ساخت سه فروند کشتی افراماکس در «صدرا»

گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحتمعلی: مدیر پروژه ساخت کشتی‌های ۱۱۳ هزار تنی «افراماکس صدرا» از تحویل نخستین کشتی در شهریورماه ۹۱ به ونزوئلا خبر داد. رضا عبدالمجید در جمع خبرنگاران با اشاره به مراحل ساخت وتجهیز کشتی‌های افراماکس گفت: کشتی اول ۶۰ درصد پیشرفت داشته که براساس جدول زمان‌بندی مورد توافق با کارفرما در ماه ژوئن ۲۰۱۲ تحویل خواهد شد.

وی افزود: پس از نصب تمامی‌بلوک‌ها به یکدیگر در حوضچه خشک و تکمیل بدنه، این شناور در ۲۰ اسفندماه به آب انداخته خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشتی دوم نیز تاکنون ۲۲ درصد پیشرفت داشته تصریح کرد: این کشتی نیز در اکتبر ۲۰۱۲ تحویل خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که ساخت کشتی سوم طی ۲۴ ماه به اتمام برسد.

مدیر پروژه کشتی‌های ۱۱۳ هزار تنی با بیان اینکه افراماکس‌های ساخته شده نخستین کشتی ساخته شده در این ابعاد در خاورمیانه است، گفت: قرارداد ساخت چهار کشتی‌ نفت‌کش بین «صدرا» و بخش دریایی شرکت نفت ونزوئلا در دسامبر ۲۰۰۶ منعقد شد و قرار بود با توجه به ملاحظات سیاسی و اقتصادی ظرف مدت معینی این پروژه اجرایی شود که به دلایل مختلف در ابتدای مراحل اجرایی با دو سال تاخیر مواجه شد.

چرا تاخیر؟

وی در خصوص دلایل تاخیر دو ساله این پروژه اظهار کرد: «در همان ابتدای عقد قرارداد، بخش طراحی این پروژه‌ها در ابتدا با یک شرکت لهستانی منعقد شده بود که متاسفانه به دلیل نداشتن تجربه کافی این شرکت با دو سال تاخیر در اجرا مواجه شدیم، ولی در نهایت با نظر کارفرما و مجاب شدن آنها، قرارداد جدیدی با یک شرکت کره‌ای منعقد شد .»

وی درخواست شرکت نفت ونزوئلا برای افزایش ظرفیت کشتی‌ها از ۱۰۴ هزار تن به ۱۰۹ هزار تن و در نهایت به ۱۱۳ هزار تن را یکی دیگر از عوامل تاخیر دانست و گفت: دلیل دیگر نداشتن تجربه کافی از سوی شرکت طراحی (لهستانی) بود ، با توجه به اینکه کشتی ۱۰۹ هزار تنی درخواست شده از سوی ونزوئلا استاندارد نبود، شرایط خاصی به پروژه تحمیل شده بود به طوری که کارفرما خواستار افزایش طول کشتی شد و به تبع آن طراحی خاصی نیاز بود.»

عبدالمجید ادامه داد: «به این دلیل با ارسال بیش از ۱۵۰ نامه فنی با مسولان شرکت طراحی لهستانی و مجاب کردن کارفرما به عدم صلاحیت شرکت مزبور، قرارداد لغو شد و با همکاری شرکت نفت ونزوئلا برای سرعت بخشیدن به روال ساخت کشتی، از مدل طراحی شده استاندارد کشتی‌های ۱۱۳ هزار تنی افراماکس استفاده کردیم. با انعقاد قرارداد از ابتدای خرداد ۸۸ و در نهایت در ۲۵ شهریورماه ۸۸ کار به طور رسمی‌شروع شد.»

هزینه تاخیر نداریم

مدیر پروژه افراماکس همچنین در مورد افزایش هزینه‌های تاخیر در ساخت اظهارکرد: به دلیل اینکه تاخیرها از سوی کارفرما و به خواست خودشان بود افزایش هزینه‌ها توسط کارفرما مورد تائید قرار گرفته و پرداخت می‌شود. وی مبلغ قرارداد هر کشتی را ۵۲ میلیون یورو اعلام کرد.

وی با اشاره به هزینه تامین مواد اولیه گفت: ۶۰ درصد هزینه‌های ساخت کشتی‌ها به ۶ قلم کالای اساسی از جمله ورق فولاد و پروفیل اختصاص دارد.

عبدالمجید همچنین به میزان خودکفایی در خرید اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوب در این پروژه استفاده از توان داخل و خودکفایی در زمینه خرید تجهیزاتی بود که می‌توانستیم از سازندگان داخلی تهیه کنیم. وی افزود: به این منظور نیز در ابتدای پروژه در قرارداد با شرکت‌های کره‌ای متذکر شدیم که اگر در داخل قدرت تولید قطعه ای وجود داشت باید شرکت کره ای از داخل، آن قطعه را تامین کند البته در همان بند نیز تمرکز بر اقلام عمده یعنی ورق فولاد و پروفیل، رنگ ،الکترودها و سیم جوش، لوله، صنایع چوب، کابل برق بود.

مدیر پروژه کشتی‌های افراماکس در ادامه به حضور تیم تامین‌کننده کره‌ای در ۸ کارخانه ایرانی اشاره کرد و گفت: شرکت کره‌ای اعلام کرد این شرکت‌ها به شرط اخذ مجوز استاندارد مربوطه، می‌توانند با قیمت رقابتی قطعات واجناس موردنیاز برای پروژه را تامین کنند.

به گفته وی در حالی که برخی از شرکت‌ها در این زمینه اعلام همکاری کردند، برخی از شرکت‌‌های داخلی رغبتی به این امر نشان نداده‌اند.

افزایش حاشیه سود با همکاری داخل وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های داخلی در تهیه مواد اولیه همانند ورق فولاد با صدرا همکاری کنند تا ۱۰ درصد حاشیه سود شرکت را افزایش خواهند داد.

در این صورت هزینه‌های حمل‌و‌نقل نیز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

عبدالمجید همچنین در مورد تقاضای ساخت در کشتی‌های مشابه در سایز افراماکس در داخل عنوان کرد:« در سال ۸۲ همزمان دو قرارداد نفتکش۳۵ هزار تنی با شرکت ایزوایکو منعقد شده بود که در آن زمان قرارداد ۵فروند افراماکس ۹۸ هزار تنی نیز منعقد شده بود؛ در نهایت در ابتدا کارفرما تعداد افراماکس‌ها را از ۵ فروند به ۳ فروند و بعد لندی کرافت‌ها را لغو کرد و در نهایت تمام قراردادها فسخ شد. وی با اشاره به وجود زیر ساخت‌های لازم و تجربه مفید و موثر در ساخت کشتی‌های افراماکس در شرکت صدرا گفت: از بهره‌برداران و کارفرمایان داخلی انتظار می‌رود نسبت به واگذاری ساخت چنین شناورهایی به شرکت صدرا اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: «با توجه به این که ساخت این کشتی‌ها ۲ سال طول می‌کشد وبرای ساخت این کشتی‌ها و تامین مالی از طریق فاینانس و صندوق توسعه ملی هم همین میزان زمان لازم است، بهتر است این قراردادها را از هم اکنون احیا کنیم تا زمان لازم برای ساخت را داشته باشیم.»

سکوهای رشادت صدرا

در بازدید از پروژه سکوهای میدان رشادت صدرا نیز مهدی قاضی‌زاده، مدیر این پروژه به خبرنگاران گفت: این پروژه از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران در ژانویه ۲۰۰۷ (دی‌ماه ۸۵) به صدرا واگذار شد که شامل فعالیت‌های مهندسی، خرید، ساخت، پیش راه‌اندازی، نصب، راه‌اندازی و آغاز به کار عرشه‌های سکوی تولید P۴ به وزن تقریبی شش هزار و ۳۰۰ تن، دو سکوی سرچاهی W۴ و W۰ هر یک به وزن یک‌هزار و ۷۰۰ تن و یک سکوی مسکونی Q۴ به وزن تقریبی دو هزار و ۱۰۰ تن و همچنین یک مشعل (F۴) به وزن ۸۰ تن و سه عدد پل (B۴) به وزن تقریبی ۵۰۰ تن است.

به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات مانند گشایش دیر هنگام اعتبار اسنادی پروژه (LC) و دریافت نشدن به موقع پیش پرداخت (تاخیر ۹ ماهه)، تغییر مشاور مهندسی پروژه از طرف کارفرما، زمان واقعی شروع پروژه را می‌توان با زمان شروع به کار مهندسی جدید پروژه (ژانویه ۲۰۰۸) در نظر گرفت.

وی درباره زمان پایان پروژه نیز اضافه کرد: در صورت حل مشکلات مالی پروژه با کارفرما و دریافت صورت وضعیت‌ها و تامین نقدینگی پروژه برای تکمیل ساخت، پرداخت به فروشندگان و ترخیص کالا از گمرک، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۱ حمل، نصب و راه‌اندازی کلیه سکوهای پروژه به اتمام رسیده و بتوانیم پروژه را تحویل کارفرما دهیم.

میزان تولید نفت «رشادت»

وی با اشاره به اینکه این میدان در سال ۱۹۶۹ تولید روزانه‌ای حدود ۱۵هزار بشکه نفت داشته گفت: با افزایش تعداد چاه‌ها این رقم به عدد ۷۸هزار بشکه در روز می‌رسد. به گفته وی در زمان جنگ تحمیلی و از بین رفتن تمامی‌سکوهای میدان رشادت، تنها سکوی R۴ به جای مانده که به تولید ادامه می‌دهد و تولید آن بین یک‌هزار تا ۱۰هزار بشکه در روز نوسان داشته است که در حال حاضر حدود ۸هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: پس از پایان پروژه رشادت و راه‌اندازی آن، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید نفت از این منطقه به ۸۰ هزار بشکه در روز و میزان گاز تولیدی به ۳۵ میلیون فوت مکعب در روز برسد.