گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد تلاش مسوولان و بازیگران حقوقی بازار برای ایجاد هماهنگی میان فعالان عمده بازار با هدف توقف روند یکنواخت افت شاخص بود. پس از ده روز افت یکنواخت بورس مسوولان بازار سهام روز گذشته تلاش کردند تا هماهنگی میان فعالان بازار را افزایش دهند. سکوت طولانی مسوولان بازار که همچنان در شرکت بورس نیز ادامه دارد، در روزهای گذشته موجب تشدید روند افت بازار و عرضه‌های احساسی شده بود.

هر‌چند تلاش‌های کنونی مبنی بر بازارسازی و بازارگردانی سهام می‌تواند در کوتاه‌مدت موجب تعادل نسبی در بازار شود، اما کارشناسان بازار در انتظار اقدامات عملی در جهت بهبود شرایط معامله‌گران هستند. در همین حال مشکلات فنی نظیر قطع دسترسی معامله‌گران آنلاین در روز شنبه (که مسبوق به سابقه) بوده است، نیز به لحاظ روانی فشار عمده‌ای را به معامله‌گران وارد آورده است. از دیدگاه معامله‌گران آنلاین دسترسی به این شبکه به خصوص در روزهای حساس بازار غیر قابل اتکا به نظر می‌رسد.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گران در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی به رصد تحولات در این حوزه پرداختند که در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی اعلام کرد: طرح نجات ۱۲۵ میلیارد دلاری اسپانیا زمان بیشتری را برای سیاستگذاران اقتصادی اروپا می‌خرد تا منطقه یورو را از فروپاشی حفظ کنند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند این طرح در کوتاه‌مدت موجب کاهش نگرانی‌های بین‌المللی در بازارهای مالی خواهد شد و زمان بیشتری را برای سیاستگذاران اقتصادی اروپا خواهد خرید تا منطقه یورو را از فروپاشی حفظ کنند.

سایپا و روشن شدن معاملات هفته قبل

در گروه خودرویی معامله‌گران دیروز شاهد روشن شدن شرایط معاملات هفته گذشته نماد سایپا بودند. در رابطه با این معاملات گفته می‌شود: معاملات سایپا میان گروه بهمن و زیر‌مجموعه‌های سایپا ابطال نشده است. معاملات هفته گذشته متعاقب آن انجام شد که گروه بهمن بابت خرید دو درصد از سهام سایپا از سرمایه‌گذاری بهمن رقمی معادل ۱۱قسط ۷میلیارد تومانی بدهکار بوده که نزدیک به ۶ماه از سررسید برخی از اقساط گذشته و گروه سایپا اقدام به پرداخت مطالبات نکرده بود، لذا ۲درصد سهام سایپا که به صورت وثیقه نزد سرمایه‌گذاری بهمن بود به نفع شرکت صددرصدی زیر مجموعه سرمایه‌گذاری بهمن یعنی شرکت «گنجینه» مصادره شده است و در ظاهر اقدام حقوقی برای وصول مابقی طلب از گروه سایپا از طریق اقدام روی چک‌های دریافتی در حال اجراست.

این مطلب حکایت از این دارد که شرکت سرمایه‌گذاری بهمن تا کنون ۳۵میلیارد تومان از مطالبات خود را وصول کرده است و مابقی نیز وصول خواهد شد. در همین حال اگر سایپا در مجمع آتی ۵۰۰ریال سود تقسیم نماید سرمایه‌گذاری بهمن می‌تواند تا ۱۱میلیارد تومان سود شناسایی کند که این به معنای تعدیل سود «وبهمن» است.

جم معارفه شد

در گروه پتروشیمی، روز شنبه مدیران پتروشیمی جم میزبان فعالان عمده بورس بودند. در این جلسه مهندس مرتضوی مدیرعامل جم به تشریح شرایط عملکردی این واحد به عنوان بزرگ‌ترین واحد الفین جهان پرداخت. رشد فوق‌العاده فروش و سود شرکت در سه سال اخیر و اجرای نزدیک به یک میلیارد دلار طرح توسعه در این واحد از جمله مواردی بود که مدیرعامل جم به آن اشاره کرد. به گفته مهندس مرتضوی، «جم» در مسیر ورود به بازار سرمایه قرار دارد و مدارک مورد نیاز برای تکمیل روند پذیرش خود را در اختیار مسوولان بازار سرمایه قرار داده است. در این گروه، معامله‌گران شاهد توقف نماد پتروشیمی فن‌آوران بودند. توقف دراز مدت برخی از نمادهای عمده گروه پتروشیمی از جمله خارک نگرانی معامله‌گران در مورد شرایط عملکردی این واحدها را ایجاد کرده است. در گروه پتروشیمی دیروز اعلام شد: همزمان با پایان طرح توسعه مجتمع پتروشیمی کرمانشاه ۶۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید اوره کشور افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: طرح توسعه مجتمع پتروشیمی کرمانشاه سالانه ۶۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید اوره کشور خواهد افزود که این میزان همزمان با تامین نیاز داخل کشور، صادرات غیرنفتی کشور را نیز افزایش داده و موجب حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی می‌شود.

در گروه برقی، مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران از تولید سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت انرژی الکتریکی از منابع تجدید پذیر خبر داد و یادآور شد: این حجم گسترده برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌شود.این مقام مسوول‌ با اشاره به افزایش ۲ برابری خرید برق تجدید پذیر از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تبیین کرد: بر این اساس برق پاک در ساعات پیک هر کیلووات ۱۳۰ تومان و در ساعات کم باری ۹۰ تومان به طور تضمینی از بخش خصوصی خریداری می‌شود.

وی همچنین در خصوص تاثیر نوسان‌ نرخ دلار در سرمایه‌گذاری ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید برق پاک، توضیح داد: با توافق انجام شده هم‌اکنون فرمولی برای خرید برق تجدید‌پذیر به طور شناور تعریف شده است.

آرمودلی با بیان اینکه مطابق با این فرمول تمامی نوسان‌های قیمت دلار و تغییرات وضعیت اقتصادی دیده شده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی از نیروگاه‌های کشور با فاینانس خارجی ساخته شده‌اند خرید برق تجدیدپذیر با نرخ شناور ریسک نوسان‌های نرخ دلار را پوشش می‌دهد.

واکنش به وضعیت تولیدکنندگان لوله فولادی

در گروه فلزی، وضعیت نگران‌کننده واحدهای تولید‌کننده لوله فولادی دیروز واکنش نماینده ارومیه را به همراه آورد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اعلام اینکه آخرین هشدار را به وزارت نفت می‌دهم گفت: اگر وزارت نفت واردات لوله از آلمان و دیگر کشورها را متوقف نکند، کار را به مجلس می‌کشانیم.

نادر قاضی‌پور گفت: در نظام جمهوری اسلامی و طی سالیان متمادی میلیاردها دلار هزینه شده و کارخانه‌های لوله‌سازی احداث شده‌اند تا صنعت نفت از لوله‌های ساخت داخل استفاده کند.

قاضی‌پور تصریح کرد: متأسفانه هم اکنون کارخانه‌های لوله‌سازی تنها لوله تولید کرده و انبار می‌کنند و نمی‌توانند این لوله‌ها را در اختیار شرکت‌های نفتی ایرانی قرار دهند.

در این گروه دیروز نماد فولاد آلیاژی ایران که روز شنبه در بازار منفی ‌به‌رغم تعدیل مثبت انجام داده با افت قیمت بازگشایی شده بود، توانست بخشی از افت خود را جبران کرده و به صف خرید برسد. این وضعیت برای نماد تولید مواد اولیه فولاد صبانور هم تکرار شد.

در گروه غذایی دیروز نماد توسعه صنایع بهشهر با رشد محدود قیمت بازگشایی شد.

در مجموع دیروز بازاری منفی اما با نشانه‌های از تلاش برای کنترل شرایط بود که در آن شاخص ۱۰۰ واحد دیگر افت کرد. بخش عمده افت دیروز بازار را جمع آوری صف‌های فروش دو فولاد ساز بورسی فولاد خوزستان و مبارکه تشکیل داد. ارزش معاملات دیروز نیز ۲/۵۸میلیارد تومان بود که ۱۶درصد آن‌را معامله ۵/۵۷میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از ۲۰۵نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۴۷نماد با کاهش قیمت و ۵۳نماد با رشد ارزش معامله شدند.