آمادگی برای اجرای نرخ‌های جدید سود بانکی

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک ملت در بازدید از بخش‌های مختلف روزنامه فایننشال تریبون وابسته به موسسه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» از آمادگی این بانک برای اجرای مصوبات بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در مورد کاهش نرخ سود خبر داد. علی رستگار در عین حال تاکید کرد: تعیین نرخ سود بانکی اعم از سپرده‌ها و تسهیلات موضوع بسیار حساسی است که باید تمامی جوانب کارشناسی در اتخاذ این تصمیم در نظر گرفته شود. به گفته مدیرعامل بانک ملت، تعیین نرخ سود سپرده‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که منابع بانک‌ها به سمت بازارهای غیررسمی سوق داده نشود. به گفته وی در حال حاضر بانک ملت ۱۳ درصد نقدینگی کل کشور را در اختیار دارد و با توجه به تمهیدات صورت گرفته آمادگی لازم را برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی طبق مصوبات مراجع سیاست‌گذار دارد. مدیرعامل بانک ملت، مشتریان این بانک را حدود ۲۷ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: سرمایه بانک ملت، مشتریان آن هستند و اکثریت آنها ترجیح می‌دهند، سپرده‌های خود را حتی با نرخ سود پایین‌تر در بانکی سپرده‌گذاری کنند که به آن اعتماد دارند. رستگار با اشاره به خدمات متنوع بانکی در بانک ملت تاکید کرد: مجموعه مدیران و کارکنان این بانک با تجربه و تخصص‌های لازم در پی افزایش کارآیی و درآمد از طریق خدمات بانکی هستند و تنها به درآمدهای تسهیلاتی بسنده نمی‌کنند.

وی با اشاره به نصب ۶۷۰ هزار دستگاه پایانه فروش بانک ملت در سراسر کشور، رتبه این بانک را در این زمینه، رتبه نخست در بین بانک‌های کشور اعلام کرد و افزود: در زمینه تراکنش‌ پایانه‌های فروش نیز بانک ملت در صدر بانک‌های کشور قرار دارد.

مدیرعامل بانک ملت مانده منابع این بانک را ۹۴۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که موجب شده تا در این شاخص هم بانک ملت جزو بانک‌های برتر کشور باشد. وی همچنین کمترین درصد مطالبات معوق و بیشترین منابع ارزی را در بین بانک‌ها متعلق به بانک ملت دانست.

به گفته وی در حالی که متوسط نسبت مطالبات غیرجاری به کل مطالبات در نظام بانکی ۱۲ درصد است، این نسبت در بانک ملت ۷ درصد می‌باشد که نشان‌دهنده تلاش کارکنان برای وصول مطالبات معوق است.مدیرعامل بانک ملت، این درصد مطالبات معوق را با توجه به پرداخت ۸۰ درصد منابع بانکی در قالب تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی را نشانه‌ای از تلاش بی‌دریغ کارکنان بانک ملت دانست.

وی همچنین از ابلاغ سیاست‌های سال‌جاری بانک مرکزی به بخش‌های مختلف بانک در مورد پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط و پرداخت سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی خبر داد و افزود: بانک ملت فعالیت گسترده‌ای در زمینه انرژی و طرح‌های بزرگ دارد؛ به‌طوری‌که سال گذشته ۷ میلیارد دلار در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کرده و عاملیت ۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای راه‌اندازی فازهای پارس‌جنوبی را دارد.رستگار به طبقه‌بندی مشتریان بانک ملت به چهار گروه مشتریان بانکداری شرکتی، بانکداری تجاری، بانکداری اختصاصی و بانکداری خرد اشاره کرد و افزود: با این تقسیم‌بندی، خدمات خاص هر یک از گروه‌های مشتریان متناسب با نیازهای هر گروه از آنها تولید و از مجاری مناسب به آنان ارائه می‌شود. مدیرعامل بانک ملت در مورد روزنامه «دنیای‌‌اقتصاد» هم گفت: این روزنامه به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین روزنامه‌های کشور در رونق کسب‌و‌کار و جهت‌دهی به اقتصاد کشور بسیار موفق عمل کرده است و کسی نمی‌تواند منکر این تاثیرگذاری باشد. وی انتشار یک روزنامه اقتصادی انگلیسی توسط موسسه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» را در شرایط فعلی نشانه هوشمندی مدیران این مجموعه دانست که با رصد تحولات داخلی و بین‌المللی به نیازی مبرم پاسخ داده‌اند.

بزرگ‌ترین تامین مالی بازار سرمایه

دکتر علی قاسمی، مدیرعامل تامین سرمایه بانک ملت نیز در این بازدید با اشاره به کشف قیمت ۲۹۰ تومانی سهام پتروشیمی مبین در بازار سهام گفت: تامین سرمایه بانک ملت، کار مشاوره پذیرش و تهیه برنامه کسب‌و‌کار و ارزشگذاری سهام پتروشیمی مبین را انجام داده بود و می‌توان گفت که عرضه صورت گرفته، به ارزشگذاری انجام شده توسط ما نزدیک بود. وی درباره فعالیت‌های مثبت تامین سرمایه بانک ملت درخصوص تامین مالی گفت: به زودی برای تامین مالی مخابرات ایران،‌ اوراق صکوک ۴۵۰ میلیارد تومانی منتشر خواهد شد که بخشی از امور آن توسط تامین سرمایه بانک ملت در شرف انجام است. به گفته قاسمی، در قالب انتشار و عرضه عمومی این اوراق، بزرگ‌‌ترین تامین مالی بازار سرمایه کشور رقم خواهد خورد. وی افزود: تامین سرمایه بانک ملت، سال گذشته در میان سایر نهادهای مالی با ثبت عدد ۸ هزار میلیارد ریال انتشار اوراق بدهی (از طریق بازار پول و سرمایه) رتبه اول را در میان سایر تامین سرمایه‌ها به خود اختصاص داد و در ۵ سال گذشته نیز ۵۵ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق بدهی و ۴۰ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار اوراق سرمایه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه پروژه‌های نفت و گاز تامین مالی صورت گرفته است.

ضرورت انتشار یک روزنامه اقتصادی انگلیسی

علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای ‌‌اقتصاد» و فایننشال تریبون نیز در این دیدار ضمن اشاره به تاریخچه روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، گفت: «دنیای‌اقتصاد» در حال حاضر یک موسسه رسانه‌ای است که محصولات متنوعی تولید می‌کند. وی با اشاره به انتشار روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تریبون توسط مجموعه «دنیای‌اقتصاد» گفت: با تحولات مثبتی که در صحنه بین‌‌الملل در مورد ایران به وجود آمده و چشم‌انداز توافق هسته‌ای، وجود یک روزنامه اقتصادی انگلیسی که بتواند به‌عنوان یک منبع مستقل رسانه‌ای، اطلاعات و تحلیل‌های لازم را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد ضروری به نظر می‌رسید و خلأ آن احساس می‌شد.

وی افزود: «دنیای اقتصاد» نیز با توجه به وظیفه ملی خود، قدم در این راه گذاشت و با توجه به بازخوردهای انتشار فایننشال تریبون در حال حاضر می‌توان ادعا کرد که مهم‌ترین منبع مستقل کسب اطلاعات اقتصادی به زبان انگلیسی این روزنامه است. بختیاری انتشار هفته‌نامه اقتصادی «تجارت‌فردا» را نیز که رویکردی تحلیلی در مورد مسائل اقتصادی دارد، رویدادی مهم در عرضه رسانه‌‌ای تحلیلی برای تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران، مدیران اقتصادی، کارشناسان و دانشگاهیان کشور دانست. در بازدید مدیرعامل بانک ملت از مجموعه «دنیای‌اقتصاد» دکتر جواد عطاران، رئیس اداره‌کل دفتر مدیریت و روابط‌عمومی و دکتر مسعود غلامپور، مشاور مدیرعامل، نیز وی را همراهی می‌کردند.