مرکز خدمات فولاد ایران- بسیاری از فولادسازان در سراسر جهان قیمت محصولات فولادی خود را طی ۳ ماه گذشته به دلیل رشد قیمت مواد اولیه بالا برده‌اند و این امر خریداران این محصولات را با مشکل روبه‌رو کرده است. اما در حال حاضر سوال این است که آیا رشد قیمت‌ها ماندگار خواهد بود و کارخانه‌ها موفق به انتقال افزایش هزینه تولید به خریداران خود خواهند شد یا نه؟ روند آینده قیمت‌ها در ماه آوریل و ژوئن نز مشخص نیست.اگرچه شرکت‌های معدنی قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ را از ماه آوریل تا ژوئن بالا برده‌اند، اما با توجه به اینکه مسائل بسیاری بر تعیین قیمت محصولات فولادی موثر است، روند آینده قیمت‌ها مشخص نیست.گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت چین تمام تلاش خود را برای کند کردن رشد اقتصادی این کشور انجام خواهد داد که این امر بر قیمت محصولات فولادی نیز تاثیر گذار است و همان گونه که شاهد آن هستیم، قیمت فولاد در چین از اواسط فوریه رو به کاهش گذاشته است. ناآرامی‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هم باعث شده است تا کارخانه‌ها در ترکیه و دریای سیاه به دنبال جایگزینی برای محصولات صادراتی خود باشند.قیمت بیلت و مقاطع نیز از اواسط فوریه نزولی بوده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت ورق در اروپا هم رو به کاهش گذاشته است. کارخانه‌ها در روسیه نیز قیمت ورق گرم خود را ۲۰ تا ۳۰ یورو در هر تن پایین آورده‌اند، اما این امر هنوز نتوانسته خریداران را وارد بازار کند و حجم معاملات پایین است.

مشکلات فولادسازان اروپا با افزایش قیمت نفت

همچنین اخیرا قیمت نفت به دلیل ناآرامی‌های سیاسی در شمال آفریقا و خاورمیانه بالا رفته است و این امر می‌تواند منجر به بالا رفتن هزینه انرژی برای فولادسازان شود. رشد قیمت نفت به افزایش قیمت گاز نیز کمک کرده است.یکی از مقامات یوروفر اظهار کرده قیمت گاز در اروپا بیشتر از مناطق دیگر دنیا است. هزینه خرید گاز در اروپا ۲۱ درصد بیشتر از آمریکا و ۱۹۷ درصد بیشتر از چین است.

بحران اخیر در بخش نفت، اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. آلمانی‌ها مستقیما نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه وارد می‌کنند. در صورتی که بحران سیاسی اخیر در عربستان نیز گسترش یابد، بدون شک اروپایی‌ها برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

کارخانه‌های ژاپنی به دنبال افزایش قیمت فولاد از ماه آوریل

در این باره فولادسازان بزرگ ژاپنی به دلیل رشد قیمت مواد اولیه به دنبال افزایش قیمت محصولات فولادی خود از ماه آوریل هستند. متعاقب این امر پیش‌بینی می‌شود مشکلات آنها برای فروش محصولات خود به خودروسازان و دیگر صنایع افزایش یابد.

کارخانه نیپون استیل در نظر دارد تا قیمت محصولات فولادی خود را از ماه آوریل تا سپتامبر ۲۴۳ دلار در هر تن بالا ببرد که این امر هزینه بسیاری از کارخانه‌ها را در این کشور بالا خواهد برد.

اگر چه نیپون استیل اواخر ماه‌جاری با خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی مذاکره خواهد کرد، اما احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات آنها ضعیف است.افزایش ۲۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن طی فصل دوم نیز از دلایل رشد قیمت محصولات نیپون استیل است. پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن از ماه جولای تا سپتامبر هم به دلیل بالا بودن تقاضا در چین و کاهش عرضه برزیل به دلیل بارش شدید باران کاهش یابد. احتمالا قیمت زغال سنگ نیز در آینده صعودی خواهد بود.قراردادهای کوتاه مدت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ نیز مشکلات کارخانه‌ها در ژاپن را برای فروش محصولات خود بالا برده است، زیرا خودروسازان و سازندگان لوازم الکترونیکی در این کشور محصولات خود را با قراردادهای بلند مدت به فروش می‌رسانند.

قیمت فولاد در چین همچنان نزولی

از سویی قیمت محصولات فولادی در چین نیز از اواسط فوریه نزولی بوده است. معمولا سطح تقاضا در چین پس از تعطیلات سال نو در این کشور افزایش می‌یابد.

در سال جاری، روند صعودی قیمت محصولات فولادی که از اواخر سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود تا پیش از تعطیلات ادامه پیدا کرد؛ اما پس از آن قیمت‌ها نزولی بود. با توجه به پایین بودن تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی، افزایش ظرفیت تولید و کاهش قیمت محصولات فولادی احتمالا این روند در آینده ادامه خواهد داشت.عده‌ای از دست‌اندرکاران به دلیل افزایش قیمت درب کارخانه ورق گرم و ورق سرد بسیاری از کارخانه‌ها، نسبت به رشد قیمت‌ها پس از تعطیلات خوشبین بودند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت ورق گرم، ورق تخت و مفتول در چین افتی ۵/۱، ۲/۱ و ۱ درصدی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است. افزایش تعرفه گمرکی صادرات سنگ‌آهن از هند نیز بر قیمت محصولات فولادی در چین تاثیر خواهد گذاشت.