گروه بورس- علیرضا باغانی: با ثبت بازدهی منفی 8/1 درصدی بورس در هفته معاملاتی منتهی به هجدهم بهمن‌ماه سال جاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز روی خوشی به سرمایه‌گذاران خود نشان ندادند، تا جایی که در این هفته تنها 10 صندوق کارنامه خود را با بازدهی مثبت بستند.

در هفته‌ای که از یازدهم بهمن‌ماه آغاز و تا هجدهم این ماه به خاتمه رسید، صندوق سرمایه‌گذاری بورس ۲۴ توانست با ثبت ۳/۳ درصد بازدهی، بیشترین رشد را رقم زده و در اوضاع نه چندان مطلوب بازار، سرمایه‌گذاران خود را راضی نگاه دارد. این در حالی است که امیدسهم با ۳ درصد بازدهی در این هفته بعد از بورس ۲۴، دومین صندوق سودآور بود و صندوق بانک مسکن هم در هفته ذکر شده با ثبت ۵/۱ درصدی بازدهی، سوم شد. در این میان، بازدهی ۷ صندوق مثبت دیگر، همگی زیر یک درصد بود، اما بیشترین بازدهی منفی در هفته منتهی به هجدهم بهمن‌ماه نیز عاید سرمایه‌گذاران صندوق پاسارگاد با ۸/۶ درصد زیان شده است و صندوق‌های بورس بیمه و سهم آشنا هم با منفی ۶/۴ درصد و منفی ۲/۳ درصد دیگر صندوق‌هایی بودند که بیشترین زیان را در این دوره شناسایی کرده‌اند.
همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دماسنج بازار در میان 62 صندوق سرمایه‌گذاری با ثبت 8/1 درصد بازدهی منفی در جایگاه چهل و چهارم ایستاده و در واقع از چهل و سه صندوق عقب مانده است.
نمای صندوق‌ها در یک ماه گذشته
اما در یک ماه اخیر منتهی به هجدهم بهمن‌ماه سال جاری نوسانات مثبت بازار به ویژه در هفته انتهایی دی‌ماه، سبب شد تا صندوق‌ها اوضاع بهتری داشته باشند و جالب این که در این دوره تنها 13 صندوق رنگ قرمز را تجربه‌ کرده‌اند، این در حالی است که شاخص بورس هم به عنوان نمایی کلی از وضعیت بازار با 3/2 درصد بازدهی بیست و سوم شده است.در این مدت صندوق بورس بیمه با ثبت 4/7 درصد بازدهی منفی همچنان نامطلوب ظاهر شده و دو صندوق کارآفرینان برتر و صبا هم به ترتیب با 4/6 درصد و 3/4 درصد بازدهی منفی در میان صندوق‌های قرمز خودنمایی می‌کنند.
کورسوی امید در عملکرد فصلی
اما وضعیت صندوق‌ها در 3 ماهه اخیر که می‌تواند برآورد دقیق‌تری از وضعیت این ابزارهای مالی در یک فصل کاری به دست دهد، از قدرتمندتر ظاهر شدن این نهادهای مالی در بازار حکایت دارد، تا جایی که صندوق سینا با ثبت 2/12 درصد بازدهی حتی بالاتر از کل بازار به سرمایه‌گذاران خود سود رسانده است و صندوق بورس 24 و بانک مسکن هم پس از سینا به ترتیب با 11 درصد و 5/10 درصد بازدهی، دیگر صندوق‌های یکه‌تاز میدان بوده‌اند.
شاخص بورس هم در این مدت با تکیه بر کرسی چهل و سوم فقط توانسته ۱۷/۰ درصد بازدهی به ثبت برساند. بررسی صندوق‌های منفی هم در این دوره نشان می‌دهد که صندوق‌های بورس بیمه نیز با ثبت ۹/۹ درصد بازدهی منفی، صبا با ۹/۸ درصد بازدهی منفی و کارآفرینان برتر با ۱/۸ درصد بازدهی منفی بیشترین زیان را در ۳ ماهه منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه جاری شناسایی کرده‌اند.
پیشتازان صندوق‌ها در کارزار یکساله
در یک سال اخیر نیز به دلیل آنکه بازدهی صندوق‌ها تغییرات شگرفی را نتوانسته تجربه کند، صندوق کارگزاری بانک صادرات همچنان صدرنشینی خود را حفظ کرده است و با بازدهی ۸/۴۱ درصدی در جایگاه اول است. صندوق‌های سینا و امیدایرانیان هم به ترتیب با ۴/۳۶ درصد و ۷/۳۱ درصد بازدهی در جدول بازدهی یک ساله صندوق‌ها، دوم و سوم هستند. شاخص بورس هم در یک سال منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری توانسته، بازدهی ۹۱/۱۵ درصدی که بالاتر از کل بازدهی بازار در سال ۹۰ است را به ثبت رسانده و در کنار ۶۲ صندوق فعال در بازار بورس، هفدهم شود.
در جدول Mutual Fundهای منفی نیز صندوق رضوی با 1/12 درصد زیان در قعر قرار دارد و صندوق‌های بورس بیمه و نواندیشان هم به ترتیب با 10 درصد و 2 درصد به عنوان دومین و سومین صندوق منفی طی یک سال اخیر شناخته شده‌اند.