گروه بورس- مجید اسکندری: به روایت «عزیزی»؛ مدیرکل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی روز چهارشنبه، فینال نشست‌های معاونت‌های این وزارتخانه در دهه فجر بود و این بار مدیران سازمان حسابرسی و بانک کشاورزی شاید آخرین دیدار خود با رسانه‌ها را در سال جاری برگزار کردند. فینالی که باوجود بارش برف، تماشاچیان زیادی داشت.

«اکبر سهیلی‌پور» از جمله مدیرانی است که گاهی اوقات به خبرنگاران پاسخ می‌دهد آن هم به لهجه شیرین اصفهانی که در این مواقع، باید سخنانش را همانند همشهری و همکار بخش خصوصی‌اش، عباس هشی، به فارسی روان ترجمه کرد. البته حاصل این ترجمه‌ها دو چیز متفاوت است: یکی می‌شود گزارش عملکرد حسابرسی دولتی و آن یکی فریاد اعتراض بخش خصوصی!

مدیرعامل سازمان حسابرسی روز گذشته میزبان بیش از ۳۰ خبرنگار از رسانه‌های آشنا و غریبه‌ای بود که برخی حتی نام سازمان را به اشتباه «سازمان حسابداری» می‌خواندند.

شاید هم بی‌تقصیر باشند، به هر حال حرفه حسابرسی در کشور ما مظلوم واقع شده و خبرنگارانش هم به جای طرح سوالات حرفه‌ای از مدیرعامل سازمان حسابرسی، سرنوشت و نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها را جویا می‌شوند. یا آن دیگری می‌گوید چرا در فلان بانک، اختلاس رخ داده؟! پس شما چکار می‌کنید؟!

شاید همان گونه که بر سردر آکادمی افلاطون نوشته بودند: «کسی که هندسه نمی‌داند، وارد نشود» باید بر سر در سازمان حسابرسی هم می‌‌نوشتند: «کسی که حسابداری را نمی‌شناسد...». ماهیت تقلب، وظایف سازمان حسابرسی، استانداردهای حسابرسی، تفاوت حسابداری و حسابرسی، خودانتظامی حرفه و... مفاهیمی بود که بیشتر حاضران در میزگرد دیروز با آن بیگانه بودند.

این در حالی است که سازمان حسابرسی کارنامه درخشانی در آموزش این حرفه به پرسنل خود و دیگران بر جای گذاشته است اما کاش در این «آکادمی» چند صندلی هم به خبرنگاران این حوزه اختصاص می‌یافت.

گزارشات پر بند

سهیلی‌پور همچون گذشته، پس از ارائه تاریخچه حسابداری در ایران در قبل و بعد از انقلاب، به ارائه آمار و ارقام و گزارش عملکرد سازمان متبوع خود در سال جاری پرداخت. او از ۱۰ هزار و ۵۸۳ بند مندرج در ۹۷۰ گزارش حسابرسی شرکت‌های دولتی سخن گفت و این یعنی به طور متوسط گزارش هر شرکت دولتی دارای بیش از ۱۰ بند است. سهیلی‌پور همچنین از ارائه بیش از ۲۶۰۰ گزارش حسابرسی و مقبولیت حدود ۴۰۰ گزارش از این میزان خبر داد. مدیرعامل سازمان حسابرسی در پاسخ به خبرنگاری که می‌گفت: «بانکی که در آن اختلاس رخ دهد، همان بهتر که ورشکسته شود»، پاسخ داد: در سوئیس هم تقلب رخ می‌دهد، «انرون» و «ورلدکام» نیز به دلیل تقلب ورشکسته شدند. اما سهیلی‌پور از تفاوت سیستم‌های کنترلی در کشور ما و کشور سوئیس سخنی به میان نیاورد، البته او گفت: «ما به بانک‌ها توصیه کرده‌ایم سیستم‌های کنترلی و حسابرسی داخلی خود را ارتقا دهند.» «دنیای اقتصاد» پرتیراژترین و پرمخاطب‌ترین روزنامه اقتصادی و روزنامه برگزیده حرفه حسابداری، نیز سهم اندکی در این نشست داشت.

سهیلی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص رسیدگی به عملکرد صندوق توسعه ملی هم گفت: «صندوق»، بخش عمده‌ای از فعالیتش را به بانک‌ها منتقل کرده و باید این موارد را رعایت کنند. مدیرعامل سازمان حسابرسی افزود: ما جلساتی را با دیوان محاسبات داشتیم و بخشی از فعالیت‌ها هماهنگ شده، اما این صندوق هنوز گزارشی به ما نداده که روی آن کار کنیم. این گفته سهیلی‌پور در حالی است که براساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه، رسیدگی به عملکرد صندوق توسعه ملی از لحاظ انطباق با موازین قانونی، اساسنامه و اهداف و نیز برقراری نظام حسابرسی داخلی بر عهده هیات نظارتی متشکل از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی است، اما ظاهرا سازمان حسابرسی هنوز در جریان برخی از مسائل این صندوق‌ نیست.

در دست بررسی است!

اما دومین سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» براساس ماده ۲۰۴ قانون برنامه توسعه مطرح شد. بر این اساس، دولت موظف است به منظور افزایش کارآمدی و اثربخشی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، با رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی، «استانداردهای ملی حسابداری و حسابرسی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و قیمت تمام‌شده» را از ابتدای سال دوم برنامه در طرح‌های بزرگ و متوسط پیاده کند.

سوال اینجاست که سازمان حسابرسی به عنوان مرجع تدوین استانداردها، در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

«مدیرعامل»، کوتاه و مختصر پاسخ داد: ما به استانداردهای حسابداری دولتی نیاز داریم و حدود سه سال است که با هماهنگی دیوان محاسبات و همکاران بخش خصوصی مشغول تدوین این استانداردها هستیم. این استانداردها «مشکل» است و به زمان نیاز دارد، البته پیش‌نویس آنها آماده شده و در دست بررسی است.

پذیرش IFRS با کمترین هزینه

سهیلی‌پور درباره اقدامات انجام شده توسط سازمان متبوع خود درخصوص پذیرش و انطباق با استانداردهای بین‌المللی (IFRS) گفت: این موضوع در مجمع امسال «سازمان» مطرح شده اما اینکه بخواهیم دوره زمانی مشخصی را برای پذیرش این استانداردها تعیین کنیم، استفاده‌کنندگان استانداردها را با مشکل مواجه خواهد کرد. وی تصریح کرد: ما می‌خواهیم در این زمینه با کمترین هزینه بیشترین استفاده را ببریم. البته مدیرعامل سازمان حسابرسی بر این باور است که بیشتر استانداردهای حسابداری کشور ما با استانداردهای بین‌المللی منطبق است. او همچنین گفت: در نشستی که با نمایندگان (IFRS) داشته آنها عنوان کرده‌اند که خوشبین‌ترین کشورها برای پذیرش این استانداردها ۴ سال زمان اختصاص داده‌اند.

نشست یادشده در حالی به پایان رسید که خبرنگاران با همان ترکیب به انتظار مدیرعامل بانک کشاورزی نشستند و گفت‌وگویی دیگر و شاید این بار سوالاتی مرتبط‌تر... .