سنا - بورس اوراق بهادار کراچی (KSE)، بازاری است مستقر در شهر کراچی پاکستان که به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار اوراق بهادار این کشور شناخته می‌شود. در ساختمان بورس اوراق بهادار در خیابانی به همین نام و در قلب تجاری کراچی، بازاری قراردارد که چندی است به قدرتمندترین بازار منطقه معروف شده است. سال ۱۹۴۷ بود که KSE به عنوان بزرگ‌ترین و ثروتمندترین بورس پاکستان به سرمایه گذاران معرفی شد و در سال ۲۰۰۲ توانست عنوان «بهترین بازار بورس جهان از نظر عملکرد» را به خود اختصاص دهد.

۶۵۴ شرکتی که در سال ۲۰۰۸ میلادی در این بورس به ثبت رسیدند، معادل ۴۰ میلیارد دلار را به ارزش این بورس افزودند.

ساعات کاری: این بازار دارای معاملاتی قبل از ساعت اصلی است که به Pre-market معروف است و از ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه صبح تا ۹:۳۰ دقیقه ادامه می‌یابد و ساعت اصلی این معاملات از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز و تا ۱۵:۳۰ ادامه می‌یابد.

بحران: این نهاد نیز مانند دیگر بازارهای جهانی به دلیل بحران جهانی و همچنین مشکلات اقتصادی داخل این کشور، با رکود رو به رو شده و دستخوش بحران شد و به مدت چهار ماه فعالیت خود را تعلیق کرد و در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۰۸ مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و توانست شاخص KSE۱۰۰ و KSE۳۰ را پس از ثبت رکودی واقعی در میانه ماه ژانویه با رشدی ۲۰ تا ۲۵ درصدی تا ماه مارس ۲۰۰۹ مواجه کند.

مراحل رشد: بورس اوراق بهادار پاکستان KSE بازاری است که بیشترین میزان نقدینگی در پاکستان را دارد و در سال ۲۰۰۲ توانست از سوی مجله بیزینس ویک به عنوان بهترین بازار جهان از نظر عملکرد معرفی شود.

سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ در این بازار فعالیت زیادی داشتند و بنابر آمار منتشر شده توسط بانک ملی پاکستان، سرمایه‌گذاران خارجی در حدود ۵۲۳ میلیون دلار به ارزش بازار این کشور افزودند.

این بازار با طراحی شاخص ۳۰ شرکت برتر KSE۳۰ نیازهای بازار را در خصوص وجود چنین شاخصی برآورده کردند و در سال ۱۹۹۱ شاخص KSE۱۰۰ به عنوان مهم‌ترین شاخص این بازار معرفی شد و این شاخص، معیاری شد برای مقایسه قیمت سهام شرکت‌های برتر بازار در هر بخش.

بحران ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹: ۲۰ آوریل، یکی از مراحل مهم زندگی بورس کراچی در این تاریخ اتفاق افتاد و شاخص KSE۱۰۰ با افزایش ۱۵ هزار واحدی، نخستین افزایش تاریخی این بورس را به ثبت رساند و به قله ۱۵ هزار و ۷۳۷ رسید که این صعود موجب شد این بازار به پرسود ترین بازار در کشورهای نوظهور تبدیل شود.

۲۳ مه: افزایش بی سابقه شاخص در ماه آوریل، موجب افزایش میزان بهره توسط بانک مرکزی پاکستان و سقوط شاخص اصلی بازار پاکستان شد.

۱۷جولای: سهامداران عصبانی به بورس پاکستان هجوم بردند تا دلیل کاهش سهام را از مسوولان جویا شوند.

۱۶ جولای: در پی فشار بر دولت ائتلافی پاکستان به منظور برخورد با شبه نظامیان طالبان و بالطبع کاهش نگرانی‌های اقتصادی کشور، شاخص KSE۱۰۰ با کاهش یک سومی نسبت به ماه آوریل روبه رو شد.

۱۸آگوست: در پی اعلام استعفای پرویز مشرف از رییس جمهوری، شاخص KSE۱۰۰ با بیش از ۴ درصد رشد روبه‌رو شد.

۲۸آگوست: بورس اوراق بهادار پاکستان قانون حداقل کاهش سهام را برای بازار این کشور وضع کرد تا شاهد افت سنگین قیمت‌ها نباشد.

۱۵ دسامبر: قانون کف قیمت سهام برداشته شد.

مهم ترین رویدادهای ۲۰۱۲: ۶ دسامبر، بورس اوراق بهادار کراچی سومین افزایش چشمگیر شاخص را به ثبت رساند.