دنیای اقتصاد- روند صعودی بورس اوراق بهادار تهران که از ابتدای هفته‌جاری آغاز شده بود، تداوم چندانی نیافت و بازار مجددا با کاهش قابل‌توجه 5/1 درصدی شاخص مواجه شد که بیشتر صنایع فعال با این روند همراهی کردند. به‌این‌ترتیب با سقوط سرد 956 واحدی دماسنج بازار سرمایه در معاملات دیروز، بازدهی هفته‌جاری به منفی 7/0 درصد رسید. تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان 2 واحد درصد، تعیین کف 15 سنتی برای خوراک پتروشیمی‌های گازی و بهره مالکانه 30 درصدی معادن سنگ‌آهن منجر به افت عمومی، از مهم‌ترین عوامل افت دیروز شناخته شد.
سرمازدگی بورس در پایان هفته
گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت قابل توجه ۱۵/۱ درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع با این روند همراهی کردند. سرد شدن شدید هوا در پایان هفته باعث ایجاد مشکلات زیادی در زمینه گازرسانی به صنایع و حتی در سطح شهرها شد؛ بر این اساس، ممکن است بسیاری از خطوط تولیدی شرکت‌های بورسی با مشکل مواجه شده باشند.
همچنین برخی تصمیمات اخیر در مجلس منجر به بازگشت نگرانی به بورس شده است. به این ترتیب، ارزش کل معاملات روزانه که در بدترین روزها به کمتر از 250 میلیارد تومان نمی‌رسید، روز گذشته افت قابل توجهی داشت و در حدود 130 میلیارد تومان بود. این کاهش قابل توجه در حجم و ارزش معاملات نشان از ایجاد ترس در بازار سرمایه دارد و در نتیجه تا شفافیت کامل در رابطه با این مسائل، باید شاهد رکود در بازار بود. بیشتر نگرانی‌ها در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است؛ در حالی که افزایش این نرخ با برخی اخبار خوشایند برای این گروه، نظیر توسعه و حذف محدودیت‌های صادراتی و آزادسازی احتمالی قیمت‌ها همراه بوده است که می‌تواند زیان ناشی از رشد نرخ خوراک را جبران کند و حتی منجر به سوددهی بیشتر آنها شود. از سوی دیگر، طی روزهای اخیر، بار دیگر سهامداران حقوقی در نقش حمایت‌کننده وارد بازار شده‌اند تا با جمع کردن صف‌های خرید از افت بیشتر بورس جلوگیری کنند. در پی این موج حمایتی، احتمال می‌رود در هفته آینده بازار کمی متعادل شود.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. همان‌طور که اشاره شد، افزایش نرخ خوراک عامل اصلی افت این گروه به شمار می‌آید که پس از شفاف‌سازی‌های احتمالی در هفته آینده شاهد بهبود اوضاع آنها خواهیم بود. در این گروه، «شتولی» که پس حدود سه ماه، روز سه‌شنبه بازگشایی و با رشد 59 درصدی قیمت مواجه شد، دیروز منفی شد و شاهد عرضه‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها بود.
از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند مثبت خود را تغییر داد و منفی شد. به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شروطی را برای پالایشگاه‌های کشور به‌منظور معافیت از واریز سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی گذاشته و آن را تصویب کردند که احتمالا از سوی سهامداران مطلوب محسوب می‌شود. «شبندر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی حضور قابل توجهی در نقش خریدار داشتند.
اما بانکی‌ها روند منفی خود را ادامه دادند. «وبصادر» که تقریبا با حضور کامل سهامداران حقیقی مواجه بود، بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.
همچنین، گروه فلزات اساسی روند منفی خود را ادامه داد. «فاسیمین» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور پررنگ‌تری داشتند.
در این شرایط، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند کم‌نوسان خود را ادامه دادند و تقریبا بدون تغییر باقی ماندند. «وبانک» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که با حمایت قابل توجه سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه شد.
روند منفی گروه کانه‌های فلزی نیز ادامه یافت. «کروی» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با صف فروش 7/2 میلیون سهمی مواجه شد که سهامداران حقوقی بدون حضور در نقش فروشنده، 70 درصد خریداران روز گذشته این نماد را تشکیل دادند.
در این شرایط، مخابرات روند مثبت خود را تغییر داد و منفی شد. «اخابر» با توجه به عرضه مجدد اینترنت، طی روزهای اخیر مورد اقبال سهامداران قرار گرفت؛ در حالی که در 13 بهمن طی گزارشی در کدال اعلام کرد هیچ‌گونه تغییری در EPS این شرکت ایجاد نخواهد شد. به این ترتیب، «اخابر» در حالی روز منفی را سپری کرد و با صف فروش همراه شد که سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور چشمگیری داشتند.
روز گذشته، خودرویی‌ها بار دیگر به مسیر نزولی بازگشتند. «خساپا» با حضور 100 درصدی سهامداران حقیقی، بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت.
از سوی دیگر، گروه سیمانی روند منفی خود را ادامه داد. این گروه با توجه به مشکل کمبود گاز و همچنین احتمال افزایش هزینه‌های پس از اجرای فاز دوم هدفمندی روزهای منفی را سپری می‌کنند. در این رابطه، شیخان دبیر انجمن سیمان در گفت‌وگو با «بورس نیوز» اظهار کرده است: قطع موقتی گاز منجر شده است شرکت‌های سیمانی به جای گاز 80 تومانی از مخازن مازوت خود که 200 تومان قیمت دارد استفاده کنند؛ اما در صورت نبود این ذخایر، مازوت را به قیمت گاز دریافت کنند. به گفته وی، وزارت نفت متعهد شده است که مابه التفاوت مازوت ذخیره شده و گاز را نیز به شرکت‌های سیمانی بازگرداند که در این صورت نگرانی برای میزان سوددهی این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت. «سپاها» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها همگام با بازار روند منفی خود را ادامه دادند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات این گروه را با مبادله بلوکی سهام میان حقوقی‌ها به خود اختصاص داد.

سرمای آخر هفته در بورس تهران

سرمای آخر هفته در بورس تهران