گروه بورس- همایون دارابی: بورس هفته گذشته شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت، بازاری که در آن تحولات مربوط به معاملات بلوکی و حواشی آن به همراه برگزاری مجامع برخی از شرکت‌های بورسی، عمده‌ترین اتفاقات بازار را تشکیل می‌داد. در بازار سهام معامله‌گران در انتهای هفته شاهد اوج‌گیری مسائل سیاسی متعاقب اختلاف نظر مجلس و دولت در مورد ادغام وزارتخانه‌ها و لزوم یا عدم لزوم ارائه لایحه و معرفی وزرای جدید به مجلس بودند. در این میان با توجه به اهمیت قابل ملاحظه هر ۸ وزارتخانه مربوط به طرح ادغام که هر یک بخشی از بازار سهام را تحت نفوذ خود دارند، معامله‌گران در انتظار روشن شدن شرایط هستند. در همین حال گزارش اولیه شورای امنیت در مورد تحریم‌ها نیز در کنار عدم توافق اولیه در مورد مذاکرات جدید تهران و گروه ۱+۵ موجب شده است تا انتظار برای قطعنامه‌ای جدید مطرح شود.

در کنار تحولات سیاسی در حوزه اقتصادی نیز همچنان معامله‌گران با تبعات لایحه بودجه و آخرین تغییرات آن مواجه هستند. در این میان اصلاح بند مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها نگرانی دو چندانی را ایجاد کرده است. حذف محدوده ۱۰ ساله تعیین نرخ و حذف نفتا و خوراک‌های گازی سنگین‌تر از اتان و جایگزینی نرخ فوب با نرخ سبد صادراتی موجب شده است تا احتمالا افزایش بیشتر نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی مجددا مطرح شود.

نامشخص بودن وضعیت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی به ویژه در دراز مدت، ریسک صنعت پتروشیمی کشور را به شدت افزایش داده است که در آخرین مورد آن می‌توان به توقف تولید بخشی از پتروشیمی امیرکبیر به دلیل کمبود خوراک اشاره کرد. امیرکبیر که در آستانه گشایش نماد در فرا بورس قرار دارد، با این توقف شرایط دشواری را تجربه خواهد کرد.

در کنار تحولات داخلی و همچنین ابهامات رخ داده پس از ادغام وزارتخانه‌های اقتصادی، شرایط بازارهای جهانی نیز با ابهام مواجه است. تصمیم چین برای تلاش در جهت مهار تورم که برای پنجمین بار افزایش نقدینگی را به بانک‌ها تحمیل کرده، موجب کاهش تقاضا در بازارهای جهانی شده است. این امر موجب شده تا با وجود شرایط مناسب اقتصاد آمریکا همچنان بهای فلزات تحت فشار باشد. نظرسنجی شبکه بلومبرگ در روز جمعه در مورد بهای مس در هفته آتی که از ۱۶ کارشناسان، سرمایه‌گذار و معامله‌گر انجام شده نشان از اکثریت ۶۳درصدی افراد معتقد به کاهش نرخ مس در هفته آینده دارد.

در همین حال بهای نفت باکاهش خود در آستانه فصل گرم موجب شده است تا بهای گاز و به تبع آن بهای محصولات پتروشیمی نیز تحت فشار قرار گیرد.

در بازار فلزات، بهای مس پس از افت تا مرز ۸ هزار و ۵۳۶دلار در هر تن در بازگشت به ۸هزار و ۸۰۰دلار رسید. بهای آلومینیوم ۲هزار و ۶۰۱دلار، روی ۲هزار و ۱۰۳دلار و سرب در حد ۲هزار و ۲۷۲دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی هم در حد ۵۶۰دلار رقم خورده است. در همین حال بروز عدم تعادل در بازار ارز در انتهای هفته گذشته که به رشد قیمت دلار به مرز ۱۲هزار ریال انجامید نیز موضوع قابل توجهی است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار داد و ستد سهام روز چهارشنبه شاهد شرایط متعادلی بود که در آن مساله معاملات عمده از اهمیت برخودار بود و بازار را متاثر ساخت. روز چهارشنبه دو بلوک ایران خودرو و حفاری شمال راهی تابلو شد. در روز چهارشنبه بلوک ۵درصدی ایران خودرو در شرایطی راهی تابلو شد که این بلوک که بخش نخست از بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو متعلق به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی است از حساسیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است. روز چهارشنبه ۴رقیب وارد رقابت بر سر این بلوک شدند. کارشناسان این معامله را از جهات مختلف دارای اهمیت می‌دانند. در مرحله نخست قیمت این بلوک که در نرخ پایه ۵هزار و ۶۸۸ریال عرضه شده است، به صورت ۵۰درصد نقد و ۵۰درصد اقساط بدون بهره عرضه شده است که با قیمت کنونی تابلو، این بلوک با حذف تاثیر نرخ تنزیل برابری حدودی دارد. از این رو خریداران در حال رقابت بر سر بلوک، نیم نگاهی نیز به تابلو دارند. مساله دوم هویت رقبای این معامله است. در شرایطی که این بلوک بخش اول از ۵ بلوک دیگر ایران خودرو است که باید راهی تابلو شود، اما از نظر عملیاتی خریدار این بلوک می‌تواند بر روی تمام معامله تاثیر بگذارد چرا که در صورت عدم خرید این بلوک توسط مجموعه سایپا (رنا یا سرمایه‌گذاری سایپا) خریداران دیگر از توان مالی لازم برای خرید مابقی سهام برخوردار نیستند و خریدار احتمالی در قیمت بالا، زیان فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهد کرد که این امر وضعیت رقبا را با دشواری ویژه‌ای مواجه می‌سازد؛ چرا که با قیمت پایانی دیروز در رقابت که ۵هزار و ۷۴۵ریال بود، ارزش بازار شرکت ایران خودرو به مرز ۳هزار و ۶۰۰میلیارد تومان رسیده که با احتساب بیش از ۴هزار میلیارد تومان بدهی بانکی شرکت، خریدار بلوک ۵درصدی در صورتی که برنامه عملیاتی برای شرکت نداشته باشد با مشکل شدید مواجه خواهد شد.

در همین حال کارشناسان تبعات این معامله را در صورت آنکه در نهایت ۱۸درصد سهام کنونی به تملک سایپا در آید، از چند جهت دارای اهمیت می‌دانند. در بخش نخست ادغام دو شرکت خودرو‌سازی در سطح مدیریت است که این امر به کاهش هزینه دو شرکت، توان رقابتی بیشتر در بازار جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت این صنعت در کشور منجر خواهد شد. اما به لحاظ مالی این خرید فشار دو چندانی را به سایپا وارد خواهد ساخت. همین امر سبب شده است برخی از خبرهای اولیه از توافق‌های برای واگذاری سهام ملی مس و بانک پارسیان از سوی سرمایه‌گذاری سایپا خبر دهند. این دو واگذاری در کنار شایعاتی در مورد توافق سایپا و گروه سرمایه‌گذاری غروی برای انتقال خودروسازی ساوه به سایپا در مقابل دریافت سهام چند شرکت قطعه‌سازی از این گروه نیز نشان از تلاش سایپا برای واگذاری بخشی از دارایی‌ها در مقابل در اختیار گرفتن ظرفیت بیشتر دارد. در صورت قبضه مالکیت ایران خودرو، خریداران برای بازگرداندن تعادل به وضعیت مالی ایران خودرو و کاهش فشار بدهی‌های این شرکت، چاره‌ای جز واگذاری بلوک بانک پارسیان ندارند. در همین حال کارشناسان از تلاش گروه ایران خودرو برای حفظ استقلال نیز خبر می‌دهند. تلاش برای تقسیم حداکثری سود در بانک پارسیان در هفته گذشته و عرضه‌های سنگین سهام توسط زیر مجموعه ‌های ایران خودرو و شنیده‌هایی در مورد مذاکرات ایران خودرو برای فروش سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در همین راستا ارزیابی می‌شود. در همین حال واکنش گروه قطعه‌سازی کروز نیز از اهمیت برخوردار است. روز چهارشنبه در کنار دو گروه سایپا و ایران خودرو، کنسرسیومی از سوی سرمایه‌گذاری ملی نیز در رقابت حاضر بودند، رقابتی که انتظار نمی‌رود چندان ادامه یابد. از سوی دیگر روز چهارشنبه بلوک ۵۰درصد به علاوه یک سهم حفاری شمال نیز راهی تابلو شد که ۳ گروه به رقابت بر سر این بلوک پرداختند. معامله‌گران معتقدند در روزهای آینده احتمالا گروه‌های دیگری نیز برای خرید این بلوک وارد رقابت خواهند شد. در حال حاضر صبا تامین، بانک ملت و بنیاد مستضعفان در حال رقابت بر سر بلوکی هستند که ارزش آن در حال حاضر به هر سهم ۴هزار و ۱۹۹ریال رسیده است. این قیمت معادل پرداخت ۵۴۷میلیارد تومان است، امری که در مقایسه با دارایی‌هایی که در این بلوک ۵۰درصدی است، شامل ۵دکل خشکی و نصف دکل دریایی خزر را نمی توان با قیمت بیش از ۵۰۰میلیارد تومانی مقایسه کرد.

در گروه مخابرات روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی شاهد بازگشایی نماد مخابرات پس از تقسیم سود ۴۳۰ریالی بودند که اطلاعیه زیرساخت و تهدید مخابرات به قطع تمامی ارتباطات مخابراتی این شرکت به دلیل بدهی مخابرات به زیر ساخت حساسیت خاصی را به این بازگشایی بخشیده بود؛ اما این بازگشایی با مصاحبه مدیرعامل مخابرات و اعلام تسویه حساب با زیر ساخت از سوی مخابرات با آرامش همراه شد. در همین حال اختلاف مخابرات و زیر ساخت سبب شد تا برنامه حذف کدهای شهرستان‌های درون استان‌ها نیز به تعویق بیفتد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در واکنش به اخطار شرکت ارتباطات زیرساخت و ادعای بدهکار بودن مخابرات به این شرکت گفت: احتمالا عده‌ای قصد خرید سهام مخابرات را دارند و سعی می‌کنند با این اخبار قیمت سهام را کاهش دهند.‌ صابر فیضی گفت: مخابرات سالانه نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت پرداخت می‌کند و حتی اگر واقعا ۵۰ میلیارد تومان هم به زیرساخت بدهکار باشیم، پرداخت این مبلغ برای شرکتی که سالانه ۶ هزار میلیارد تومان درآمد دارد کار سختی نیست و ما توقع مطرح شدن چنین موضوعاتی آن هم در رسانه‌ها را از مدیران زیرساخت نداشتیم.

در روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد اعلام نتایج مجمع پتروشیمی شازند بودند که این شرکت با تقسیم سود ۶۵۰ریالی اگر چه فرصت تعدیل را به سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و توسعه ملی بخشیده است؛ اما اندوخته‌ای قابل ملاحظه را در شرکت ایجاد کرده است. در همین حال افت بهای نفت سبب کاهش بهای محصولات گازی و پتروشیمی شده است. به گزارش پلاتز نوسانات شدید قیمت نفت در روزهای گذشته تاثیر منفی زیادی بر بازار خرید و فروش ال پی جی و سایر محصولات و فرآورده‌های نفتی داشته است.

در گروه غذایی، معامله‌گران روز چهارشنبه با خبر تصویب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت روغن و ۱۴ درصدی پودر شوینده مواجه شدند.

در این رابطه دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی اظهار داشت: متوسط قیمت جهانی روغن خام طی

۶ ماه گذشته کمتر از ۱۳۰۰ دلار نبوده است؛ لذا سازمان حمایت به‌منظور حمایت از بخش تولید با افزایش قیمت روغن‌نباتی در داخل موافقت کرده است.

خلیلی همچنین از افزایش ۱۴ درصدی قیمت پودر شوینده با موافقت سازمان حمایت در هفته گذشته خبر داد و گفت: ۴ درصد از این افزایش قیمت به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و ۱۰ درصد نیز بابت افزایش قیمت مواد اولیه تولید اتفاق افتاده است.

در گروه فلزی، هیات امنای حساب ذخیره ارزی با پرداخت بیش از ۱۰۷ میلیون یورو تسهیلات ارزی به شرکت صنایع ملی مس ایران از محل حساب ذخیره ارزی و منابع داخلی بانک ملی موافقت کرد. هیات امنای حساب ذخیره ارزی در جلسه کمیسیون اقتصاد با اعطای تسهیلات ارزی ۹/۴۱ میلیون یورویی از محل حساب ذخیره ارزی به شرکت صنایع ملی مس ایران به منظور طرح توسعه و تغلیظ مجتمع مس سرچشمه و ۴/۳۵ میلیون یورو به منظور طرح توسعه و تغلیظ مس سونگون و ۴/۱۰ میلیون یورو به طرح مس سرچشمه و ۱/۱۹ میلیون یورو به طرح مس سونگون با رعایت دو شرط موافقت کرد.

بر اساس شرط اول، رعایت بندهای ۱۴ و ۱۵ بخش چ و بخش ح از شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی لازم است و شرط دوم واریز ۳۰ درصد از آورده اولیه متقاضی در حساب مشترک مشارکت مدنی در چارچوب مقررات ذی‌ربط عنوان شده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۴۱واحد افت کرد و به ۲۶هزار واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۸۴میلیارد تومان رسید که ۱۲درصد آن را معامله ۷/۳۳میلیون سهم حفاری تشکیل داد. از ۲۰۴ نمادی که به روی تابلو رفتند، ۱۳۵نماد با کاهش قیمت و ۶۲ نماد با رشد قیمت مواجه شدند. با این کارنامه، بورس هفته کاری خود را با ۳۸۹ میلیارد تومان معامله سهام که ۳۳درصد نسبت به هفته ماقبل افت داشت، به پایان رساند. شاخص نیز در کل هفته ۴۸۰واحد رشد کرد.