ضمن معرفی مختصر شرکت مهندسی ایتوک ایران، تاریخچه و هدف تاسیس و نوع فعالیت‌های شرکت ایتوک را بیان نمایید.

شرکت مهندسی ایتوک ایران در سال ۱۳۶۷ با توجه به نیاز کشور به خدمات مهندسی، تاسیس گردید و در طول ۱۸ سال فعالیت خود،‌ با حضور فعال در پروژه‌های عرصه صنعت و معدن، نفت‌و‌گاز و پتروشیمی و همچنین پروژه‌های زیربنایی، توانسته است به نحوی شایان به رشد و توسعه کشور کمک کند و ضمن کسب تجربه، در راستای رشد و توسعه منابع خویش و با جذب فناوری و دستاوردهای نو از همتایان خارجی خود و ایجاد مشارکت‌های موفق داخلی و خارجی و ثبت شرکت‌های فنی -‌ تجاری تحت قوانین اروپا در شهرهای لندن و وین و فعالیت‌های مستمر در آنها، سرعت قابل ملاحظه‌ای به اجرای پروژه‌های ملی دهد. با فراهم شدن امکان ارائه خدمات مهندسی شرکت‌های مشاور به صورت طراحی، ساخت و اجرا در نظام مدیریتی و اجرایی کشور، در حال حاضر این شرکت در قالب قراردادهای متنوع EP, E , EPC, EPCM‌ و MC و نهایتا GC یکی از قوی‌ترین بازوهای اجرایی پروژه‌های صنعتی در ایران می‌باشد.

pic۱


پروژه‌های انجام شده توسط شرکت ایتوک ایران شامل چه مواردی می شود؟
شرکت مهندسی ایتوک ایران تاکنون حدود ۱۰۰ پروژه انجام داده که مسلم است بحث از تمامی پروژه‌های انجام‌شده توسط این شرکت، در حوصله این جلسه نمی‌گنجد، لذا تنها به پروژه‌های مهم انجام شده اشاره می‌شود.
شرکت ایتوک ایران جزو اولین شرکت‌هایی بود که توانست با ارائه خدمات مهندسی در خارج از کشور در صدور خدمات مهندسی پیشگام باشد و به عنوان مشاور مادر، مطالعه فنی و اقتصادی معادن بوکسیت گینه را به عهده گیرد. پروژه‌های داخلی انجام شده را در سه گروه «صنایع و صنایع معدنی» و گروه «نفت، گاز و پتروشیمی» و «پروژه‌های زیربنایی» سازمان دهد.
فعالیت‌های انجام شده در عرصه صنایع و صنایع فلزی در زمینه‌های آهن و فولاد‌، آلومینیوم، مس، زغال‌سنگ و سیمان متمرکز بوده و البته پروژه‌های متعدد متفرقه‌ای نیز انجام داده است.
از جمله پروژه‌های مهم آهن و فولاد، ‌باید به پروژه‌های توسعه معادن سنگ‌آهن چادرملو، توسعه معادن سنگ‌آهن بافق و توسعه کارخانه ذوب و ریخته‌گری فولاد خوزستان اشاره کرد.
- از پروژه‌های مرتبط با صنعت آلومینیوم و مواد اولیه آن، می‌توان به تکمیل اکتشافات معدنی ذخایر بوکسیتی جاجرم و انجام مطالعات فنی و اقتصادی و خدمات فنی - مهندسی و نظارتی در طرح توسعه معدن و کارخانه تولید آلومینای جاجرم، و بالاخره خدمات طراحی و مهندسی و مدیریت پیمان برخی از واحدهای مجتمع آلومینیوم المهدی اشاره نمود.
- در صنعت مس و مواد اولیه آن، پروژه‌های مس میدوک و مس سونگون و در زمینه ذغال‌سنگ، انجام کلیه خدمات فنی- مهندسی و نظارتی مجتمع معادن زغال‌سنگ طبس قابل ذکر است. در زمینه سیمان، مطالعات مقدماتی و تفصیلی مواد معدنی و طراحی معادن حدود ده پروژه سیمانی کشور توسط شرکت ایتوک ایران انجام شده است.
در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی، باید به احداث ایستگاه تقویت فشار گاز حاجی آباد اشاره کرد که به دلیل اهمیت ویژه آن، در مدت شش ماه انجام و تحویل شرکت ملی گاز شد به دریافت لوح تقدیر وزیر محترم نفت منجر گردید. در‌حال‌حاضر این شرکت ایستگاه‌های آب شیرین و سیرجان و همچنین احداث چهار ایستگاه از ایستگاه‌های خط لوله سراسری چهارم شرکت ملی گاز ایران را در دست اجرا دارد.
از پروژه‌های زیربنایی می‌توان به کارخانه لکوموتیوسازی کرج و خدمات مهندسی احداث راه‌آهن به طول300Km در گینه و ایفای نقش عامل چهارم (MC) در پروژه آزاد‌راه قزوین - رشت اشاره نمود.
لطفا پروژه‌های در دست انجام شرکت ایتوک ایران را نیز معرفی فرمایید.

pic۲


در زمینه صنایع معدنی به ویژه آهن و فولاد، پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره و سنگ‌آهن چغارت در بافق یزد از مهم‌ترین موارد قابل اشاره است که در سال 84 به بهره‌برداری رسیده است و لوح تقدیری به همین مناسبت توسط وزیر محترم صنایع و معادن به شرکت ایتوک ایران اهدا گردید. در‌حال‌حاضر خدمات مهندسی برای توسعه معادن و کارخانه مذکور ادامه دارد. پروژه‌های احداث مجتمع تولید روی مهدی آباد و کارخانه تولید الکترود گرافیتی اردکان، مطالعات فنی و اقتصادی پروژه تولید پترولیوم کک، و بالاخره طرح توسعه معادن جاجرم در خراسان شمالی از دیگر طرح‌های مهم قابل ذکر است که شرکت ایتوک حضور فعال در مطالعات فنی و اقتصادی و خدمات مهندسی و نظارتی آنها دارد.
-‌ در زمینه صنعت آلومینیوم، دو پروژه صنعتی مهم در تولید آلومینا توسط این شرکت در دست انجام است که عبارتند از به ظرفیت‌رسانی کارخانه جاجرم و دیگری تولید آلومینا از نفلین سینیت در مقیاس نیمه‌صنعتی که کارخانه مذکور توسط این شرکت ساخته و راه‌اندازی شده که در تاریخ ۲۲ تیرماه توسط وزیر محترم معادن و فلزات افتتاح گردید. در حال حاضر فعالیت‌های بهبود راندمان و انجام آزمایش‌های مرتبط با مواد‌معدنی مختلف در آن در حال انجام می‌باشد. یک پروژه نیز در زمینه معادن بوکسیت و احداث کارخانه تولید آلومینیوم در کشور یونان، در دست انجام است.
-‌ از پروژه‌های سیمانی در دست اجرا مطالعات معادن سیمان فارس و مطالعه معادن و مهندسی و مدیریت اجرایی احداث کارخانه سیمان منددشتی در استان بوشهر قابل ذکر است.
-‌ شرکت ایتوک هم اکنون چهار پروژه نیز با شرکت‌های تابعه وزارت نفت به صورت EPC در دست اجرا دارد.
در خصوص فعالیت‌های شرکت ایتوک ایران در خصوص صنعت آلومینیوم و مواد‌اولیه آن توضیحات بیشتری بدهید.
در خصوص مواد اولیه تولید آلومینا و صنایع مربوطه، شرکت ما چند پروژه مهم انجام داده است.
-‌ انجام طرح مطالعاتی همکاری مشترک با کشور گینه در بهره‌برداری از معدن بوکسیت دابولا و توگه که شامل مطالعات امکان سنجی مقدماتی‌، انجام عملیات اکتشاف تکمیلی و آزمایش پایلوت و انجام مطالعات فنی و اقتصادی پروژه مذکور در این خصوص حائز اهمیت زیادی است، چرا که کشور گینه با دارا بودن نزدیک به 1/7‌میلیارد تن از کل ذخایر 33‌میلیارد تنی جهان اولین کشور دارنده ذخایر بوکسیت در جهان محسوب می‌شود.
-‌ انجام مطالعه فنی و اقتصادی کارخانه جاجرم برای تولید آلومینا از بوکسیت، شامل تکمیل اکتشاف و طرح‌های مهندسی، بازنگری مطالعات مالی و اقتصادی خدمات دفتر فنی و نظارت، بررسی امکانات ساخت داخل، برنامه‌ریزی و مدیریت مالی و اقتصادی، نظارت راه‌اندازی، هماهنگی معدن و کارخانه، تهیه اسناد مناقصه و سیستم کدینگ و نظایر آن، موارد دیگر قابل اشاره می‌باشد.
-‌ مطالعات تفصیلی مواد اولیه طرح تولید آلومینا از نفلین شامل ذخایر نفلین سینیت در کلیبر و رزگاه و مطالعه ذخایر آهک مورد‌نیاز پروژه نیز توسط این شرکت انجام شده است.
-‌ ساخت کارخانه نیمه‌صنعتی تولید آلومینا از نفلین سینیت (‌با ظرفیت ۳۸۰تن در سال) که شامل خدمات مهندسی تفصیلی و تکنولوژی، انتقال دانش‌فنی، آموزش، مدیریت و نظارت عالیه بر نصب و راه‌اندازی کارخانه که یکی از مهم‌ترین کارهای این شرکت در صنعت آلومینیوم کشور می‌باشد که در تاریخ ۲۲ تیرماه سال‌جاری توسط وزیر محترم صنایع و معادن افتتاح و لوح تقدیری به همین مناسبت به شرکت ایتوک ایران اهدا شد. با این کار ضمن بومی شدن فناوری تولید آلومینا از نفلین سینیت شرایط شروع پروژه احداث کارخانه صنعتی و با ظرفیت‌های ۲۰۰هزار تن و بیشتر آلومینا در سال فراهم گردید.

pic۳


-‌ مدیریت طرح و احداث کارخانه آلومینیوم مجتمع آلومینیوم المهدی شامل طراحی و مهندسی، مهندسی اجرا، نظارت، خدمات کالا و بازرسی فنی و تسریع در ساخت واحد ریخته‌گری و ساختمان‌های آزمایشگاه مجتمع المهدی و خدمات فنی. خدمات مدیریت طرح، ساخت و احداث، مدیریت بودجه، ساخت و احداث پروژه، مدیریت هماهنگی اسناد و کنترل پروژه از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌باشد.‌
-‌ از سوی دیگر مطالعات احداث کارخانه تولید آلومینا در یونان که در قالب قراردادی که به صورت GC منعقد گردیده آغاز شده است.
در‌خصوص چگونگی دستیابی به دانش‌فنی تولید آلومینا از نفلین سینیت توضیح بیشتری بدهید.
برای توضیح چگونگی انتقال دانش‌فنی تولید آلومینا از نفلین به ناچار به سابقه موضوع باید اشاره کنیم.
فرآیند تولید آلومینا از نفلین سینیت به جای بوکسیت، در حدود سال‌های 1930 در کشور شوروی سابق مطرح شد و این کشور به دلیل فقدان ذخایر بوکسیت قابل‌توجه به تولید آلومینا از نفلین سینیت روی آورد و چند مجتمع بزرگ تولید آلومینا با ظرفیت چند صدهزار تن احداث کرد که در حال حاضر نیز در حال بهره‌برداری و توسعه هستند. دانش‌ فنی این فرآیند در انحصار روسیه (شوروی سابق) بود و واحدهای مطالعاتی یا نیمه‌صنعتی اجرا شده در کشورهای کره‌شمالی و ارمنستان و لهستان همگی بخش‌هایی از تکنولوژی مذکور بوده و توسط شرکت‌های روسی انجام شده بود.
در ایران نیز برای این کار، قراردادی با شرکت وامی روسیه برای انتقال تکنولوژی و ارائه خدمات مهندسی برای احداث مجتمع تولید آلومینا از نفلین سینیت منعقد گردید اما متاسفانه با فروپاشی شوروی سابق و برقراری نظام‌های جدید سیاسی و اقتصادی، طرف روسی به بهانه‌های مختلف از همکاری با ایران در‌خصوص انجام مهندسی تفصیلی و انتقال دانش‌فنی خودداری کرد. شرکت مهندسی ایتوک ایران به عنوان طرف ایرانی قرارداد، برآن شد تا با تکیه بر توان مهندسین ایرانی این امر را به پایان برساند.
دانش و تجربه بالای مهندسان و کارشناسان شرکت و تلاش شبانه‌روزی آنان برای حل یکایک مشکلاتی که اصولا در استقرار یک تکنولوژی جدید رویاروی تیم اجرایی قرار می‌گیرد، نتیجه داد و خوشبختانه راه‌اندازی سرد و گرم کلیه واحدهای مهم نظیر واحد پخت و شست و شوی شیمیایی انجام و متعاقب آن کل خط راه‌اندازی اولین محصول پودر آلومینا از نفلین سینیت سراب تولید شد. در حال حاضر تیم اجرایی پروژه به ارتقای راندمان خط‌تولید و تعیین شاخص‌های فیزیکی، شیمیایی شرایط بهینه تولید با توجه به اختصاصات ماده معدنی ذخایر سراب، هستند.

pic4


کسانی که با ما همکاری کردند
در خاتمه لازم می‌دانم از زحمات کلیه مدیران، کارشناسان و تلاشگران صف و ستاد این شرکت که با تلاش شبانه‌روزی و بی‌شائبه خود در جهت پیشبرد کلیه پروژه‌های صنعتی میهن اسلامی و به ویژه پروژه تولید آلومینا از نفلین زحمت کشیده‌اند تشکر کنم. به ویژه از آقای مهندس محسن طراح که نقش سازنده ای در این پروژه داشته اند و همچنین نقشی که مجریان محترم طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت و همکاران مربوطه، از ابتدای پروژه تاکنون، داشته‌اند را نیز نباید فراموش کرد. در این میان باید به درایت آقای مهندس حسن تقوی راد که مسوولیت مدیریت اجرای طرح را در یک‌سال اخیر عهده‌دار بوده‌اند و پشتیبانی‌های جناب آقای مهندس هراتی‌نیک، معاون محترم وزیر صنایع و معادن و ریاست عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران که از عوامل مهم پیشرفت پروژه در مراحل پایانی آن بوده است، اشاره نمود که جا دارد همین‌جا از زحمات و پشتیبانی‌های ایشان تشکر نمایم.
همچنین از مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره شرکت مهندسی ایتوک ایران و گروه ایتوک، جناب آقای مهندس ترابی که همیشه راهنمای ما در مسائل فنی و مهندسی بوده‌اند و همچنین پشتیبانی ایشان در مسائل مالی پروژه سپاسگزاری می‌نمایم‌.