گروه بورس جهانی- در حالی که بازارهای اروپا و آمریکا در تعطیلات کریسمس به سر می‌بردند بازارهای آسیایی با حجم اندکی از معامله همراه بود.

موسسه ارزش‌گذاری فیچ برآورد کرده صادر‌کنندگان اصلی نفت خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ با افت قیمت‌ها در بازار مواجه شوند؛ چون افزایش تولید نفت امسال که به دلیل بحران لیبی بود دیگر تکرار نخواهد شد. رشد بازار کالاهای غیر نفتی با توجه به درآمد بالای نفتی و افزایش پروژه‌های زیر ساختی عربستان و کویت ثبات خواهد داشت.
امارات نسبت به دو صادرکننده بزرگ دیگر نفت، با کاهش رشد بیشتری روبه‌رو می‌شود. از این رو قیمت نفت آن افت می‌کند؛ ولی قیمت نفت کویت و عربستان رو به بالا خواهد بود. به گفته این موسسه گرچه رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا سال 2012 از 5 درصد امسال به 4 درصد می‌رسد با توجه به رکود جهانی تاثیر محدودی بر کشور‌های منطقه وارد می‌شود.
از ۲۶ کشور منطقه، همه چشم اندازی با ثبات دارند به جز مصر، تونس و لسوتو در آفریقا. علت انعطاف پذیری نسبی خاورمیانه تاثیر محدود بر قیمت کالاهای اساسی است. به ویژه نفت که فیچ برای سال ۲۰۱۲ متوسط قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه را تخمین زده است. در حالی که سال ۲۰۱۱ معادل۱۱۰ دلار بود. در بازار نفت، افزایش تنش‌های سیاسی سوریه و تحریم‌ها علیه ایران عوامل دیگر بالا نگه داشتن قیمت آن است با اینکه شاید تقاضا کاهش یابد.صادرکنندگان اصلی نفت خلیج فارس بیشتر به آسیا صادرات دارند. از طرفی افزایش روابط تجاری چین و آفریقا و اهمیت این کشور در رابطه با قیمت کالاهای اساسی جهان به این معنا است که رکود در چین و آسیا تاثیر بیشتری بر آفریقا وارد می‌سازد تا مساله بحران اروپا.
بازارهای جهانی دیروز در شرایطی با تعطیلی بازارهای اروپایی و آمریکایی همراه شد که بازارهای آسیایی با نوسان دنبال شدند. در حالی که بازارهای اروپایی و آمریکایی با تعطیلات کریسمس دنبال می شوند اما بازارهای آسیایی با حجم اندکی از دادوستد شاهد افت و خیز قیمت‌ها بود. البته بازارهای سهام آسیایی نیز همانند بازارهای کالایی با همان مسیر نوسانی دنبال شد. براساس گفته تحلیلگران، بازارهای دیروز به تاثیر از نوسان نرخ دلار در برابر سایر ارزهای معتبر و نگرانی‌ها بابت آینده بحران بدهی اروپا همچنان نوسان دارند؛ به نظر می‌رسد سال 2012 هم سال پُر نوسان و ملتهبی داشته باشیم زیرا ممکن است بحران اروپا و نرسیدن توافقات و از سویی کسری بودجه ایالات متحده همه فاکتورهای تاثیرگذار بازار باشند.
در بازار توکیو قیمت طلا در شرایطی مثبت شد که برای نقره و پلاتینیوم قیمت‌ها تغییری نکرد. معامله پالادیوم نیز بدون تغییر بود. برای گازوئیل، نفت‌خام و نفت سفید نیز روند مبادلات با نوسان رو به بالایی همراه شد، این در حالی بود که برای کائوچوی طبیعی تغییرات منفی بود.
در بازار کالایی شانگهای نیز طلا در شرایطی منفی بود که دادوستد سایر محصولات فلزی همچون آلومینیوم، مس و روی با شیب منفی همراه شد. معامله سرب و نفت کوره نیز کاهش رو به پایینی داشت.