گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در آغاز مجدد فعالیت خود با افت ۵۱واحدی شاخص کل مواجه شد. شاخص کل بورس دیروز تحت تاثیر افت سه نماد عمده مخابرات ایران، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و پتروشیمی پردیس با کاهش مواجه شد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل‌ کلان نگاه‌ها به ادامه مباحث پیرامون پرونده هسته‌ای کشورمان و انتظار برای اعلام دستاوردهای جدید در این زمینه معطوف است. در همین حال امروز نیز مصاحبه دادستانی کل کشور در آستانه اعلام رسیدگی به پرونده سوءاستفاده ۳هزار میلیارد تومانی از اهمیت برخوردار است. در بازار دیروز همچنین روند فروش گسترده اوراق مشارکت دولتی نیز همچنان جلب توجه می‌کرد. در حالی که فروش گسترده اوراق مشارکت در حال انجام است، دیروز اعلام شد با وجود اینکه مجوز اولیه فروش اوراق مشارکت شرکت نفت و گاز پارس ۱۱۵۰ میلیارد تومان بود اما با افزایش رقم مجوز و با توجه به استقبال مردم ۱۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی به فروش رسید. در همین حال کلاف سردرگم اوراق مشارکت بورسی دیروز نیز با ادامه توقف بیشتر نمادها همچنان پا‌برجا بود.

با توقف نماد اوراق مهر در حال حاضر تنها نمادهای اوراق مشارکت پروژه سعدی شیراز و صکوک ماهان دو در بازار قابل معامله است و دارندگان اوراق دیگر در بلاتکلیفی ناشی از توقف نماد و نامشخص بودن سود اوراق بورسی قرار دارند. در بازار دیروز معامله‌گران در نماد تازه وارد ذوب‌آهن اصفهان شاهد خریدهای پر‌شماری بودند که در نهایت به رشد قیمت این نماد و معامله ۸/۷۵ میلیون سهم منجر شد. این در شرایطی بود که در بازار دیروز سازمان خصوصی سازی اقدام به عرضه سهام ذوب‌آهن نکرده و خریداران روز چهارشنبه، عرضه‌های صورت گرفته را رقم زدند. در همین حال همچنان گمانه‌زنی‌ها در مورد خریداران احتمالی ذوب‌آهن اصفهان همچنان در بازار ادامه دارد. در گروه غذایی دیروز سه شرکت قند مرودشت، شکر شاهرود و شهد درباره نرخ هر کیلو شکر به بورس و سهامداران شفاف‌سازی کردند.

در پی مصوبه اخیر انجمن قند و شکر در مورد تعیین قیمت هر کیلو شکر، شرکت‌های قندی‌ها در بورس با تغییراتی در وضعیت عرضه و تقاضای سهام در بازار روبه‌رو شده و سهام شرکت‌های این گروه با کاهش قیمت داد‌و‌ستد شدند.

در این ارتباط مدیرعامل شرکت شکر شاهرود اعلام کرد: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۶۳ تن شکر از محصول بهره‌برداری سال جاری در انبارهای کارخانه موجود است که در صورت فروش کل آن با نرخ کیلویی ۱۱ هزار و ۷۵۰ ریال، یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان از پیش‌بینی فروش شرکت کاهش خواهد یافت ولی با توجه به تولید ۴۵۰ تن تفاله بیش از پیش‌بینی و بهای آن با قیمت حدود ۳۷۰ تومانی، کاهش مذکور جبران خواهد شد.

اما رسول مجیدی مدیرعامل قند مرودشت اعلام کرده با توجه به مبنا قرار دادن نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ ریالی هر کیلو شکر جهت پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۱ تیر ۹۱، تغییرات قابل ملاحظه‌ای در گزارش ارسال شده به بورس متصور نیست. مدیرعامل شرکت شهد (قند خوی) هم با ارایه جدولی از محاسبه تاثیر افزایش نرخ فروش شکر به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۷۵۰ ریال اعلام کرده طبق محاسبات، سود هر سهم قبل از کسر مالیات با ۵۶ ریال افزایش مبلغ ۹۰۸ ریال و سود هر سهم پس از کسر مالیات با ۴۳ ریال افزایش ۷۲۵ ریال بوده و بدیهی است محاسبات دقیق‌تر پیش‌بینی سود هر سهم طی هفته آینده با گزارش ۶ماهه حسابرسی نشده ارائه‌ خواهد شد.

در گروه تجهیزات دیروز اعلام دعوت سهامداران مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران به مجمع عمومی فوق‌العاده این نماد را به صف فروش کشاند. مپنا در این مجمع خواهان تمدید مهلت افزایش سرمایه شرکت است که در مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۲ دی ماه ۸۵ به تصویب رسیده بود. بروز مشکلات مالی میان سهامداران عمده مپنا تا‌کنون مانع از تعیین تکلیف افزایش سرمایه شرکت شده است. در همین حال انتشار صورت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا به عنوان یکی از سهامداران عمده این شرکت نشان می‌دهد کارکنان مپنا در یازدهم شهریور ماه جاری نتوانسته است چک ۵/۵۲ میلیارد تومانی اقساط خرید سهام مپنا از سازمان خصوصی‌سازی را پاس کند. از سوی دیگر در گروه برقی نیز ایران ترانسفو با وضعیتی مشابه با مپنا به لحاظ افزایش سرمایه به سر می‌برد. در گروه فلزی رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان با اعلام خبر بازگشت نرخ آهن به قیمت گذشته اظهار کرد: قیمت آهن که افزایش پیدا کرده و به ۱۳۵۰ تومان رسیده بود کاهش یافت و در حال حاضر قیمت‌ها و موجودی انبارها خوب است. محمد آزاد، اظهار کرد: با افزایش نرخ دلار، قیمت آهن به کیلویی ۱۳۵۰ تومان رسید اما اکنون قیمت‌ها دوباره کاهش یافته و با نرخ واقعی یعنی زیر ۱۲۰۰ تومان معامله می‌شود. در این گروه تولید فولاد خوزستان از سه میلیون تن عبور کرد. در نماد مخابرات سهامداران همچنان با خبرهای ضد و نقیض در مورد اجرا یا عدم اجرای طرح افزایش بهای پالس تماس تلفن ثابت مواجه هستند. این امر موجب شده است تا بهای سهام مخابرات دیروز نیز با کاهش مواجه شود. در این گروه، مدیر عامل ایرانسل گفت: منتظر جواب رگولاتوری در‌خصوص الزام یا اختیار در واگذاری ۲۱ درصد سهام در بورس هستیم.

علیرضا قلمبر‌دزفولی در مورد نتیجه استعلام از رگولاتوری برای الزام یا اختیار ایرانسل در واگذاری ۲۱ درصد سهام در بورس پرسید، گفت: فعلا رگولاتوری جوابی به ما نداده است.

مدیرعامل ایرانسل در خصوص طولانی شدن نتیجه این استعلام گفت: شاید جواب خاصی ندارند اما از دلیل تاخیر اطلاعی نداریم.

در گروه معدنی، وضعیت شرکت گهر‌زمین دیروز همچنان در خبرگزاری‌ها مورد توجه بود. در این رابطه مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به شبهات مطرح شده در خصوص معدن گل‌گهر ۳ پاسخ داد. نوروزی تاکید کرد که این معدن بزرگ به هیچ وجه واگذار نشده و شرکت گهر‌زمین نیز براساس قوانین موجود هیچ حقی برای بهره‌برداری از آن ندارد.

اکبر نوروزی در خصوص ابهامات مطرح شده در خصوص واگذاری معدن گل‌گهر ۳ اظهار کرد: در گذشته در خصوص معدن گل‌گهر

۳ تفاهم‌نامه‌ای نوشته شده و قرار بود برنامه‌ریزی در خصوص آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: اما در این میان بدون آنکه هماهنگی در خصوص چگونگی بهره‌برداری از این معدن انجام شود، شرکتی به اسم گهر زمین تشکیل شده و مقداری کار باطله‌برداری این معدن را انجام داده‌اند. وی افزود: این در حالی است که با توجه به آنکه تفاهم‌نامه‌ مربوطه، قرارداد نبوده است، طبیعتا ریشه قانونی نیز ندارد. در واقع ادعای واگذاری این معدن به دو دلیل باطل است.

وی توضیح داد: دلیل اول آن است که این معدن، جزو معادن بزرگ بوده و طبق قانون، معادن بزرگ قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند. دلیل دیگر آنکه آن تفاهم‌نامه نیز به هیچ‌وجه شکل قانونی ندارد. در واقع حتی اگر گل‌گهر ۳ جزو معادن بزرگ نبود، باید براساس مزایده و تشریفات دولتی واگذار می‌شد، اما این معدن در گذشته بدون تشریفات قانونی و در حد تفاهم‌نامه در خصوص آن تصمیم‌گیری شده است.

این خبر می‌تواند وضعیت معدن گهر زمین را که در حال حاضر در پرتفوی شرکت‌های معادن و فلزات، گل‌گهر و غدیر قرار دارد با ابهام مواجه می‌کند. در گروه خودرویی، براساس خبرهای منتشره افزایش قیمت محصولات ۳ غول خودروسازی ایران منتفی شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات این خودروسازان منتفی شده است، گفت: هم‌اکنون کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار دارد.

محسن صالحی‌نیا با اشاره به تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز بخش تولید کشور در راستای واردات مواد اولیه، قطعات نیمه ساخته و اقلام و ملزومات تولیدی گفت: سه شرکت تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور برای افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ خود پیشنهاد افزایش قیمت نداشته‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: البته کمیته قیمت‌گذاری خودرو، مرجعی برای ارائه درخواست‌های خودروسازان در رابطه با افزایش قیمت است؛ اما اگر این درخواست با پارامترهایی که برای افزایش قیمت خودرو، مورد تائید است، مطابق باشد، رای مثبت کمیته را جلب خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری آرام و به‌دور از نوسان بود که در آن شاخص به ۲۵هزار و ۳۲۰واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۸/۳۳میلیارد تومان رسید که ۷۸/۷درصد آن را معاملات نماد قند ثابت خراسان تشکیل داد.