده بودند با ضررهای بسیار سنگینی مواجه شدند و ریسک و خطراتی که سرمایه آنها را تهدید کرده بسیار بیشتر بوده است. نوسان‌گیری علاوه بر خطر نوسانات بازار، استرس و سایر فشار‌های عصبی و روحی را بر فرد سرمایه‌گذار وارد می‌کند. متاسفانه مدتی است در بازار سرمایه شاهد رویه مورد اشاره یعنی غلبه دیدگاه بسیار کوتاه‌مدت هستیم. به عبارت دیگر، شکل‌گیری همان تصمیم‌های احساسی و مقطعی که منشا نگاه کوتاه‌مدت سهامداران است، بازار را دچار نوسانات شدید کرده است.

برخی معتقدند تسلط به تحلیل، برای موفقیت در بازار سرمایه کافی است. به نظر شما آیا این گزاره در بورس تهران هم صادق است؟ چرا؟

تنها تسلط به اصول تحلیلگری در بازار سرمایه کافی نیست؛ رفتار شناسی در بازار و داشتن صبر و برنامه مشخص در بازار هم لازمه سرمایه‌گذاری موفق به حساب می‌آید.

موج‌های صعودی و نزولی همواره در مقاطع کوتاه‌مدت در بازار شکل می‌گیرند و تاثیرات آنها نیز کوتاه‌مدت است. اما در صورتی که انتخاب یک سهم مناسب با افق زمانی معقول و بر اساس اصول علمی و روش درست صورت بگیرد به جرات می‌توان گفت در بالای ۹۰ درصد موقعیت‌ها سهام منتخب با روند صعودی همراه شده و در بازه زمانی مقتضی به هدف خود خواهند رسید. در این بین با کمی صبر و اطمینان به تحلیل و انتخاب سهام خریداری شده می‌توان موفقیت مطلوبی حاصل کرد.

نظریه‌ای وجود دارد که می‌گوید نباید با روند بازار جنگید و همراهی با بازار در موجهای صعودی و نزولی معمولا بهترین نتیجه را نصیب سرمایه‌گذار می‌کند. نظر شما درباره این اعتقاد چیست؟

برخی از سهامداران ریسک پذیر سرمایه‌های خود را برای کسب سود بیشتر در موج‌های صعودی بازار وارد می‌کنند. این موج‌ها بیشتر بر اساس حرکات خاص برخی از سهامداران یا بر اساس جو‌های احساسی و اخبار و شایعات شکل می‌گیرد.

در این مواقع رفتار شناسی بازار به کمک معامله‌گر می‌‌آید؛ اگر معامله‌گر تشخیص بدهد روند ایجاد شده بر اساس اتفاق یا جریان بنیادی است، می‌تواند معامله خود را بر اساس جریان فوق تنظیم کند. اما اگر موج‌های صعودی یا نزولی بر اساس جوهای احساسی یا شایعات ایجاد شده است؛ غالبا باید از چنین جو‌ها و موج‌های کاذبی دوری گزید یا برای فروش از آنها استفاده کرد.

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق در بورس تهران طی چه مراحلی را توصیه می‌کنید؟

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در ابتدا یا به فراگیری علوم بنیادی و تکنیکالی اقدام کنند یا همیشه از حضور یک مشاور در کنار خود بهره ببرند. در قدم‌های بعدی مشخص کردن افق زمانی سرمایه‌گذاری و میزان پذیرش ریسک و در نهایت انتخاب درست و در پیش گرفتن صبوری نسبت به سهم و دوری کردن از جو‌های روانی کاذب می‌تواند موفقیت معامله‌گران را در بازار تضمین کند.