محسن نظری

پس از عرضه سهام پالایش نفت بندر عباس به عنوان یکی از شرکت‌های اصل ۴۴ نظرات حقیقی‌ها درباره این عرضه متفاوت بود؛ برخی‌ها در شرایط فعلی و با توجه به روندی که در بازار سرمایه حاکم شده است این عرضه را غیر‌کارشناسی دانسته و اینکه با استناد به شرایط رکودی در بازار سرمایه و عدم وجود نقدینگی در بورس، این عرضه لطمه جدی به بازار سرمایه وارد می‌کند. عده دیگری نیز این عرضه را دستاویزی برای برگشتن اعتماد به بازار دانستند؛ «شبندری» که طی روزهای آینده تقابل این دو دیدگاه را مشخص می‌کند.

اما در فروم سایت بورس ۲۴ شاهد نظرات جالبی در این زمینه بودیم: طبق سنت‌های گذشته هر عرضه اولیه که در بازار صورت می‌گرفت، حداقل ۲ یا ۳ روز صف خرید داشت و حداقل یک روز صف خرید را به خود می‌دید.

این رویداد حتی در مورد بیمه دانا هم اتفاق افتاد و پس از عرضه اولیه با صف خرید در محدوده ۲۸۰۰ تومان مواجه شد. ولی امروز این سنت در بازار بورس شکسته شد. از آنجایی که اکثر فعالان بازار انتظار صف خرید در نماد «شبندر» را داشتند، این سهم حتی ۴ درصد مثبت را هم لمس نکرد و اکثر خریداران حقیقی «شبندر» سهم را دیروز در همان محدوده خرید البته با احتساب هزینه کارگزاری برخی با ضرر سهم را واگذار کردند. اما کاربران بورکسی هم نظرات خود را درباره این عرضه این گونه اعلام کردند که حداقل خوبی پالایشگاه بندر عباس این است که ارزش جایگزینی بالای ۳۰۰ تومان به ازای هر سهم دارد. برای همین اگر حقیقی نخرند، برای حقوقی حالا حالا‌ها جذاب است... البته برای اینکه شبندر رشد خیلی خوبی بتواند داشته باشد، باید سوددهی شرکت هم یاری کند وگرنه فقط ارزش جایگزینی موتور محرک رشد خیلی زیاد نمی‌تواند باشد... این سهم هم قرار بود حداقل ۱۵۰ تومان عرضه بشود و این تاخیر چندین ماهه در عرضه هم به خاطر راضی نبودن به عرضه در قیمت‌های پایین بود. فارس هم در این زمینه نوشت که در جریان عرضه اولیه سهام پالایشگاه بندرعباس با سرمایه اسمی ۱۳۸۰ میلیارد تومانی که نخستین شرکت مشمول اصل۴۴ در سال جاری و سومین پالایشگاه و بیستمین شرکت دولتی حاضر در بازار سهام به شمار می‌رود، حاشیه‌هایی ایجاد شد. قبل از عرضه سهام این شرکت، برخی منابع از تصمیم سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عرضه سهام این شرکت با قیمت حدود ۱۵۰ تومان و حتی بیشتر خبر داده بودند. این تصمیم در جلسه مشترک قبل از عرضه هم در جلسه با مدیران بورس هم مطرح شد، اما با اصرار فعالان و مسوولان‌ بورس و با در نظر گرفتن وضعیت نامناسب بازار و شرایط خاص پالایشگاه بندرعباس، مسوولان‌ سازمان خصوصی‌سازی در نهایت حاضر به عرضه سهام با قیمت‌های مد‌نظر اکثریت کارگزاران شدند.