تشریح دلایل کند شدن واگذاری‌ها

ایسنا- رییس سازمان خصوصی سازی ضمن اعلام برنامه‌های سال ۹۱ به نقدهایی در خصوص کند شدن روند واگذاری‌ها پاسخ داد و اظهار کرد: حاضر نیستیم به خاطر هرگونه نقدی چنین خطای اعتقادی و حرفه‎ای را مرتکب شویم؛ یعنی عده‏‌ای با اهداف مشخص بی‌هیچ ماخذی بگویند واگذاری‏‌ها کند شده است و این سازمان به جهت تعدیل این مطلب، دارایی مردم را به ثمن بخس و بدون توجه به جوانب آینده آن عرضه کند. پیمان نوری با اشاره به عرضه‌های نیمه نخست سال گفت: برای سال ۹۱ که آن را سال طلایی عرضه از طریق بازار سرمایه حتی بدون در نظر گرفتن بازار سوم فرابورس می‌نامیم، چند شرکت با اندازه کلان تدارک دیده شده است تا در صورت رفع موانع اجرایی در شش ماهه اول سال عرضه‌هایی به ارزش بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال صورت گیرد.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن سهم ۴۰ درصدی برای سهام عدالت، حداقل ۲۴۰ هزار میلیارد ریال از این سهام از طریق بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این بیش از ۱۲۲ هزار میلیارد ریال مربوط به عرضه‌هایی است که تصمیمات قیمت گذاری آن در سال ۹۰ صورت گرفته است.

رییس سازمان خصوصی سازی در ادامه به مبحث رد دیون و تهاتر اشاره کرد و گفت: بر اساس بودجه پیش بینی شده امسال باید مبلغی در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بابت رد دیون و تهاتر از واگذاری‌ها درآمد کسب شود و بدیهی است هرگونه خلل ارادی از سوی این سازمان درخصوص اجرای قانون بودجه، خلاف قانون است.

نوری در ادامه افزود: بنابراین تشخیص دادن رد دیون با سازمان خصوصی‌سازی نیست؛ تعیین قیمت، تعیین شرایط واگذاری به هیچ عنوان ربطی به سازمان ندارد.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی یک سازمان صرفا وظیفه‌ای است که در بسیاری از موارد اختیاری ندارد.

نوری تصریح کرد: چنانچه بنا به تشخیص، این سازمان بخواهد قرارداد واگذاری که قبلا صورت گرفته است را به خاطر تخطی خریدار از شرایط، لغو کند، راسا و بدون اجازه و تصویب هیات واگذاری قادر به این کار نیست.

وی در ادامه سخنانش به واگذاری‌های سهام شرکت‏‌های عظیم اشاره کرد و گفت: در این خصوص بحث رقابت و مباحث مورد نظر شورای رقابت مطرح است؛ باید مراقب بود تا عرضه‌ها انحصار یا شبه انحصار ایجاد نکند و باید مراقب مسائل رگولاتوری باشیم. نوری در ادامه افزود: در این رابطه باید به مسائل فنی توجه شود؛ شاید توقع این است که یک شبه کل شرکت‌ها عرضه و فروخته شود. عرضه‌ای که باید سال‌ها گرفتاری‏‌های بعدی‏‌اش را جمع و جور کرد به نظر من اصلا اتفاق نیفتد به مراتب بهتر است.