گروه بازار پول: پس از ثبت کمترین قیمت اونس در دو ماه و نیم گذشته در روز جمعه، عوامل داخلی و خارجی بازارهای فلزهای گرانبها دست به دست هم دادند تا فلز زرد را بار دیگر به سوی مرز روانی ۱۲۰۰ دلار حرکت دهند. هر اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۱۷۳ و ۱۱۷۶ دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه تا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت تهران به قیمت ۱۱۹۰ دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته ثبت شده باشد. رشد روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ناشی از عوامل داخلی «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» و عوامل خارجی افت شاخص دلار و رشد بهای نفت بود. تشدید نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد یونان نیز در این روند موثر بوده است.

اونس که روز دوشنبه با رشدی اندک مواجه شده بود، روز سه‌شنبه نیز ۳ دلار دیگر رشد کرد. این رشد عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران در معاملات آتی و «شناسایی سود» معامله‌گران در معاملات آنی و همچنین افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن بود؛ عدم اطمینان معامله‌گران بازارهای جهانی سهام باعث تشدید تقاضا برای طلا شد. در این روز افت شاخص دلار و رشد قیمت‌های نفت نیز به کمک طلا آمدند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز سه‌شنبه خود آورده است که بازارهای جهانی طلا در انتظار اخبار جدید بنیادین هستند که تا زمان برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در هفته آینده از راه نخواهد رسید. این واقعیت می‌تواند نوسان‌های اونس در هفته کاری جاری را محدود کند.


داده‌ای که روز سه‌شنبه جلب توجه کرد تورم چین برای ماه مه در مقیاس سال به سال بود که 2/ 1 درصد اعلام شد. این رقم کمتر از انتظارها بود. این داده برای ماه آوریل 5/ 1درصد اعلام شده بود. بهای تولیدکننده نیز در ماه مه 6/ 4 درصد افت کرده است. این داده‌ها احتمال تشدید سیاست‌های تحریکی از سوی بانک مرکزی چین را افزایش داد و به رشد طلا کمک کرد. سه‌شنبه اتحادیه اروپا نیز میزان رشد تولید ناخالص خود را در نخستین فصل سال 2015، 4/ 0 درصد اعلام کرد. این رقم در مقایسه با سه ماه آخر سال 2014 اعلام شد. این داده نیز بدتر از انتظارها بود.


اونس روز چهارشنبه را با رشد آغاز کرد و تا زمان تنظیم این گزارش این روند را حفظ کرد. در حالی که رفتارهای معامله‌گران در بازارهای جهانی فلزات گرانبها دراین روز نیز به طلا کمک کرد، عوامل خارجی توجه بسیار زیادی به خود جلب کردند. هر دو عامل خارجی مهم در این روز نیز به نفع طلا کار کردند. از سویی افت قابل توجه شاخص دلار، روند طلا را تحت‌تاثیر قرار داد و از سوی دیگر، ادامه رشد قیمت‌های نفت همسو با دلار عمل کرد. شاخص دلار روز چهارشنبه بیش از هر چیزی به روند ین ژاپن واکنش نشان داد. با تاکید رئیس بانک مرکزی ژاپن بر «بیش از اندازه ضعیف بودن» پول سرزمین آفتاب تابان، ین در مقابل دلار به بالاترین سطح در دو هفته گذشته رسید. افت دلار خود به رشد یورو منجر شد. همزمان با افت شاخص دلار و رشد بهای نفت، بازدهی اوراق قرضه آلمان برای نخستین بار از ماه سپتامبر به یک درصد رسید. روز چهارشنبه همچنین اعلام شد که یونان دوباره تاکید کرده که در انتظار پاسخ وام‌دهندگان بین‌المللی به پیشنهادهای خود است. یونان به‌دنبال ساختاربندی مجدد نظام بازپرداخت اقساط خود است. وضعیت یونان ممکن است تا پایان ماه جاری میلادی مشخص شود و این امر می‌تواند بازارهای جهانی طلا را تحت‌تاثیر قرار دهد.


همزمان با این تحولات، تحلیلگر برجسته موسسه «کپیتال اکونومیکس» تاکید کرده که ادامه روند صعودی خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان موجب افزایش قیمت این فلز زرد در ماه‌های آینده خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «ماینینگ»، تحقیق جدید انجام شده توسط سیمونا گامبرینی تحلیلگر ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس نشان می‌دهد که قیمت طلا در شرایط کنونی به کف خود رسیده و بانک‌های مرکزی جهان همچنان به خرید طلا و افزایش ذخایر خود ادامه خواهند داد و این مساله نه تنها مانع از کاهش بیشتر قیمت خواهد شد؛ بلکه طی ماه‌های آینده قیمت طلا را افزایش خواهد داد.


شورای جهانی طلا اعلام کرده است که طی ۳ ماه نخست امسال بانک‌های مرکزی جهان اقدام به خرید ۱۲۰ تن ذخایر جدید طلا کرده‌اند. بانک‌های مرکزی جهان سهم طلا در ذخایر ارزی خود را از ۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی افزایش داده‌اند.


گامبرینی می‌گوید: «بانک‌های مرکزی جهان قصد دارند تا آسیب پذیری خود را در برابر نوسانات ارزش دلار کاهش دهند و به همین منظور میزان ذخایر طلای خود را افزایش می‌دهند.» اکثر کشورهای در حال توسعه کمتر از 10 درصد ذخایر ارزی خود را به طلا تبدیل کرده‌اند و این در شرایطی است که اقتصادهای توسعه یافته بیش از 70 درصد ذخایر ارزی خود را به طلا نگهداری می‌کنند.


برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که کشورهای در حال توسعه نیز به زودی سهم طلا در ذخایر ارزی خود را به ۱۵ درصد افزایش خواهند داد. اگر بانک‌های مرکزی کشورهای نوظهور و در حال توسعه بخواهند ۵ درصد به ذخایر طلای خود بیفزایند این مساله به معنای تقاضای ۸ هزار تن برای طلا در بازارهای بین‌المللی خواهد بود.


این تحولات می‌تواند نقش مهمی در رشد فزاینده تقاضا و قیمت طلا داشته باشد. بانک مرکزی روسیه طی ماه‌های گذشته تلاش زیادی را برای افزایش ذخایر طلای خود آغاز کرده است. گزارش سایت طلا حاکی است، میزان ذخایر طلای روسیه با این هدف افزایش یافته است که مسکو در برابر فشارهای اقتصادی غرب مقاومت کند.چین نیز که از سال 2009 میلادی تاکنون میزان ذخایر رسمی طلای خود را اعلام نکرده است تنها یک درصد ذخایر ارزی 3800 میلیارد دلاری خود را با طلا نگهداری می‌کند.


آمریکا بیش از ۷۰ درصد ذخایر ارزی خود را به طلا تبدیل کرده و اکنون بیش از ۸ هزار تن ذخایر طلا دارد. موسسه بانکی‌ ای‌ان زد استرالیا بر این باور است که قیمت جهانی طلا تا پایان دهه جاری به بیش از ۲ هزار دلار در هر اونس خواهد رسید. موسسه کاپیتال اکونومیکس نیز پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به ۱۴۰۰ دلار خواهد رسید.