در انتظار ترافیک مجامع

گروه بورس- اعظم شریفی: نزول معاملات بورس تهران در یک هفته نیمه تعطیل همچنان ادامه داشت تا جایی که خریدهای حقوقی‌ها طی دو روز شنبه و سه‌شنبه تغییر مالکیت ۸۵ میلیارد ریالی از حقیقی به حقوقی را منجر شد. به گزارش خبرنگار ما، معاملات بازار در فضای نیمه‌تعطیل بازار طی این هفته در شرایطی ادامه داشت که در پایان هفته شاهد به تعادل رسیدن صف‌های خرید سیمانی نیز بودیم. به این ترتیب همزمان با فصل مجامع تنها رصد اخبار نشست‌های سالانه شرکت‌ها می‌تواند بازار را در هفته آینده برای رسیدن به یک گروه پیشرو امیدوار کند. در هفته پیش رو مصوبات مجامعی همچون مجامع بانک‌های اقتصاد نوین و کارآفرین می‌تواند بهانه‌ای برای تحرک در گروه بانکداری باشد. هرچند با ورود به هفته پایانی خرداد و البته تیرماه ترافیک برگزاری مجامع و تقسیم سود نقدی دست‌کم می‌تواند شاخص متاثر از سود نقدی را متعادل‌تر نگاه دارد و شاید کمی هم از ذائقه فروش سهام توسط حقیقی‌ها بکاهد. در این هفته بیشترین عرضه حقیقی‌ها در نمادهای پتروشیمی پردیس، نفت و گاز پارسیان، امید و باما صورت گرفت و بیشترین خرید حقیقی‌ها نیز مربوط به سرمایه‌گذاری امید بود.

بازار کم‌حجم

بانک تجارت روز شنبه خریدار ۸۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری ملی ایران بود. اعتضاد غدیر ۷۰۰ هزار سهم سیمان دورود را در صف خرید عرضه کرد، اما تدبیر و پارس آریان به ترتیب خریداران میدکو و سرمایه‌گذاری بوعلی بودند. در همین حال توسعه توکا با خریدهای کم‌حجم در نمادهای توکافولاد و حمل‌ونقل توکا فعال بود. در این روز معادن و فلزات هم برای حمایت از «بکام» و «فخاس» وارد عمل شده بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری سپه از جمله عرضه‌کنندگان سهام سیمان داراب و هرمزگان بود. در مقابل صنعت و معدن اقدام به خرید سنگین ۵۰۰ هزار سهمی در نماد فارس و خوزستان کرد.

طی روز یادشده سیمان داراب نیز در کنار «وصنعت» در نقش خریدار شرکت‌های سیمان غرب، کرمان و هگمتان ظاهر شد. در همین حال حجم خریدهای روز شنبه تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد در نماد بانک پاسارگاد به ۴ میلیون سهم افزایش یافت. اما در حالی بیمه دی به فروش ۲ میلیون سهم بانک دی در بازار روز شنبه اقدام کرد که تعاونی مولی‌الموحدین خریدهای یک میلیون و دو میلیون سهمی را در نمادهای شاهد و صنعت بیمه رقم زد. روز شنبه همزمان با بازگشایی قند شیروان، شرکت سرمایه‌گذاری پانید پارس خریدار یک میلیون سهمی این نماد بود. از سوی دیگر توکافولاد با خرید ۲۳۰ هزار سهم توکاریل در این نماد فعال بود، در حالی که سرمایه‌گذاری سایه‌گستر سرمایه در نماد ماشین‌سازی اراک فروشنده ۷۰۰ هزار سهمی شد. روز شنبه همچنین بازرگانی و خدمات پس از فروش تراکتورسازی با خرید ۳۵۰ هزار سهم «تایرا» توانست حمایتگر این سهم باشد.

افزایش خریدهای حقوقی

بازار پس از تعطیلی روز سه‌شنبه نیز بر مدار منفی ادامه داشت تا جایی که شاهد افزایش خریدهای حقوقی‌ها بودیم. اعتضاد غدیر و اعتلا البرز به ترتیب خریداران سیمان دورود و سرمایه‌گذاری البرز بودند. در مقابل سرمایه‌گذاری توسعه ملی فروشنده ۲۶۰ هزار سهم سیمان هرمزگان بود؛ همچنین فروش سیمان داراب و هرمزگان از سوی «وسپه» در بازار روز سه‌شنبه ادامه داشت.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری تدبیر خریدهای پرحجمی را در نمادهای پردیس، بانک دی و بوعلی رقم زد.

روز سه‌شنبه صدر تامین فروشنده ۶۰ هزار سهم کاشی الوند بود و صندوق بازنشستگی کشوری نیز ۵۰ هزار سهم «کچاد» خرید.ضمن اینکه خریدهای سرمایه‌گذاری صنعت و معدن هم در سیمان فارس و خوزستان ادامه داشت. کالسیمین نیز در بازگشایی توسعه معادن روی و افت این نماد در نقش خریدار ۶۰۰ هزار سهمی ظاهر شد. روز سه‌شنبه گروه صنعتی سپاهان فروشنده ۵/۲ میلیون سهمی سخت‌آژند بود و یک حقیقی نیز خریدار ۵۲۰ هزار سهمی بانک کارآفرین بود.

این در حالی است که دلیران پارس با خرید پرحجم ۸/۴ میلیون سهمی در سخت آژند فعال بود. در ادامه رصد معاملات روز سه‌شنبه، تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد، هامون سپاهان و گروه توسعه ملی به ترتیب در نمادهای بانک پاسارگاد، پتروشیمی پردیس و توسعه صنایع بهشهر بودند. این در حالی است که همچنان فروش ۸/۱ میلیون سهمی بیمه دی از سوی بانک دی ادامه داشت.

همچنین در جو منفی بازار گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان برای افزایش میزان سهامداری در پتروشیمی کرمانشاه خریدهای خود را آغاز کرده است و روز سه‌شنبه نیز ۱۳۰ هزار سهم کرمانشاه را از بازار جمع کرد.

در همین حال توسعه معادن روی نیز خریدهای حمایتی را در نمادهای فرآوری و ملی سرب و روی صورت داد. روز سه‌شنبه ذوب روی اصفهان خریدار باما و گروه اقتصادی آرمان خریدار کارت اعتباری کیش و بازرگانی و خدمات پس از فروش تراکتورسازی هم خریدار «تایرا» بودند.