18 تومان سود نقدی برای هر سهم بانک پاسارگاد

عکس: آکو سالمی

گروه بنگاه‌ها- حمیدرضا اسلامی منوچهری: مجمع عمومی عادی سالانه بانک پاسارگاد با حضور بیش از ۹۳ درصد صاحبان سهام دیروز در محل سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد. در این مجمع که با استقبال سهامداران مواجه شده بود، حدود ۲ هزار نفر حضور داشتند. از مهم‌ترین مصوبات مجمع، تصویب صورت‌های مالی عملکرد سال ۱۳۸۹ و تقسیم سود نقدی به میزان ۱۸۰ ریال به ازای هر سهم بود. از دیگر مصوبات این مجمع انتخاب روزنامه‌های اطلاعات و دنیای‌اقتصاد به‌عنوان روزنامه رسمی بانک برای سال ۱۳۹۰ و انتخاب مجدد موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به‌عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی و تصویب پاداش هیات‌مدیره به میزان ۱۰ درصد بیشتر از پاداش سال قبل اعضای هیات‌مدیره بود. در سال ۱۳۸۸ میزان پاداش اعضای هیات‌مدیره ۸۹۰ میلیون تومان (۳۹ صدم درصد سود تقسیم شده) در این سال بود. دکترقاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در جلسه مجمع عمومی میزان EPS این بانک برای سال مالی ۹۰ را با سرمایه ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان، ۳۴۵ ریال اعلام کرد.

به گفته دکترقاسمی، ارزش سهام بانک پاسارگاد از ابتدای تاسیس تاکنون ۱۰ برابر افزایش یافته و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرمایه این بانک تا سال ۱۳۹۳ به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که قطعا ارزش سهام بانک را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

دکتر قاسمی، نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در بانک پاسارگاد را ۷ درصد اعلام کرد و افزود: این رقم کمترین میزان نسبت به مطالبات معوق در نظام بانکی کشور است. به گفته وی امسال سود قطعی سپرده‌گذاران بانک پاسارگاد ۶۲ میلیارد تومان خواهد بود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد از مذاکرات مدیران بانکی با رییس کل بانک مرکزی در مورد بسته پولی سال ۹۰ خبر داد و خاطرنشان کرد: با مذاکرات انجام شده امید است تا محدودیت‌های بسته پولی ۹۰ که مشکلاتی را برای بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی به وجود آورده، کاهش یابد. دکتر قاسمی با اشاره به تاخیری که در ورود بانک پاسارگاد به بورس پیش آمده گفت: قطعا فرآیند ورود این بانک به بورس صورت خواهد گرفت و امیدواریم که این هدف در ماه‌های آینده محقق شود. به گفته وی طبق نظر سازمان بورس، بانک پاسارگاد می‌بایست ۵ درصد سهام خود را در مرحله نخست عرضه می‌کرد که به دلیل خصوصی بودن این بانک‌، هیات‌مدیره چنین مجوزی را از طرف سهامداران خود نداشت. این در حالی است که بانک‌های حاضر در بورس در روزهای نخست امسال تاکنون فقط یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون سهم را به بورس عرضه کرده‌اند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به عنایت ویژه سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به بانک پاسارگاد، مسائل طی چند ماه آینده با مذاکره حل و فصل شود و بانک پاسارگاد با قدرت وارد بورس گردد.

جایگاه بانک پاسارگاد در دنیا

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به برخی شاخص‌ها اعلام کرد: از یک‌هزار بانک دنیا ۱۸ بانک متعلق به کشور اتریش است که بانک پاسارگاد در مقایسه با این ۱۸ بانک رتبه پنجم است. همچنین در بحرین ۱۲ بانک بین یک‌هزار بانک دنیا قرار دارند که رتبه بانک پاسارگاد در مقایسه با آنها اول است.

در برزیل ۱۶ بانک بین یک‌هزار بانک دنیا قرار دارند که رتبه پاسارگاد در مقایسه با آنها هفتم است و در چین ۸۴ بانک در بین یک‌هزار بانک دنیا قرار دارند که رتبه پاسارگاد در مقایسه با آنها ۱۴ می‌باشد.

در مصر ۱۰ بانک بین یک هزار بانک دنیا قرار دارند که رتبه پاسارگاد در مقایسه با آنها اول است و در ایران در بین ۱۳ بانکی که در بین یک هزار بانک دنیا قرار دارند رتبه بانک پاسارگاد اول است.

گزارش عملکرد بانک پاسارگاد

گزارش عملکرد هیات‌مدیره بانک پاسارگاد در سال‌مالی ۱۳۸۹ توسط علی‌اکبر امین‌تفرشی، عضو علی‌البدل هیات‌مدیره قرائت شد. در این گزارش جمع کل سپرده‌های بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۹ مبلغ ۱۴۲ هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به سال ۱۳۸۸ رشدی معادل ۳۳ درصد داشته است.

مقایسه سپرده‌های بانک پاسارگاد و سیستم بانکی نشان می‌دهد نسبت سپرده‌های بانک پاسارگاد به کل سپرده‌های بانکی در پایان دی‌ماه سال ۸۹ معادل ۰۸۴/۴ درصد بوده است. جمع تسهیلات خالص این بانک در سال ۱۳۸۹ رقم ۱۰۹ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال را نشان می‌دهد که رشدی معادل ۴۴ درصد را نسبت به سال قبل از آن داشته است.

نسبت تسهیلات بانک پاسارگاد به کل تسهیلات بانکی در پایان دی‌ماه سال گذشته معادل ۰۷۹/۳ درصد گزارش شده است. جمع‌کل حقوق صاحبان سهام بانک در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۱۲ هزار و ۳۵۴ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۱۵۴ درصدی به مبلغ ۳۱ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۹ رسیده است. جمع‌کل سرمایه‌گذاری‌های بانک پاسارگاد نیز با افزایش ۵۱ درصدی در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۸۸ به رقم ۴ هزار و ۳۶۸ میلیارد ریال افزایش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۱۲۲ هزار و ۶۳۳ میلیارد ریال بوده است که با افزایش ۴۶ درصدی به مبلغ ۱۷۹ هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۹ رسیده است. دارایی‌های این بانک در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۱۹ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۲۴ درصدی به مبلغ ۲۴ هزار و ۸۰۷ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۹ رسیده است.

همچنین جمع کل سود خالص بانک پاسارگاد در سال ۱۳۸۸ مبلغ ۳ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال بوده که با افزایش ۸۰ درصدی به مبلغ ۶ هزار و ۶۴ میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۹ رسیده است. نسبت کفایت سرمایه در بانک پاسارگاد در پایان سال ۱۳۸۹ معادل ۰۹۶/۲۳ درصد گزارش شده که بر اساس مقررات و استانداردهای جهانی، شاخصی کلیدی است و پتانسیل‌ قابل توجهی را برای توسعه فعالیت‌های این بانک در آینده فراهم می‌کند. بالا بودن نسبت کفایت سرمایه بانک پاسارگاد عمدتا در نتیجه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی این بانک در آبان ماه سال گذشته است. در تاریخ یادشده پذیره‌نویسی سهام این بانک برای افزایش سرمایه از رقم ۷۷۰ میلیارد تومان به ۲۳۱۰ میلیارد تومان صورت گرفت که با استقبال قابل توجهی مواجه شد.

خدمات بانکداری الکترونیک

بانک پاسارگاد اولین بانکی است که بانکداری مجازی را آغاز و به نام خود ثبت نموده است. این خدمت به مشتری امکان می‌دهد از طریق برقراری ارتباط توسط اینترنت بتواند امور بانکی خود را انجام دهد.

امکانات بانکداری مجازی شامل خدمات سپرده، خدمات کارت، خدمات چک، خدمات تسهیلات و خدمات ارزی می‌شود. همچنین تمامی شعبه‌های بانک پاسارگاد به دستگاه‌های خودپرداز مجهز می‌باشد و این بانک برای افزایش قابلیت امنیتی کارت‌های مشتریان و تسهیل در دسترسی به دستگاه‌های خودپرداز، POS و PINPAD کارت هوشمند ارائه می‌دهد. پرداخت امن پاسارگاد هم سامانه‌ای است که امکان خرید و فروش اینترنتی امن را برای کاربران فراهم می‌آورد. در این سامانه بانک به عنوان داور در تراکنش‌های مالی اینترنتی وارد می‌شود تا هم خریدار و هم فروشنده از اطمینان خاطر کامل در انجام تراکنش برخوردار گردند.

فعالیت‌های ارزی

مجوز فعالیت‌های کامل ارزی بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۳/۹/۱۳۸۵ توسط بانک مرکزی صادر گردیده است. در پایان سال ۱۳۸۹ جمع اعتبارات اسنادی وارداتی این بانک ۳ میلیارد و ۸۰۳ میلیون و ۱۸۳ هزار دلار بوده است. این رقم در سال ۱۳۸۸ معادل یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون و ۲۳۵ هزار دلار بود که نشان می‌دهد در سال ۱۳۸۹ حجم اعتبارات اسنادی وارداتی بانک پاسارگاد از افزایش قابل‌توجهی برخوردار بوده است.