رئیس‌کل بیمه مرکزی گفت: بیمه فقط فروختن نیست. اداره کردن یک شرکت بیمه یعنی برقراری تعادل بین منابع و درآمدها و مصارف.به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) رئیس شورای عالی بیمه در بازدید از شرکت بیمه پارسیان در جمع اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل و مدیران این شرکت با طرح این پرسش که باید چه کنیم تا بتوانیم در این بازار کیفیت خوب خود را نشان دهیم و نمایندگان ما برای فروش به چه نکات مثبتی از شرکت اشاره کنند، گفت: به‌نظر من در یک شرکت بیمه هیچ‌چیز مهم‌تر از این نیست که توانایی ایفای تعهدات خود را به لحاظ مالی داشته باشد.

محمدابراهیم امین ادامه داد: ما اکنون در صنعت بیمه داریم بیمه عمر می‌فروشیم و متاسفانه محاسبات دقیقی در این زمینه صورت نمی‌گیرد و نمی‌دانیم در زمان بازپرداخت تعهدات این بیمه‌نامه‌های عمر لطمه‌ای به شرکت وارد می‌شود یا خیر؟ این تعهدات را چگونه و چه کسی باید بپردازد؟ اکنون به‌درستی نمی‌دانیم کدام شرکت مبنای محاسباتی درستی دارد و جداولی که ارائه می‌دهد تا چه حد هم برای مشتری منصفانه و عادلانه است و هم برای شرکت و این بحث، دو وجه دارد و نباید در آینده از سرمایه سهامداران خود تعهدات را پرداخت کند. وی افزود: تجربه کردیم شرکتی با تبلیغ تخفیف آنچنانی اقدام به جذب نماینده و فروش بیمه کرد و چون امتیاز و چیزی برای عرضه به‌عنوان تمایز نداشت، فقط بر اساس قیمت پایین و ارائه تخفیف آنچنانی نمایندگان خود را ترغیب به فروش کرد و وضعیتی را به‌وجود آورد که همه ما شاهد بودیم. امین گفت: مدیران شرکت هم باید درک لازم را داشته باشند که بیمه فقط فروختن نیست و اداره کردن یک شرکت بیمه یعنی برقراری تعادل بین منابع و درآمدها و این هنر مدیران ارشد بیمه‌هاست یعنی مدیرفنی که حق بیمه‌ای می‌گیرد و این حق بیمه جبران خسارت را نمی‌کند، وی یک مدیر فنی نیست.

ابراهیم امین افزود: در این شرایط حساس اقتصادی که به نقدینگی نیاز داریم، اگر مدیران بیمه ذهن خود را فقط به فروشِ بیشتر معطوف کنند، بدون توجه به اینکه آیا این حق بیمه برای پرداخت هزینه‌ها مکفی است و همچنین آیا این حق بیمه وصول می‌شود یا خیر، با شکست مواجه خواهند شد. وی گفت: اکنون یکی از مشکلات صنعت بیمه، بدهی ایران‌خودرو به شرکت‌هایی است که با آنها قرارداد دارد که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است و این رقم برای شرکت‌هایی که سالانه ۲۰ هزار میلیارد فروش دارند از یک مشتری و در یک رشته آن هم رشته‌ای که خسارتی بالای صددرصد دارد، خطر بزرگی است؛ خسارت را که نمی‌توان پرداخت نکرد؛ چراکه بد نام می‌شود؛ شرکت بیمه وقتی نقدینگی ندارد چه اتفاقی می‌افتد؟ پس بهتراست این‌گونه بیمه‌نامه را اصلا نفروشیم تا اینکه بیمه‌نامه‌ای بفروشیم که حق بیمه آن اقتصادی و فنی نیست یا وصول نمی‌شود یا بخشی از آن وصول می‌شود؛ ما هم‌اکنون این مشکل را در صنعت بیمه داریم.