گروه بنگاه‌ها: رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی با رابطان امور مجلس در سازمان‌ها و واحد‌های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، در این نشست که در سالن شهید اکبری بانک کشاورزی و با حضور دکتر یوسف‌نژاد، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد برگزار شد، دکتر شهیدزاده، نقش رابطان امور مجلس را بسیار حساس، مهم و تاثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: مجموعه مجلس که عصاره تفکر ملت است، بسیار مورد احترام است و ما در بانک کشاورزی وظیفه خود می‌دانیم با این مجموعه هماهنگ و در تعامل باشیم. البته رابطان امور مجلس می‌توانند در این تعامل، توجیه و هماهنگ‌سازی نقش اساسی ایفا کنند. وی افزود: در جامعه‌ای که روابط اجتماعی نظام‌مند و قانونمندی دارد، مردم به نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات خود مراجعه می‌کنند و نمایندگان سوای قانون‌گذاری، حلقه‌های ارتباطی بین مردم و نهادهای اجرایی و اقتصادی هستند و همین جایگاه ارزشمند، ایجاب می‌کند که ما در کنار نمایندگان مجلس برای برطرف ساختن موانع و مشکلات مردم تلاش کنیم. مدیرعامل بانک کشاورزی به نشست مشترک بانک کشاورزی با نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه نمایندگان مجلس با علم و درایت کافی بر تنگناها و تحدیدهای نظام مالی و شرایط خاص کشور و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی و تاثیر آن بر نظام بانکی وقوف دارند و با چنین شناختی مشکلات نظام بانکی را به خوبی درک می‌کنند و این نشست‌های مشترک کمک می‌کند که این آگاهی و شناخت بیشتر هم بشود تا همه در کنار هم به حل مشکلات بپردازیم. دکتر شهیدزاده بر همسویی حرکت بانک با سیاست‌های دولت تاکید کرد و گفت: در اجرای همین سیاست‌ها، اضافه برداشت از بانک مرکزی را نه‌ فقط ممنوع که حرام اعلام کردیم و تصمیم گرفتیم با تلاش بیشتر، سهم خود را از منابع مالی در بازار پول و سرمایه بیشتر کنیم و بر مبنای همین سهم بیشتر، تسهیلات بدهیم. وی اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی همکاران و طی همین مدت کوتاه ۳ ماهه، توانستیم با افزایش منابع، اضافه برداشت از بانک مرکزی را در همین بازه زمانی به حد صفر برسانیم. البته آنچه از اضافه برداشت‌ها باقی مانده است، مربوط به دولت‌های نهم و دهم و سیاست‌های گذشته است که باید تلاش کنیم آن را هم به حداقل برسانیم.

در این زمینه پیشنهادهایی هم به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم و امیدواریم با قبول پیشنهادهای بانک کشاورزی به ساختار مالی بانک کمک شود. رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی به نتیجه یک تحقیق دانشگاهی در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیق مشخص شده است اثر رابطه حجم پول و سرمایه‌گذاری بیش از اثر نرخ پول در سرمایه‌گذاری است و همین تحقیق ما را موظف و مکلف می‌کند که در پرداخت تسهیلات در مسیر این تحقیق علمی حرکت کنیم و خوشبختانه با تلاش همکاران در بانک کشاورزی و حمایت‌های دولت تدبیر و امید این حرکت را آغاز کرده‌ایم. دکتر شهیدزاده ضمن اشاره به اقداماتی که طی ۳ ماه گذشته در بانک آغاز شده است، افزود: وظیفه داریم با کمک‌‌های فنی و مالی به واحد‌های تولیدی که طی سال‌های اخیر افت تولید داشته‌اند رسالت اقتصادی و اجتماعی خود را ایفا کنیم.

یکی از این واحدها، شرکت معظم کشت و صنعت کارون است که سال ۱۳۸۴ بیش از ۱۸۲ هزار تن تولید شکر داشت، ولی با سوء مدیریت و تدابیر نادرست و سیاست‌های غلط اقتصادی در سال ۱۳۹۲ به ۸۱ هزار تن تولید رسیده است. وی خاطرنشان کرد: ما کار سختی داریم که دوباره این شرکت را در مسیر رسیدن به خودکفایی قرار دهیم و به همین منظور برنامه ۳ ساله‌ای تنظیم کرده‌ایم تا به این هدف برسیم. مدیرعامل بانک کشاورزی در پایان بر نقش رابطان امور مجلس و سازمان‌ها و واحد‌های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی و تعامل با نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: بانک کشاورزی تابع سیاست‌های دولت است و این سیاست‌ها، متاثر از سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هدف مهمی چون رضایت مردم و خدمت به آنان را در اولویت قرار داده است.