گروه بورس- هدیه لطفی: معاملات سهام شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با کشف قیمت هر سهم معادل یک‌هزار و 606 ریال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ما، روزگذشته ۴/۵میلیون سهم از شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری به ارزش ۶/۸میلیارد ریال برای اولین بار در بازار فرابورس داد و ستد شد.
همچنین در این روز نماد معاملاتی حق‌تقدم «سمگا» نیز بازگشایی و تعداد 540 حق تقدم مزبور به نرخ هر سهم 570 ریال معامله شد.
یادآور می‌شود با توجه به تصویب افزایش سرمایه «سمگا» از مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۴۰۰میلیارد ریال، حق تقدم خرید سهام شرکت مزبور بازگشایی شده و تا پایان روز کاری چهارشنبه ۱۹ مردادماه، قابل معامله خواهد بود.
درج «میدکو» در فرابورس
از سوی دیگر روزگذشته شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه به عنوان چهلمین نماد معاملاتی در بازار اول فرابورس درج شد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، با سرمایه ۱۷۵میلیارد تومان و در گروه فلزات اساسی به عنوان چهلمین نماد معاملاتی و بیست و چهارمین شرکت در بازار اول فرابورس درج شد.
این شرکت با نماد معاملاتی «میدکو» که شرکت مبنای خاورمیانه 34/32درصد از سهام آن را دارا است در زمینه تولید کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن، فولاد خام، کک و مس کاتدی فعالیت می‌کند و شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد کارگزار معرف آن است.
اتمام پذیره‌نویسی «نارنجستان»
از سوی دیگر روزگذشته پذیره‌نویسی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به منظور تامین مالی پروژه نارنجستان 2، از طریق شبکه کارگزاری فرابورس پایان یافت.
در معاملات دیروز تعداد ۱۵۸ هزار و ۲۹۰ سهم دیگر از سهام نارنجستان در بازار فرابورس پذیره‌نویسی شد و بدین ترتیب طی ۵ روز کاری ۸۰۰ میلیارد ریال از اوراق مزبور خریداری شد.
پذیره‌نویسی «بیمه آرمان»
از سوی دیگر شرکت بیمه آرمان (در شرف تاسیس) در نظر دارد تعداد ۲۱۰ میلیون سهم در دست انتشار خود را از طریق فرابورس و شعب بانک اقتصادنوین مورد پذیره‌نویسی عمومی قرار دهد.
این پذیره‌نویسی از روز شنبه 15 مردادماه آغاز می‌شود و به مدت 7 روز کاری ادامه خواهد داشت.
یادآور می شود از ۲۱۰ میلیون سهم در دست انتشار شرکت، تعداد ۶۰ میلیون سهم از طریق شرکت فرابورس و مابقی از طریق شعب بانک اقتصادنوین پذیره‌نویسی خواهد شد و هر زمان که مجموع تعداد سهام پذیره نویسی شده در این دو شرکت به سقف تعیین شده برسد، پذیره نویسی متوقف می‌شود.
همچنین تعداد سهام قابل پذیره نویسی برای هر یک از پذیره نویسان حداقل 20 هزار سهم و حداکثر 100 هزار سهم در نظر گرفته شده و شرکت تامین سرمایه امین به عنوان متعهد پذیره نویسی مزبور معرفی شده است.
همچنین سرمایه اولیه بیمه آرمان ۶۰۰ میلیارد ریال منقسم به ۶۰۰ میلیون سهم عادی یک‌هزار ریالی است که از این میزان سرمایه ۶۵ درصد (مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال) توسط موسسان و ۳۵ درصد باقیمانده به مبلغ ۲۱۰ میلیارد ریال از طریق پذیره نویسی عمومی تامین خواهد شد.
شرکت تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین، بانک تات، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و شرکت کیسون به عنوان موسسان این بیمه شناخته شده‌اند که هرکدام به ترتیب 18، 17، 15 و 15 درصد از سهام مزبور را در دست دارند.
حضور گسترده بانک‌ها
از سوی دیگر روزگذشته مدیر بازار فرابورس ایران از برنامه‌های این شرکت برای حضور گسترده بانک‌ها در فرابورس خبرداد.
امیر‌هامونی در گفت وگو با سنا افزود: بانک‌های متعددی در ماه‌های اخیر در این بازار پذیرش شده‌اند که از جمله آن می توان به نماد بانک‌های تات، بانک حکمت ایرانیان، گردشگری و آرین اشاره کرد. به طور حتم افزایش تعداد این شرکت‌ها موجب تقویت فرابورس می شود.
وی افزود: درحال حاضر صنعت بانکداری موجود در فرابورس به عنوان یک بازار موازی با بورس در حال فعالیت است. همانگونه که این موسسات در بورس به عنوان یک بازار مطرح در حال فعالیت هستند، در تلاش هستیم تا کلکسیونی از این بانک‌ها نیز در فرابورس حضور یابند.
‌هامونی افزود: زمانی که یک صنعت در فرابورس شکل می‌گیرد به واسطه افزایش تعداد شرکت‌ها و نهادهای موجود در آن صنعت، نقطه قوتی برای آنها در بازار ایجاد می شود. وی با بیان اینکه فرابورس و بورس نمی‌توانند جدا از یکدیگر حرکت کنند، گفت: این دو بازار کاملا به یکدیگر وابسته هستند به طوری که زمانی که سهام همراه اول در فرابورس دچار نوسان شود، سهام مخابرات در بورس دستخوش تغییر می شود. هامونی با اشاره به روند ساختاری صنعت بانکداری در کشور گفت: هر تاثیری که در این صنعت رخ دهد، در سایر بازارها قابل رویت خواهد بود و نمی‌توان برای آن مرزی قائل شد.
بازار بر مدار مثبت
از سوی دیگر بازار فرابورس روزگذشته را با موج افزایش قیمت نمادهای معاملاتی سپری کرد، به طوری که در این روز از ۳۸ نماد معامله شده، ۲۵ نماد با افزایش نرخ به کار خود پایان دادند.
در این بازار تمامی گواهی‌های تسهیلات بانک مسکن به همراه نمادهای افرانت، بانک گردشگری، بانک سرمایه و بانک الکترونیکی آرین شاهد رشد قیمت سهام خود بودند. همچنین در این روز حدود 16 میلیون سهم در میان 4 هزار و 663 نفر سهامدار جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به رقم 70میلیارد و 452میلیون ریال رسید که بیشترین درصد از این رقم در اختیار دو نماد پتروشیمی پردیس و تسهیلات بانک مسکن دوره تیرماه بود.
در این روز هر سهم «شپدیس» به نرخ ۲۴ هزار و ۹۹۳ ریال معامله شد و در مجموع ۴۹۷ هزار سهم آن به ارزش ۴/۱۲ میلیارد ریال مبادله شد.
همچنین اوراق مسکن تیرماه نیز با روانه کردن مبلغی معادل 8/10 میلیارد ریال، سهم بسزایی در معاملات دیروز ایفا کرد. روز گذشته در بازار دوم نیز 6 میلیون و 231 هزار سهم به ارزش 5/11میلیارد ریال خرید و فروش شد که بیشترین حجم این معاملات در اختیار سهام بانک گردشگری بود.
در این روز هر سهم «وگردش» با ۶۳/۴درصد افزایش به قیمت یک هزار و ۲۸۹ ریال رسید و در مجموع ۵ میلیون سهم این شرکت به ارزش ۶میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال خرید و فروش شد.
همچنین پتروشیمی زاگرس نیز دیگر نماد پرمعامله این بازار بود به طوری که این شرکت با معامله 292 هزار سهم، رقمی معادل 5 میلیارد ریال روانه بازار کرد. در بازار پایه نیز روزگذشته چهار نماد معاملاتی بانک تات، فن‌آوا، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر شاهد معامله سهام خود بودند.
در میان سه نماد مزبور تنها حق تقدم پتروشیمی امیرکبیر با ۵/۱۶ درصد افت مواجه شد و مابقی شاهد افزایش قیمت سهام خود بودند. به طوری که هر سهم «تات»، «فن‌آوا» و «وشمال» به ترتیب ۳۱صدم، ۳۱/۳ و ۹۷/۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
همچنین در این روز بانک تات به مبادله 867 هزار سهم به میانگین قیمتی هر سهم دو هزار و 608 ریال، ارزشی معادل دو میلیارد و 262 میلیون ریال کسب کرد و بدین ترتیب به عنوان با ارزش ترین نماد بازار پایه شناخته شد.همچنین «فن آوا» نیز با جابه‌جایی 196هزار سهم به ارزش 177 میلیون ریال رسید.
ارزش معاملات «وشمال» نیز در این بازار به رقم ۵/۳۵ میلیون ریال رسید.
یادآور می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه شمال در فصل بهار به ازای هر سهم خود، 36 ریال سود محقق کرده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 80 درصد رشد یافته است.