شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس در سال 1368 شروع به فعالیت کرد. شرکت در سال 1389 از ماهیت سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.

این شرکت با سرمایه ۳۴۹ میلیارد ریال هم اکنون تحت مالکیت ۹۸ درصدی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران فعالیت می‌کند که قرار است به زودی ۵ درصد سهام شرکت به عنوان یکی دیگر از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ و به عنوان قطب حمل و نقل جاده ای کشور و بزرگترین شرکت حمل کننده و نگهدارنده غلات کشور عرضه شود. «حفارس» با بیش از ۱۰۴ شعبه و نمایندگی در کل کشور ۵۰ درصد از گندم تهران و ۵ درصد از گندم کل کشور را در سیلوهای خود ذخیره می‌کند، به عبارتی این شرکت هم در زمینه حمل و نقل فعال است هم با توجه به دارا بودن ۲ سیلوی بزرگ ظرفیت ذخیره‌سازی ۴۲۰ هزار تن گندم را نیز دارد.


روند سودآوری حفارس
همان طور که در نمودار روبه‌رو مشخص است، روند سودآوری شرکت هم با رشد خوبی همراه بوده است که با توجه به ورود شرکت به بازار سرمایه و خصوصی شدن و عدم انجام قراردادهای حمل زیانده با افزایش حاشیه سود 5 درصدی فعلی مواجه شده و با تعدیل عایدی خوبی روبه‌رو خواهد شد.
پیش‌بینی سود سال ۹۰
شرکت سود هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/90 خود را به ازای هر سهم 199ریال پیش‌بینی کرده است که با رشد 190 درصدی به نسبت سال 89 مواجه شده است.
حاشیه سود شرکت در سال ۸۹ معادل ۳ درصد و برای سال ۹۰ حدود ۵/۶ درصد در نظر گرفته شده است.
شرکت هنوز مجمع سال 89 خود را برگزار نکرده است که پس از عرضه اولیه قصد برگزاری مجمع و تقسیم 50 درصدی سودسال 89 را دارد و این موضوع یکی از جذابیت‌های خرید سهام «حفارس» در عرضه اولیه محسوب می شود. شرکت در ابتدا سود سال 89 خود را به ازای هر سهم 226 ریال اعلام کرده بود که در نهایت موفق به پوشش تنها 69 ریال از سود مذکور شده است. از علل ناکامی شرکت در دستیابی به سود پیش‌بینی شده می‌توان به عدم اجرای برخی قرار دادها مانند قرارداد حمل سنگ آهن زنجان و تاخیر در اجرای قرار داد حمل سنگ‌آهن‌ سنگان اشاره کرد، همچنین آزاد سازی نرخ گندم و آرد باعث کاهش 10 درصدی حمل آرد تعهدی به نسبت سال 88 شده بود. همچنین تحمیل شدن هزینه طرح بازنشستگی پیش از موعد کارکنان که بیش از پیش‌بینی شرکت بوده است، نیز در مجموع از علل انحراف و کاهش سود سال 89 به نسبت پیش‌بینی اولیه بوده است.(جدول شماره یک)
خدمات و درآمدهای شرکت«حفارس» را می‌توان در ۳ دسته کلی حمل و نقل جاده‌ای داخلی و ذخیره‌سازی و انبارداری غلات و خدمات فنی و مهندسی خودرو طبقه‌بندی کرد، به عبارتی درآمدهای شرکت در این ۳ دسته خلاصه می‌شود.
حمل و نقل جاده‌ای
«حفارس» با اختیار داشتن ۴۹۲ دستگاه کامیون کشنده فعال ملکی و ۲۵۰۰ دستگاه کامیون تحت پیمان و ۷۰هزار دستگاه کامیون تجاری که در حمل محمولات شرکت مشارکت دارند.
ذخیره‌سازی و انبارداری غلات
همچنین شرکت با دارا بودن دو سیلوی بزرگ روباز و فلزی با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن قابلیت تخلیه و بارگیری و ذخیره‌سازی غلات را دارد(رو باز با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن و فلزی با ظرفیت ۷۰ هزار تن).


خدمات فنی و مهندسی
دفتر شرکت که بزرگترین بارانداز غلات تهران محسوب می‌شود، در یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ورود و خروج کامیون به تهران واقع شده، همچنین همجواری با شهرک کامیون‌داران شرایطی را فراهم کرده است، تا شرایط عرضه خدمات فنی و مهندسی به خودروهای عمومی مانند معاینه فنی و تعمیرات سبک و سنگین و کارواش وجود داشته باشد و از این طریق درآمد مناسبی برای شرکت ایجاد می‌شود. این شرکت با دارا بودن 6 سوله مسقف و مجهز تعمیرگاهی در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع قرار گرفته است، یکی از کاملترین مجموعه‌های تعمیرگاهی خودروهای دیزلی در کشور است که در سال 88 نیز موفق به اخذ نمایندگی فروش ایران‌خودرو دیزل (گواه) شد.
همچنین این شرکت هم اکنون توانایی کلیه خدمات لجستیک مانند ترانزیت و حمل و نقل ترکیبی و صادرات و واردات و تشریفات گمرکی را داراست.
درآمدهای شرکت
همان طور که در جدول شماره ۲ مشاهده می‌شود، از لحاظ وزنی حدود ۵۴ درصد و از نظر ریالی حدود ۵۸ درصد از درآمدهای شرکت را درآمد حمل گندم تشکیل می‌دهد. بیش از ۵۴ درصد از خدمات شرکت مربوط به حمل و نقل شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق و بیش از ۱۵ درصد به شرکت بازرگانی دولتی ایران و حدود ۷ درصد مربوط به ذوب‌آهن اصفهان است.
اجزای تشکیل دهنده بهای تمام شده
هزینه بهای تمام شده شامل دستمزد رانندگان طبق دستورالعمل یا قرارداد مشارکت و همچنین هزینه سوخت کامیون‌ها و تعمیرات و هزینه قطعات یدکی و لاستیک و هزینه استهلاک است.


ریسک ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها
با افزایش قیمت سوخت از 165 ریال به 1500 ریال بهای تمام شده خدمات شرکت و هزینه‌های شرکت نیز افزایش یافته است و موجب شده سهم سوخت از بهای تمام شده حمل از 3 درصد به 15 درصد افزایش یابد. اگر چه با افزایش قیمت سوخت دولت مجوز افزایش 15 درصدی نرخ حمل را صادر کرده است، ولی با توجه به اینکه از یک طرف افزایش نرخ سوخت باعث افزایش نرخ خدمات شده و از طرف دیگر شرکت برای حفظ بازار موجود و مشتریان خود نمی‌تواند نرخ خدمات خود را متناسب با افزایش نرخ سوخت افزایش دهد، اما عامل مهمی که بخش عمده این ریسک را پوشش خواهد داد، درآمد صدور کمیسیون بارنامه است، به بیان دیگر با توجه به این که شرکت بخشی از کمیسیون بارنامه را از صاحبان کالاها دریافت می‌کند، افزایش نرخ حمل بدون هیچ گونه تحمیل هزینه اضافی باعث افزایش درآمد کمیسیون بارنامه خواهد شد.
از طرفی با ورود شرکت به بورس اوراق بهادار تهران و تغییر ماهیت شرکت از شرکتی دولتی به شرکت خصوصی ریسک مربوط به سوخت گران خودروهای پلاک دولتی نیز حذف خواهد شد.
ریسک اجرای طرح تحول بر فعالیت‌های شرکت
با آزادسازی بازار گندم و آرد بازار حمل آرد از انحصار شرکت‌های دولتی خارج و امکان حضور شرکت‌های خصوصی نیز فراهم شده است. همچنین همزمان کاهش ۳۰ درصدی مصرف آرد و گندم بر کل تقاضای حمل اثر منفی داشته و باعث کاهش حمل شرکت می شود. لازم به ذکر است حمل گندم در فضای نسبتا رقابتی و به صورت مناقصه ای به شرکت واگذار می شود، بدین ترتیب امکان کاهش حمل در بازار آرد به نسبت گندم بیشتر است.
همچنین شرکت به دلیل حمل و نقل داخلی از تحریم‌های احتمالی آسیبی نخواهد دید و این یک حسن بزرگ برای شرکت در مقابل تحریم‌های احتمالی آینده است.
طرح‌های توسعه «حفارس»
1-ورود به بازارهای درون شهری و پخش مویرگی: شرکت حمل و نقل خلیج فارس ضمن انجام مقدمات لازم برای دریافت مجوز پخش سراسری بنا دارد زنجیره لجستیک کاملتری از شرکت‌های پخش ایجاد کند و در تمام طول زنجیره مشارکت و برنامه‌ریزی کند.
۲-حمل مواد پسماند شهری: شرکت با توجه به تجربه حمل پسماند شهری و انتقال به محل دفن در شهرهایی مانند مشهد و گرگان و همدان قصد ورود گسترده تری به این حوزه دارد. این شرکت قصد دارد تا ۳ سال آینده حداقل ۲۰ درصد از پسماندها(۵/۳ میلیون تن) از این کالاها را جمع‌آوری و به مراکز دفن یا بازیافت انتقال دهد.
3-توسعه ظرفیت مراحل ذخیره‌سازی: سیلوی فلزی شرکت که هم اکنون دارای ظرفیت 70 هزار تنی ذخیره گندم می‌باشد قابلیت ارتقا تا سطح 140 هزار تن ذخیره‌سازی گندم را دارد لذا شرکت قصد دارد جهت گسترش فعالیت‌های لجستیکی خود ظرفیت این سیلو را تا ظرفیت مذکور افزایش دهد و از این طریق منابع درآمدی جدیدی بدون صرف سرمایه‌گذاری چندانی ایجاد کند.
مقایسه با سایر شرکت‌ها
همان‌طور که در جدول شماره 3 مشاهده می‌شود، نسبت «پی به ای» شرکت‌های هم گروه «حفارس» در بازار سرمایه تقریبا بالا است و پیش‌بینی می‌شود، پی بر ای «حفارس» با توجه به طرح‌های توسعه ای و احتمال تعدیل عایدی و افزایش حاشیه سود شرکت نیز بین دو سطح 8-9 قرار بگیرد.
بندهای حسابرسی شرکت
شرکت مبلغ 53.000 میلیون ریال مطالبات سنواتی عمدتا شامل طلب از سازمان و ادارات غله و شرکت در حال تسویه گندم بار و شوراهای آرد و نان و نیز شرکت معادن فاریاب از سنوات قبل از سال 1386 است که تاکنون مبلغ 10میلیارد و 487 میلیون ریال ذخیره در حساب‌ها منظور شده، اما به دلیل نبود مستندات کافی رقم دقیق ذخیره اضافی مشخص نیست. شرکت در این خصوص اعلام کرده پیگیری از سازمان غله تاکنون به نتیجه نرسیده است و اقدام قضایی از شرکت فاریاب به عمل آمده ولی تاکنون به نتیجه نرسیده است، همچنین وصول مطالبات از شوراهای آرد و نان به علت انحلال این شوراها امکان پذیر نیست.
عرضه اولیه
شرکت بازرگانی ایران قصد عرضه 5 درصدی سهام شرکت را در عرضه اولیه دارد و در صورت کشش بازار قصد عرضه 5 درصد دیگر از سهام شرکت را پس از برگزاری مجمع دارد همچنین انجمن آرد و نان خواهان بلوک 20‌درصدی شرکت است. (ترکیب سهامداران شرکت به شرح جدول شماره 5 اعلام شده است.)