گروه بنگاه‌ها- رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس از عرضه قریب‌الوقوع سهام این شرکت اصل چهل و چهاری به عنوان نخستین عرضه اولیه بورس در سال ۹۰ خبر داد. عبدالکریم نعناکار که درباره آخرین وضعیت ورود این شرکت اصل چهل و چهاری به بورس بازار اوراق بهادار تهران سخن می‌گفت، افزود: شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس یکی از شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی است که بیش از ۳۰ سال دولتی بودن و پس از آن که به دلیل تنوع خدمات حمل و نقلی و فعالیت‌های بین‌المللی نام آن شرکت از «گندم و آرد» به حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس در سال ۸۳ تغییر یافت، در فهرست واگذاری قرار گرفت.

اصل چهل وچهاری جدید را بشناسید

این مقام مسوول در شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس از این شرکت اصل چهل و چهاری به عنوان قطب حمل و نقل جاده‌ای کشور و بزرگ‌ترین شرکت حمل کننده و نگهدارنده غلات کشور یاد کرد و افزود: حمل و نقل خلیج فارس یک شرکت لجستیکی است و با ۱۰۴ شعبه و نمایندگی در سراسر کشور به عنوان قطب حمل و نقل جاده‌ای در کشور شناخته می‌شود و سالانه به طور میانگین بیش از ۱۳ میلیون تن کالا حمل می کند و از طرفی ۵۰ درصد گندم تهران و ۵ درصد از گندم کل کشور را ذخیره سازی می‌کند. این شرکت دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۴۲۰ هزار تن گندم است. در واقع حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس بازوی اجرایی وزارت بازرگانی در حوزه توزیع گندم، آرد و کالاهای اساسی در سراسر کشور محسوب می‌شود که در هدفمندی یارانه‌ها توانست با توزیع مناسب گندم به عنوان اساسی‌ترین نیاز مردم قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارد.

جزئیات نخستین عرضه اولیه بورس ۹۰

وی در برابر این سوال که سهام شرکت اصل چهل و چهاری حمل و نقل خلیج فارس کی و چگونه در بورس تهران عرضه می‌شود؟ پاسخ داد: سازمان خصوصی‌سازی عرضه ۵ درصد از سهام شرکت در روز اول را تعهد کرده است. این شرکت همچنین متعهد شده که چنانچه بازار کشش عرضه ۵ درصد دیگر را هم داشته باشد، بلافاصله اقدام به عرضه ۵ درصد دوم خواهد کرد. تعداد سهام شرکت هم ۳۴۹ میلیون سهم یک‌هزار ریالی است که در صورت تقاضای کافی بازار، ۹/۳۴ میلیون سهم آن در روز اول عرضه خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که سهام این شرکت ظرف ۱۰ روز آینده در بورس تهران عرضه شود.

نعناکار در پاسخ به این پرسش که آیا حمل و نقل خلیج فارس برای ورود به بورس مراسم معارفه‌ای برگزار خواهد کرد، گفت: به هر حال فعالان بورس مایل‌اند علاوه بر اطلاعات کسب و کار و مالی، که البته در سایت شرکت www.pgtco.ir موجود است، اطلاعاتی را به صورت محاوره‌ای از مدیران شرکت داشته باشند و احتمالا در پی شنیدن پاسخ بعضی از سوالات خود هستند که این مهم در جلسه معارفه دیده خواهد شد و هماهنگی لازم برای برگزاری این جلسه در ساعت ۱۴:۳۰ روز چهارشنبه بیست و نهم تیرماه در هتل انقلاب تهران انجام شده است.

خلیج فارس چرا حالا بورسی می‌شود؟

مدیرعامل شرکت اصل چهل و چهاری حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در پاسخ به این سوال که چرا سهام این شرکت دولتی در شرایطی وارد بازار بورس می‌شود که شاخص‌های بورس روند نزولی را در پیش گرفته‌اند و در این شرایط پیش‌بینی شما از عرضه سهام این شرکت چیست، گفت: البته به نظر می‌رسد، شرایط برای شرکت ما تا حدودی متفاوت خواهد بود. از یک‌سو عرضه اولیه سهام خلیج فارس به عنوان اولین عرضه از مجموعه شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ در سال جاری و جذابیت سهام این شرکت‌ها برای سهامداران با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. چراکه بورس پس از عرضه سهام پست بانک که با استقبال خوبی مواجه شد، شاهد عرضه شرکت‌های اصل چهل و چهاری نبوده است و این یک مزیت برای شرکت حمل و نقل خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

از سویی دیگر، با توجه به پایان اسفند ۸۹، شرکت در نظر دارد مجمع عمومی صاحبان سهام خود را پس از عرضه اولیه برگزار کند و این موضوع نیز به جذابیت سهام شرکت برای خریداران خواهد افزود، چراکه سهامداران می‌توانند به محض خرید سهام شرکت به مجمع رفته و سود نقدی دریافت کنند. موضوع قابل ذکر دیگر این است که به نظر بنده عرضه‌های بورسی با عرضه‌های فرابورسی متفاوت بوده و با اعتماد بیشتری از سوی خریداران روبه‌رو هستند.

توانمندترین شرکت حمل و نقل جاده‌ای کشور چقدر دارایی دارد؟

وی درباره دارایی‌های شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس گفت: این شرکت دارای ۴۹۲ دستگاه کامیون است و می‌توان گفت از این حیث یک شرکت بزرگ و بدون رقیب محسوب می‌شود، از سویی دیگر حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون به صورت پیمانکاری، در اختیار دارد و قریب به ۷۰هزار دستگاه کامیون تجاری را نیز مدیریت می‌کند؛ به این ترتیب با حمل قریب به ۵/۱۳ میلیون تن یعنی ۵۶/۳ درصد از کل عملیات حمل کشور را تحت کنترل خود در آورده و از این بابت از ناحیه کمیسیون کامیون‌های پیمانی و تجاری درآمد کسب کند.

عضو هیات مدیره این شرکت اصل چهل و چهاری گفت: ۶۸ درصد گندم کشور نیز توسط این شرکت جابه‌جا می‌شود. به طوری که در زمان هدفمندی یارانه‌ها جابه‌جایی ۷۰ درصد از کالاهای مورد نیاز کشور توسط این شرکت مدیریت شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم گردش مالی ۱۷۶ میلیارد تومانی شرکت در سال گذشته سود خالص شرکت ۳ میلیارد تومان بوده و حاشیه سود شرکت ۵درصد است، گفت: حاشیه سود ۵ درصدی تنها به دلیل رویه‌های حسابداری است و از آن جا که حسابرس شرکت سازمان حسابرسی بوده و موسسه‌ای دولتی است، بر این اساس درآمد ۵۰درصدی شرکت از محل جابه‌جایی بار به عنوان سود خالص شرکت ثبت نمی‌شود که البته با خصوصی شدن شرکت و اصلاح رویه حسابداری این موضوع حل می‌شود، اما اگر نگاهی به گزارشات مالی شرکت بیندازید متوجه خواهید شد که درآمد شرکت از محل جابه‌جایی بار بیش از ۵۰درصد است و حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج فارس دارای حاشیه سود عملیاتی خوبی است.

وی در ادامه از رشد ۲۲۰ درصدی حجم قراردادها و مناقصه‌های بارهای غیر دولتی در اختیار شرکت خبر داد و افزود: با توجه به توان بالای حمل و نقل خلیج فارس و قدمت بیش از ۳۰ ساله آن حجم قراردادهای آن افزایش یافته است.

ما بی‌رقیبیم

مدیرعامل شرکت اصل چهل و چهاری بین‌المللی خلیج فارس در ادامه در برابر این سوال که آیا می‌توان مثل دیگر شرکت‌های پیمانکاری خصوصی شدن را یک تهدید برای شرکت تلقی کرد که پس از خصوصی‌شدن پروژه و قراردادی از دولت نتواند دریافت کند؟ گفت: حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس دارای یک تفاوت اساسی با شرکت‌های پیمانکاری است، چراکه در حوزه حمل و نقل، شرکت مشابه ما وجود ندارد و تنها ما چند شرکت توانمند در این حوزه داریم، تا جایی که سهم ما از کل حمل و نقل کشور ۶/۳ درصد است و سهم رقبای بعدی از حمل و نقل باری کشور به ترتیب ۹/۲ و ۱درصد است که فاصله زیادی با ما دارند.

نعناکار در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی شرکت نیز گفت: فعالیت شرکت در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بیش از ۳۷۰ درصد رشد داشته است تا جایی که پس از فعالیت‌های خوبی که در ترانزیت بار به کشورهای همسایه داشته، سهم حمل بار بین‌المللی شرکت به ۱۸ هزار تن رسید.

تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر خلیج‌فارس

وی درباره تاثیر افزایش نرخ گازوئیل از ۱۶۵ ریال به ۱۵۰۰ ریال بر حاشیه سود شرکت گفت: از آن جا که ۸۰ درصد از فعالیت حمل و نقل شرکت کارمزدی است، بر این اساس افزایش نرخ انرژی تاثیری در روند فعالیت شرکت نخواهد داشت، ضمن این که همزمان با هدفمندی یارانه نرخ حمل بار نیز افزایش یافته است. نعناکار درخصوص این که دلیل ذخیره ۲۵ میلیارد ریالی در نظر گرفته شده در حساب‌ها که ناشی از بازنشستگی پیش از موعد کارکنان است، چیست؟ گفت: در سال‌های ۸۸ و ۸۹ شرکت ۱۶۸ نفر از کارکنان دارای سابقه ۲۵ سال به بالای خود را بازنشسته کرد که این مبلغ هم ناشی از بازنشستگی پیش از موعد است و به جوان شدن نیروهای شرکت کمک کرده، ضمن این که قرار نیست این رقم افزایش یابد. ضمن این که شرکت سال گذشته سنوات کارکنان را هم تسویه کرد. وی با بیان این که حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس ۱۲۵ هکتار زمین در اسلامشهر در اختیار دارد، گفت: در این اراضی تجهیزات و سوله‌های سیلوهای متعددی وجود دارد و این تجهیزات در این اراضی جزو دارایی‌های ارزشمند حمل و نقل خلیج فارس است. از سویی دیگر شرکت در کل کشور ۱۵ هکتار زمین و بنا در اختیار دارد.وی همچنین در برابر این سوال که سود پیش‌بینی شده ناخالص شرکت برای سال ۸۹ حدود ۳/۵ میلیارد تومان و برای سال ۹۰ با ۹/۸ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

با توجه به افزایش نرخ سوخت و افزایش سایر هزینه‌ها و با توجه به این که سایر شرکت‌های حمل و نقل در بورس با توجه به پارامترهای بالا سود خود را برای سال ۹۰ با کاهش پیش‌بینی کرده و بازار در پوشش سود آنها تردید دارد، آیا افزایش ۳ برابری سود سال ۹۰ به نسبت سال ۸۹ و تحقق آن در شرایط موجود امکان‌پذیر است؟ پاسخ داد: سود شرکت در سال ۸۹ می‌توانست ۱۰ میلیارد تومان باشد که به دلیل بازنشستگی پیش از موعد و پرداخت سنوات کارکنان کم شد، در حالی که شرکت در سال جاری این هزینه‌ها را ندارد و حتی با احتمال رشد سودآوری هم مواجه است.وی در پایان از تقاضای خرید بلوکی سهام بین‌المللی خلیج‌فارس خبر داد و افزود: سهام شرکت پس از ورود به بورس با حمایت سهامدار عمده مواجه است، افزون بر این بلوک‌های مدیریتی شرکت هم متقاضیان زیادی دارد که می‌تواند وضعیت سهام این شرکت را در رقابت‌های احتمالی متاثر کند.