گروه بورس- هدیه لطفی: باشگاه راه‌آهن که به عنوان نخستین شرکت ورزشی مشمول اصل 44 روی میز فروش بازار سوم فرابورس آمده بود بدون آنکه خریداری برای آن اعلام آمادگی کند روی میز باقی ماند.به گزارش خبرنگار ما، روزگذشته بلوک 100 درصدی سهام باشگاه راه‌آهن به قیمت پایه هر سهم 5میلیون و 900هزار ریال و ارزش کل 18/59 میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد اما به دلیل نبود خریدار معامله‌ای بر آن صورت نگرفت.

همچنین مدیر بازار فرابورس درخصوص عرضه باشگاه راه‌آهن گفت: با توجه به اینکه صنعت فعالیت‌های فرهنگی- ورزشی یک صنعت ناشناخته است و برای نخستین بار وارد بازار سرمایه می‌شود، آشنایی کافی نسبت به آن وجود ندارد. هامونی بیان کرد: زمانی که یک باشگاه ورزشی وارد فرابورس می‌شود، مسائلی چون حق پخش تلویزیونی مسابقات، اخبار اینترنتی و تبلیغات روی پیراهن و سایر موارد معنی پیدا می‌کند، بنابراین نیاز است که بازار نسبت به آن شناخت بیشتری پیدا کند.
مرداد طلایی فرابورس
از سوی دیگر روزگذشته مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با خبرنگار ما، از ورود فرابورس به بازار پایه در مردادماه خبر داد.
براین اساس، روزگذشته مصطفی امیدقائمی با اعلام این خبر گفت: به دلیل مشکلاتی که در سپرده‌گذاری سهام فرابورس وجود داشت عرضه و ورود سهام شرکت به بازار پایه به تاخیر افتاد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر مشکلات مزبور در دست بررسی است و به احتمال زیاد تا اواخر تیرماه، سهام فرابورس وارد بازار پایه خواهد شد.امید قائمی گفت: قرار بود فرابورس دومین شرکت حاضر در بازار پایه باشد که به دلیل یادشده این عرضه به تعویق افتاد و بالطبع شرکت سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال دومین شرکت در این حوزه خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: در طی معاملات امروز سهام شرکت چشم‌انداز توسعه شمال در بازار پایه عرضه می‌شود و همچنین دو شرکت فن‌آوا و پتروشیمی لردگان نیز در بازار پایه درج شده‌اند که به زودی معاملات آنها در این بازار انجام می‌شود.
آینده روشن بازار
از سوی دیگر مدیرعامل کارگزاری حافظ در گفت‌وگو با سنا گفت: با توجه به کاهش زمان پذیرش شرکت‌ها در فرابورس و خوشنامی این بازار تا کنون، به نظر می‌رسد که سال ۹۰ سال خوبی برای نقش‌آفرینی این بازار باشد. محمدرضا رهبر افزود: فرابورس یک بازار رسمی است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام وظیفه می‌کند.وی هدف از تشکیل فرابورس را ایجاد یک بازار کارآمد، منصفانه و شفاف برشمرد و اظهار داشت: این بازار می‌تواند با فراهم کردن بسترهای لازم، زمینه حضور سرمایه‌گذاران جدید را فراهم کند. رهبر تصریح کرد: بازار فرابورس درمقایسه با بورس در پذیرش شرکت‌ها، شرایط راحت‌تری دارد، همچنین تامین منابع مالی از فرابورس به سهولت امکانپذیر است. وی گفت: با شکل‌گیری این بازار و تنوع بازارهای موجود درآن برای شرکت‌هایی که امکان نقل و انتقال سهام آنها در بازار فرابورس وجود ندارد، به راحتی می‌توانند در بازار پایه حضور یافته و مشکل خود را از این طریق حل کنند.مدیرعامل کارگزاری حافظ تصریح کرد: فرابورس یک بازار کارآمد و تسهیل کننده مبادلات است و با توسعه و تسهیل استفاده از ابزارهای مالی توانسته ، دسترسی بخش عمده‌ای از سهامداران را به بازار سرمایه فراهم کند.رهبر با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند بخش عمده‌ای از واگذاری‌های خود را از طریق فرابورس انجام دهد، گفت: فرابورس تاکنون نقش خوبی را ایفا کرده به طوری که حجم معاملات آن در سال ۸۹، بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بوده است. وی افزود: با اشاره به مفاد برنامه پنجم توسعه که ‌باید شرکت‌های سهامی عام از طریق بورس و فرابورس معاملات خود را انجام دهند و از آنجایی که نقل و انتقال سهام کلیه شرکت‌های سهامی عام باید از این ۲ بازار انجام شود بنابراین می‌توان به آینده این بازار امیدوار بود.
بازار و صف‌های فروش
از سوی دیگر روز گذشته بازار فرابورس شاهد تشکیل صف فروش برای سهام شرکت‌های فولاد آلیاژی ایران، حق تقدم بانک الکترونیکی آرین و حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی بود.
در این روز صف فروش حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی به 22 میلیون و 500 هزار سهم رسید. صف فروش مزبور در قیمت هر سهم 868 ریال تشکیل شده بود.همچنین حق تقدم بانک آرین نیز شاهد تشکیل صف فروشی به میزان دو میلیون و 600 هزار سهم برای سهام خود بود.این در حالی است که دیروز بانک سرمایه با صف خریدی معادل دو میلیون سهم روبه‌رو شد و به دنبال آن هر سهم این شرکت با 5 درصد رشد به نرخ دو هزار و 293 ریال رسید.همچنین در این بازار شرکت‌های سیمان سبزوار، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و عمران و توسعه شاهد نیز هر کدام به ترتیب 11/4، 77/2 و 32 صدم درصد افزایش نرخ را تجربه کردند.
از سوی دیگر روز گذشته از ۲۶ نماد معامله شده در بازار، تعداد ۲۲ نماد با افت قیمت به کار خود پایان دادند که در این راستا می‌توان به کاهش نرخ ۷۳/۲ درصدی سهام بالاست، ۷۷/۱ درصدی سهام تجارت الکترونیک پارسیان، ۱۴/۱ درصدی سهام پتروشیمی پردیس و ۴ صدم درصدی سهام همراه اول اشاره کرد.همچنین در این بازار تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن نیز با افت قیمت مواجه شدند، که در این میان گواهی مسکن دوره آبان ماه بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد.همچنین در مجموع دیروز حدود ۳۳ میلیون سهم در میان ۵ هزار و ۸۸۷ نفر سهامدار دادوستد شد و ارزش کل معاملات با ۸۴ درصد رشد نسبت به معاملات روز شنبه به رقم ۲۸۵ میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریال رسید.
توقف «وگستر»
از سوی دیگر در پایان معاملات دیروز نماد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان متوقف شد. نماد مزبور به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام متوقف شده است.
معاملات بازار پایه
در بازار پایه تعداد ۱۹۳ هزار و ۷۷۹ سهم از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۴۸۱ میلیون ریال دادوستد شد، که قیمت میانگین هر سهم «شکبیر» در این معاملات دو هزار و ۴۸۲ ریال بود. یادآور می‌شود از امروز با بازگشایی نماد توسعه چشم انداز شمال، این بازار با معامله سهام دو شرکت به کار خود ادامه خواهد داد.
تعویق در گشایش «مسکن مهر»
در همین حال بازگشایی نماد معاملاتی اوراق مشارکت طرح مسکن مهر بانک مسکن به تعویق افتاد. بنا به اعلام ناظر بازار فرابورس، بازگشایی نماد مزبور در بازار اوراق مشارکت فرابورس با تاخیر صورت خواهد گرفت. گفتنی است قرار بود نماد یادشده روز گذشته در بازار بازگشایی شود که زمان بازگشایی آن مشخص نیست.
رونق در بازار اوراق مشارکت
از سوی دیگر بازار ابزارهای نوین فرابورس روز گذشته را با رونق معاملات سپری کرد. در این روز تعداد ۱۱۵ هزار و ۴ برگه از اوراق ۵ شرکت به ارزش ۱۱۵ میلیارد و ۴ میلیون ریال خرید و فروش شد. در جزئیات این معاملات می توان به جابه‌جایی ۸۹ هزار و ۵۹۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۱۸ هزار و ۷۲۰ برگه از اوراق مشارکت توسعه، دو هزار و ۶۰ برگه از اوراق مشارکت نفت و یک هزار و ۸۶۰ برگه از اوراق اجاره ماهان اشاره کرد.