گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد ۶۵/۰ درصدی شاخص کل مواجه بود که روند صعودی آن از ابتدای ساعات معاملات تا پایان آن ادامه پیدا کرد. شاخص کل بورس با قرار گرفتن در کانال ۸۹ هزار واحدی، از آغاز سال تا‌کنون ۱۳۵ درصد سود عاید سهامداران خود کرده‌ است تا چند قدمی بیشتر با ثبت رکورد بازدهی سالانه تاریخ بورس (۱۳۸ درصد در سال ۸۲) فاصله نداشته باشد. حجم معاملات ۴۵۰ میلیارد تومانی روز گذشته همچنان نشان از پویایی قابل توجه بازار سرمایه دارد. نکته قابل توجه دیگر، تغییر مالکیت ۴/۱۱ میلیارد ریالی (معادل ۲/۰ درصد ارزش کل معاملات) در روز شنبه از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی است که نشان می‌دهد به‌رغم مثبت بودن بازار، سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور نسبتا فعال‌تری داشته‌اند. همچنین، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی معاملات روز گذشته، در ۱۰ نماد با بیشترین حجم معامله، حدود ۳۰ درصد از خریداران را سهامداران حقوقی تشکیل ‌داده‌اند که برای یک روز مثبت، رقم قابل توجهی به شمار می‌آید (حضور آنها در نقش فروشنده ۳۵ درصد بوده است). این رقم برای ۱۰ سهم مثبت با بیشترین اثر بر شاخص کل در حدود ۴۳ درصد خریداران است. بر این اساس، سهامداران حقوقی که برخلاف هفته‌های گذشته چندان تمایلی برای خرید سهم نداشتند و به محض مثبت شدن بازار، عرضه‌های سنگینی انجام می‌دادند، اکنون وارد صف خرید شده و فضا را پس از یک دوره اصلاح قیمت، برای خرید سهام با دیدگاه بنیادی مناسب دیده‌اند. بنابراین، با بازگشت اقبال به بزرگان بورس نظیر پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها، احتمال فتح قله‌های بالاتر توسط شاخص در روزهای آتی به چشم می‌خورد.

در این میان، گروه دارویی روند مثبت خود را ادامه داد. به گزارش بورس نیوز، خبرهای امیدوارکننده‌ای مبنی بر رشد قیمت داروهای داخلی و کاهش واردات دارو به منظور حمایت از تولیدات ملی به گوش می‌رسد که باعث اقبال سهامداران طی هفته‌های اخیر به نمادهای این گروه شده است، البته این گزارش تاکید می‌کند سهامداران باید توجه داشته باشند که بسیاری از شرکت‌های این گروه، سود این اخبار را پیشخور کرده‌اند و باید پس از این با نگاهی عمیق‌تر و تحلیلی دقیق‌تر خرید و فروش انجام داد. در این بین دیروز «والبر»، بزرگترین هلدینگ دارویی، بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور فعال سهامداران حقوقی در نقش خریدار مواجه بوده است. همچنین در پایان معاملات روز گذشته، این نماد به منظور برگزاری مجمع عمومی جهت تصویب افزایش سرمایه متوقف شد. حمل‌و‌نقلی‌ها که پس از بازگشایی «حکشتی» در هفته گذشته، بار دیگر تغییرات شاخص خود را وابسته به این نماد می‌بینند روند منفی خود را ادامه دادند. «حکشتی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار داشت.

گروه غذایی نیز روند کم‌نوسان خود را با افت شاخص ادامه داد. «وبشهر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور بیشتری داشتند. از سوی دیگر، گروه رایانه‌ای روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه داد. «مداران» در میان نمادهای یکدست سبزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را در حالی به خود اختصاص داد که حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور نسبتا پررنگ‌تری داشتند.

اما، روند مثبت گروه ساختمانی پس از یک دوره صعود تغییر کرده و منفی شد. تصویب اولیه افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن توسط بانک مرکزی مهم‌ترین علت رشد این گروه طی هفته‌های اخیر بوده است. «ثمسکن» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور نسبتا فعال‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت. از طرف دیگر، گروه برقی روند مثبت خود را ادامه داد. «بترانس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که عرضه‌های قابل توجهی از سوی سهامداران حقوقی را شاهد بود. در این شرایط، روند مثبت گروه ماشین آلات و تجهیزات متوقف شد. «تمحرکه» به رغم پوشش منفی ۲۵ درصدی EPS در سه ماهه نخست سال توانست در گزارش دوره ۶ ماهه، ۶۵ درصد از پیش‌بینی ۹۷ ریالی خود در سال جاری را پوشش دهد. در این رابطه، مدیر مالی شرکت در گفت‌وگو با خبرگزاری بورس نیوز علت این امر را کاهش نرخ دلار و ثبات آن در محدوده ۳ هزار تومانی عنوان کرده که باعث کاهش هزینه‌های تولید ناشی از واردات این شرکت شده است. همچنین، «تکمبا» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقوقی در نقش فروشنده در اختیار گرفت.

در معاملات روز گذشته، گروه لاستیک و پلاستیک روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شد. «پلاسک» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که با عرضه‌های قابل توجهی از سوی حقوقی‌ها مواجه بود. از سوی دیگر، روند مثبت گروه کاشی و سرامیک متوقف شد. «کچینی» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور سهامداران حقیقی در اختیار داشت. در نهایت، قندی‌ها روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه دادند. «قشکر» با حضور کامل سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد.

بازدهی بورس به 135 درصد رسید