گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام هفته گذشته شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت که در آن برگزاری مجامع و همچنین انتظار برای انجام عرضه‌های اولیه مهم‌ترین موضوع مورد توجه بازار بودند. در بازار سهام معامله‌گران در شرایطی هفته گذشته به فعالیت پرداختند که در مسائل سیاسی، آرامش نسبی بر بازار حاکم بود. در صحنه داخلی تشکیل هیاتی از سوی مقام معظم رهبری برای کاهش اختلافات میان قوه مجریه و قوه مقننه نیز می‌تواند نوید دهنده کاهش برخوردهای رسانه‌ای در موضوعات مورد اختلاف باشد.

در همین حال در سیاست خارجی معامله‌گران با احتمال پایان بحران لیبی مواجه هستند. این امر در صورت تحقق می‌تواند به افت بهای جهانی نفت منجر شود.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی معامله‌گران با ادامه مباحث در مورد احتمال افزایش دوباره بهای حامل‌های انرژی مواجه هستند. به دنبال انتشار برخی خبرها در مورد تامین بودجه پرداخت یارانه نقدی از محل بودجه طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی یا درآمد حاصل از صادرات برق، برخی از کارشناسان از احتمال استفاده دولت از مجوز افزایش ۲۰درصدی بهای حامل‌های انرژی در سال جاری خبر می‌دهند. در صورت افزایش بهای حامل‌های انرژی دور جدیدی از فشار به شرکت‌ها آغاز می‌شود. در همین حال در بازارهای موازی همچنان بهای ارز و طلا درگیر کاهش هستند.

در همین حال در حوزه اقتصادی بروز اختلاف میان شورای رقابت و شورای بورس در هفته گذشته جنبه‌های رسانه‌ای پیدا کرد که این امر می‌تواند در روزهای آینده افزایش یابد.

این اختلاف به دنبال اظهار نظر شورای رقابت در مورد ابطال معاملات خودرویی رخ داد که شورای بورس دخالت شورای رقابت را رد کرد و نظرات شورای رقابت را پیشنهاد، توصیف کرده است.

در کنار تحولات داخلی، در سطح بین‌المللی تحولات در راستای انتظارات بازار در هفته گذشته حرکت کرد و از این نظر شرایط قیمتی مناسبی در اکثر بخش‌ها حاکم شد. در بازار جهانی اعلام آمار اشتغال ایالات متحده آمریکا که براساس آن دو برابر تعداد مورد انتظار بود(۱۵۷ در برابر ۶۸ هزار شغل)سبب امیدواری برای رشد اقتصادی این کشور و خروج آن از بحران شد. با توجه به این مساله و کاهش ارزش دلار ناشی از افزایش نرخ بهره در اروپا و چین، بهای نفت و مواد خام رو به رشد گذاشت که بهای برنت به مرز ۱۱۸دلار در هر بشکه رسید. بهای مس اما رکورد شکن ظاهر شد و با گذر از مرز ۹هزار و ۷۰۰دلار بالاترین نرخ در سه ماهه اخیر خود را تجربه کرد. در بورس فلزات لندن بهای آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۲۹دلار، ۲هزار و ۳۵۷ دلار و ۲هزار و ۳۵۰دلار را ثبت کرده است. بهای بیلت فولادی نیز پس از مدتها توانست مرز ۶۰۰دلار در هر تن را رد کند.

در بازار سهام همچنین معامله‌گران در هفته گذشته در تاب و تاب عرضه یا عدم عرضه پتروشیمی زاگرس در فرابورس بودند. در شرایطی که خبرهای اولیه حکایت از عرضه این شرکت در روز چهارشنبه داشت اما این عرضه به دلیل سپرده نشدن اوراق یکی از سهامداران صورت نگرفت. در همین حال کارشناسان بازار به دلیل برخی از بندهای موجود در صورت‌های مالی پتروشیمی زاگرس خواهان عرضه این شرکت بعد از برگزاری جلسه معارفه و پاسخ به ابهامات موجود در مورد این شرکت‌ هستند. در حال حاضر عمده ابهامات معامله‌گران در مورد زاگرس حول دو محور عمده قرار دارد. نخست مساله اختلاف گذشته مالکیتی شرکت ملی پتروشیمی و سرمایه‌گذاری غدیر بر سر بلوک ۳۸درصدی این شرکت است که برای چندین سال شرکت ملی پتروشیمی با ادعای مالکیت بر این شرکت، اقدام به تقسیم سود در مجامع و دریافت آن کرده است. موضوع مالکیت این سود از سوی سرمایه‌گذاری غدیر یا بازگشت آن به صورت‌های مالی شرکت یکی از ابهامات موجود است. محور دوم ابهامات در مورد پتروشیمی زاگرس، بندهای حسابرسی این شرکت در آخرین صورت‌های حسابرسی است. وجود ۳۹۲میلیارد ریال اختلاف با پتروشیمی مبین در مورد یویتلیتی دریافتی از شرکت، ۸۲۰میلیارد ریال اختلاف با بانک تجارت که برای آن ذخیره‌ای نیز گرفته نشده و همچنین یک بند مهم در مورد بهای گاز مصرفی شرکت که در سال‌های ۸۷ مبلغ ۱۹۸ ریال، سال ۸۸ مبلغ ۱۹۸ ریال و سال ۸۹ تا پایان مهرماه رقم ۲۲۶ریال و پس از آن ۷۳۵ریال اتخاذ شده است، دارای اختلاف‌های قابل ملاحظه با رقم‌های مورد استناد شرکت پتروشیمی فن آوران است. کارشناسان بازار با اشاره به مصرف ۵/۲میلیارد مترمکعبی گاز شرکت هر گونه تغییر در نرخ گاز مصرفی شرکت را دارای تاثیر اساسی در صورت‌های مالی ارزیابی می‌کنند. کارشناسان بازار خواهان آن هستند که مسوولیت عواقب بندهای یاد شده مشخص شده و در صورتی که شرکت در سال آینده به دلیل این بندها نتواند سودی را تقسیم کند، پیش از عرضه مشخص شود.

در همین حال روز شنبه (امروز) در فرابورس معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد فن آوا، شرکت فعال در بخش ارتباطات اینترنتی و مخابراتی خواهند بود. شرکت فن آوا همچنین در شرایطی راهی فرابورس می‌شود که عملیات اقتصادی شرکت با مشکل مواجه است و زیان انباشته قابل ملاحظه‌ای در این شرکت و شرکت‌های زیر مجموعه آن وجود دارد. سهامداران فن آوا در حال حاضر ۱/۲۹درصد دانایان پارس، ۱۸درصد صنایع نوین تامین، ۱۷درصد گروه بهمن، ۱۰درصد صندوق بازنشستگی و شرکت‌های تابعه و ۱۱درصد زیر مجموعه‌های خود فن‌آوا هستند. شرکت در سال گذشته در ۲۶خرداد ماه افزایش سرمایه‌ای از ۳۰میلیارد تومان به ۴۴میلیارد تومان صورت داده که احتمالا به دلیل شرایط نامطلوب عملیاتی شرکت از ۱۴۰میلیون حق تقدم تنها مالکان ۶۰میلیون سهم اقدام به واریز وجه افزایش سرمایه کرده و ۸۰میلیون حق استفاده نشده برای عرضه باقی مانده است که شرکت قصد پذیره‌نویسی آن را دارد. شرکت فن آوا دارای ۱۲ شرکت زیر مجموعه است که ۶ شرکت آن رسما فاقد عملیات در صورت‌های حسابرسی شده شرکت اعلام شده‌اند. همچنین شرکت‌های گروه فن آوا مجموعا دارای ۲/۱۶میلیارد تومان زیان انباشته بوده و بدهی جاری شرکت ۲/۲برابر دارایی جاری آن است. گروه فن آوا در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۸۹ عمدتا به دلیل درآمد حاصل از ارائه خدمات اینترنت پرسرعت سودی معادل ۲۵میلیارد ریال داشته که در برابر زیان انباشته گروه رقمی به شمار نمی‌رود. شرکت در سال ۸۸ نیز زیانی معادل ۳۳ میلیارد ریال داشته است. در همین حال بورس و فرابورس در انتظار عرضه‌های بیشتری در روزهای آینده هستند. به گفته دکتر قالیباف چهار شرکت بانک پاسارگاد، بانک انصار، حمل و نقل خلیج فارس و کشتیرانی والفجر در مراحل نهایی پذیرش خود بوده و طی هفته‌های آتی در بازار عرضه می‌شوند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری آرام و به‌ دور از نوسان خاصی بود که انتظار برای عرضه سهام پتروشیمی زاگرس موجب شد بازار از تب و تاب عمده دور باشد. شاخص بورس تحت این شرایط ۸۹/۱۶ افت کرد.

در گروه سیمانی انتشار خبرهایی در مورد افزایش بهای سیمان موجب افزایش صف‌های خرید در این گروه شد. هر چند این افزایش نرخ تنها می‌تواند عاملی برای حفظ سود شرکت‌های سیمانی باشد اما به نظر می‌رسد تمایل به دریافت سود نقدی از این شرکت‌ها به تشکیل صف‌های خرید کمک کرده است هر چند که هنوز این خبر در اصل خود نیز با تردیدهایی مواجه است. البته وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن گفته است: دولت به هیچ عنوان به دنبال تثبیت قیمت‌ها نیست. در گروه غذایی رشد بهای جهانی شکر موجب شده است وزارت بازرگانی سود گمرکی واردات شکر را تا مهر ماه کاهش دهد. رشد بهای شکر در یک هفته گذشته نزدیک به ۱۴درصد به بهای این کالا در بازارهای جهانی افزوده است.

در گروه مالی و معامله‌گران در گروه بانکی شاهد انتشار گزارش حسابرسی شده بانک صادرات و جهش سود شرکت بودند. براین اساس سود ۱۹۶ریالی بانک صادرات به ۳۳۳ریال افزایش یافته است.

در گروه بانکی روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی شاهد شمول بانک پارسیان در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بودند که این نماد در ۵روز قبل با صف خرید یکصد میلیون سهمی مواجه بود اما این صف عجیب روز چهارشنبه ناپدید شد و پارسیان در ۴درصد کمتر از قیمت روز قبل با ۱۰میلیون سهم به صف فروش رفت تا این صف عجیب‌ترین صف امسال باشد. در گروه بانکی سه بانک سامان، تات و دی در انتظار عرضه در فرابورس قرار دارند. در این گروه لیزینگ بانک دی تاسیس شده است.

در گروه ساختمانی، فرابورس سومین شرکت خود را در گروه ساختمانی به زودی تجربه خواهد کرد. آ اس پ پس از عمران شاهد و باغمیشه در فرابورس عرضه خواهد شد.

در گروه خودرویی، شرکت ایران خودرو مازندران برای افزایش توان تولید، برنامه جدیدی را در دستور کار قرار داده است که بر اساس آن تولید روزانه به پنجاه دستگاه خودرو می‌رسد. در گروه تجهیزات، خرید پایساز توسط ماشین سازی اراک در حالی که پایساز دارای زیان انباشته قابل ملاحظه‌ای است، مورد توجه است. در این گروه مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت حفاری شمال نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون کار حفاری ۵ حلقه چاه از سوی این شرکت به اتمام رسیده و به کارفرما تحویل شده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد حفاری در شرکت حفاری شمال در فروردین و اردیبهشت امسال گفت: در ادامه این روند، خرداد امسال معادل سه هزار و ۶۴۴ متر حفاری در این شرکت انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که دو هزار و ۵۳۸ متر بود، ۶/۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت حفاری شمال افزود: یک هزار و ۸۵۹ متر از عملیات حفاری صورت گرفته در شرکت حفاری شمال در خرداد امسال در بخش خشکی و یک هزار و ۷۸۵ متر در بخش دریا بوده است. در گروه فلزی، معامله‌گران در انتظار عرضه هفته جاری شرکت‌های فولادی در بورس کالا هستند. در مجموع معامله‌گران روز چهارشنبه بازار متعادلی را تجربه کردند که در آن ۸/۴۰میلیارد تومان سهام مبادله شد که ۴/۱۰درصد آن را معامله ۱۵/۷میلیون سهم نیروترانس تشکیل داد. از ۲۰۱ نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند، ۱۱۱نماد با کاهش قیمت و ۸۴ نماد با افزایش قیمت مواجه شدند.