گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه بازاری ضعیف با حجم اندک داد و ستدها را تجربه کرد که در آن انتظار برای روشن شدن برخی از تحولات مهم پس از تعطیلی روز دوشنبه نمودی پررنگ داشت. در بازار روز یکشنبه معامله‌گران در شرایطی به استقبال بازار رفتند که تعطیلی روز دوشنبه هفته کاری را به دو بخش مساوی تقسیم کرده و رفتار معامله‌گران را متفاوت ساخته است؛ به طوری که در روزهای شنبه و یکشنبه شاهد بازاری منتظر برای بازگشایی بازارهای جهانی، اعلام نتایج انتخابات یونان و آغاز مذاکرات سیاسی در مسکو بودیم؛ امری که احتمالا روز سه شنبه با روشن شدن ابهامات موجود تغییر خواهد کرد.

رشد بازارهای جهانی در سایه انتخابات یونان

در تحولات کلان مورد انتظار بازار، معامله‌گران روز گذشته شاهد پیروزی موافقان ریاضت اقتصادی و کمک اقتصادی اتحادیه اروپا بودند؛ امری که به رشد ارزش یورو در مقابل دلار و در نتیجه رشد بهای مواد خام و نفت منجر شد. در همین حال بهای طلا نیز کاهش یافت تا پس از مدت‌ها فضای بازارهای جهانی آرامش را شاهد باشند. در این فضا بهای فلزات رنگین رشد کرده و بهای مس به ۷ هزار و ۵۳۰ دلار رسید. همچنین بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و ۹۱۴ دلار، یک هزار و ۹۱۰ دلار و یک هزار و ۹۱۷ دلار رقم خورد. بهای بیلت فولادی بورس لندن نیز به ۳۶۰ دلار در هر تن رسیده است. در این شرایط نتیجه انتخابات پارلمانی یونان جانی تازه به پول واحد اروپا می‌بخشد که بحران بدهی‌ها در منطقه یورو بقای آن را به خطر انداخته است. سرمایه‌گذاران از سهامی که پرخطر تلقی می‌شود، مانند یورو پرهیز می‌کنند.

اروپا، صندوق بین‌المللی پول و آمریکا شب گذشته پس از اعلام نتایج انتخابات یونان نسبتا به رفع کابوس ورشکستگی این کشور و منتفی شدن خروج آن از منطقه یورو، ابراز خرسندی کردند.

در همین حال معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد آغاز مذاکرات اتمی در روز دوشنبه بودند، امری که به گفته نمانیده ایران در این مذاکرات، یک آزمون بزرگ برای غرب است که ببینیم آنها با پیشرفت ایران مخالف هستند یا نه.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی پیش از ورود به مذاکرات گفت: این مذاکرات آزمونی است برای اینکه ببینیم ۱+۵ مخالف پیشرفت ایران هستند یا نه. انتظار می‌رود در صورت بروز نشانه ای از موفقیت در مذاکرات مسکو با توجه به واکنش شدید بازار پیش از این مذاکرات، بورس تهران با احتمال رشد مواجه باشد. در همین حال به دلیل واکنش شدید بازار در روزهای گذشته که با فرض دشواری و نتیجه نه چندان قوی همراه بود، بازار به دلیل واکنش قبلی با شرایط متفاوتی مواجه نخواهد شد. پس از گذر بازار از مذاکرات مسکو، بازار با موضوع تحریم نفتی و همچنین مشکل بیمه تانکرهای نفتی مواجه خواهد شد که این امر پیچیدگی تامین بودجه دولت را افزایش خواهد داد.

یارانه زیاد شد، فاز دوم چه می‌شود؟

در حوزه داخلی وضعیت اقتصادی کشور و انتقادات شدید مراجع از تورم رو به افزایش موجب واکنش دولت جهت کاهش فشار عمومی افزایش قیمت‌ها شده است. در آخرین گام دولت بدون اعلام اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه اجازه برداشت مبلغ ۲۸۰ هزار ریال واریز شده به حساب خانوارها را داده که ظاهرا به معنی افزایش ۳ هزار تومانی یارانه ماهانه هر فرد است و تصمیم اتخاذ شده در جلسه مشترک روسای قوای مقننه و مجریه بوده است.با تصمیمات اخیر مساله مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز به ابهامات موجود بازار افزوده است؛ چرا که در حالت کنونی بودجه دولت برای پرداخت یارانه‌های کنونی با مشکل مواجه است. در همین حال اجرای ناگهانی فاز دوم می‌تواند فشار کنونی به شرکت‌ها را افزایش دهد. در بازار روز یکشبنه معامله‌گران شاهد گشایش نماد صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بودند که این شرکت با قیمت پایانی ۲۷۱۴ریال به روی تابلو نشست. در همین حال، معاونت نظارت و عملیات فرابورس گفت: روز سه شنبه جاری نماد شرکت سرمایه­‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان در بازار دوم و شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان در بازار پایه فرابورس بازگشایی می‌­شود.

بازار در انتظار مهمان اصل چهل و چهارمی

در همین حال در گروه تصفیه نفت، بازار شاهد اعلام گزارش نهایی پالایشگاه بندر عباس برای حضور در بورس بودند. در این زمینه اسماعیل درگاهی، سرپرست اداره پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: این عرضه از سوی سازمان خصوصی سازی و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی طی سه شنبه یا چهارشنبه هفته جاری در بازار دوم بورس انجام خواهد شد. هر چند که به دلیل عدم ناظر معاملات شانس عرضه این شرکت در هفته جاری قوی نیست، اما احتمالا در ابتدای هفته آینده بازار شاهد عرضه سومین پالایشگاه نفت در بازار بورس خواهند بود. پالایشگاه بندر عباس در شرایطی پس از دو پالایشگاه اصفهان و تبریز به روی تابلو می‌رود که این شرکت با سرمایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی پیش بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به ۳۰ اسفندماه ۹۱ را ۱۴۳ ریال اعلام کرد که نسبت به سال مالی قبل ۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات‌مدیره این شرکت در نظر ‌دارد ۱۰ درصد از سود خالص را برای تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی ۹۱ پیشنهاد کند.

یادآور می‌شود، با توجه به مانده (زیان) انباشته (پنج هزار و ۱۴۸ میلیارد و ۹۳۲ میلیون ریال و به ازای هر سهم (۳۷۳) ریال) در پایان سال مالی ۹۰ (مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده) امکان توزیع سود وجود ندارد.

«شبندر» برای سال مالی ۹۰ در نخستین پیش بینی سود هر سهم ۹۳ ریال اعلام کرده بود که بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی ۹ ماهه سال مالی ۹۰، مبلغ ۲۷ ریال سود تحقق پیدا کرده بود که براساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده مبلغ (۳۶۷) ریال زیان محقق شده است. طبق یادداشت ۲۳ صورت‌های مالی سال مالی ۹۰ درآمد حاصل از فروش محصولات مطابق قانون بودجه سال۹۰، سهم صندوق توسعه ملی، ۲۰درصد از وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به میزان۷ هزار و ۳۱۸ میلیارد و ۵۰۹ میلیون ریال، از جمع کل فروش کسر شده است.مطابق یادداشت توضیحی شرکت اعلام نکرده است به استناد ماده ۸۴ قانون برنامه پنج ساله توسعه و همچنین مفاد قوانین بودجه معادل ۲۳ درصد از وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به‌عنوان سهم صندوق توسعه ملی با توجه به مقدار واقعی صادرات انجام شده در سال ۹۰ از درآمدهای شرکت کسر شده است. در گروه مالی روز یکشنبه معامله‌گران شاهد آغاز پذیره‌نویسی اوراق صکوک اجاره شرکت مپنا بودند که ۲۵درصد این اوراق ۲۰۰میلیارد تومانی در بازار خریداری شد.در همین حال افت قیمت شدید شرکت مپنا در ماه‌های اخیر موجب شده است ارزش سهام این شرکت (۲ هزار و ۱۴۹ریال روز یکشنبه)به مجموع سود سال‌های ۹۱ و ۹۰ شرکت و سود انباشته شرکت (حدود دو هزار ریال) نزدیک شود. مپنا علاوه بر سود شرکت مادر در تلفیق نیز سود بیشتری از شرکت مادر دارد.

در این گروه شرکت بیمه آسیا اقدام به انتشار گزارش ۱۲ ماهه سال ۹۰ خود کرد. به گزارش بورس ۲۴، بیمه آسیا که برای سال ۹۰ به ازای هر سهم ۲۱۳ریال سود پیش‌بینی کرده بود، با تعدیل مثبت ۱۰ درصدی سود خود را به ۲۳۶ ریال رساند. در گروه خودرویی، مدیرعامل سایپا در سخنانی کاهش تولید شرکت‌های خودرویی را به دلیل نیاز بازار اعلام کرد. به گفته پوستین دوز، کاهش تولیدات در ماه‌های ابتدایی سال جاری همگام با نیاز بازار بوده و در خصوص افزایش میزان تولید دغدغه‌ای نداریم و با افزایش درخواست مشتریان در تابستان تولیدات گروه خودروسازی سایپا نیز افزایش خواهد یافت.

در همین حال شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران سرانجام تعدیل منفی سنگین خود را اعلام کرد. براساس گزارش شرکت سود سال ۹۰ با تعدیل منفی سنگین ۴۴ درصدی به ازای هر سهم ۵۰۰ ریال اعلام شد. از دلایل اصلی تعدیل منفی سود سال ۹۱ عدم وجود درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها اعلام شده است.

به طوری که حدود نیمی از سود سال گذشته هم بابت فروش شرکت ایمن خودروی شرق از شرکت‌های زیر مجموعه بوده است. در گروه فلزی، معاملات بورس کالا همچنان در مسیر عکس بازارهای جهانی در حال رقم خوردن است. در حالی که قیمت فولاد در بازار جهانی کاهش یافته است، دشواری واردات بازار داخل را در سطح بالا نگاه داشته است. در روز یکشنبه بورس کالا شاهد عرضه‌های فولاد مبارکه بود که به دلیل تعطیلی روز دوشنبه این عرضه‌ها به روز یکشنبه افتاده بود. در این عرضه‌ها ورق سرد B مبارکه به ۱۰ هزار و ۷۱۹ ریال و ورق گرم ۹ هزار و ۱۶۷ ریال رقم خورد. در گروه انفورماتیک، معامله‌گران شاهد بودند که مجمع خدمات انفورماتیک به تقسیم سود ۱۳۰ تومانی به ازای هر سهم رای داده است.در همین حال توقف کارت اعتباری کیش ایران به بروز شایعاتی در مورد احتمال تعدیل منفی شرکت منجر شده است.

در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری ضعیف و با حجم اندک بود که در آن شاخص ۲/۸۱ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز در سطح بی‌سابقه ۷/۲۰ میلیارد تومان رقم خورد که نشان از رکود سنگین بازار دارد. از ۲۰۴ نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۵۰ نماد با کاهش قیمت و ۵۰ نماد با رشد همراه شدند.