گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده‌فروشی در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه نشان می‌دهد که تورم هفتگی در اکثر گروه‌های خوراکی (۶ گروه از یازده گروه) مثبت بوده است، اما دامنه افزایش قیمت هفتگی ۵ گروه از این ۶ گروه از یک درصد تجاوز نکرده است و تنها در گروه «گوشت مرغ» تورم هفتگی معادل ۶/۱ درصد گزارش شده است. علاوه‌بر این، در بازه ماهانه نیز از ۱۱ گروه مواد خوراکی قیمت در ۶ گروه رشد کرده است که بیشترین مقدار افزایش قیمت ماهانه نیز ۸/۳ درصد و مربوط به «میوه‌های تازه» است؛ بنابراین مشاهده می‌شود اگرچه روند تغییر قیمت‌ها در بازه ماهانه و هفتگی افزایشی بوده است، اما میزان افزایش این گروه‌ها در دامنه محدودی بوده و قیمت‌ها در بازار مواد خوراکی دستخوش تغییر قابل‌توجهی نشده است.

افزایش قیمت هفتگی در مرغ

گزارش خرده‌فروشی مربوط به هفته منتهی به ۱۸ مهرماه، با کمی تاخیر روی پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی قرار گرفت. بر اساس این گزارش، در هفته مورد بررسی، قیمت در ۶ گروه «برنج»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «قند و شکر» افزایش یافته است، اما افزایش قیمت یا تورم هفتگی در این گروه‌ها زیر یک درصد بوده و فقط تورم هفتگی گوشت مرغ معادل ۶/۱ درصد بوده است که نسبت به سایر گروه‌ها رقم بالاتری محسوب می‌شود؛ بنابراین آمارهای این گزارش نشان می‌دهد اگرچه در اکثر گروه‌ها تورم هفتگی رقم مثبتی بوده است، اما میزان افزایش قیمت در این گروه‌ها ناچیز بوده و تغییر قابل‌توجهی در روند با ثبات قیمت مواد خوراکی مشاهده نمی‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه قیمت گوشت مرغ به ۶ هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است، اما برخلاف افزایش قیمت هفتگی در گوشت مرغ، در بازه ماهانه و سالانه از بهای این مواد پرمصرف در سبد خانوار کاسته شده است. بر این اساس طی یک ماه گذشته ۵/۰ درصد و طی یک سال گذشته ۳/۵ درصد از بهای گوشت مرغ کاسته شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در مدت مشابه سال گذشته (هفته منتهی به ۱۹ مهرماه سال ۹۲) هر کیلو مرغ به قیمت ۷ هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت. در نتیجه بهای هر کیلو مرغ ۶ هزار و ۶۰۰تومان در هفته مورد بررسی، نسبت به سال گذشته حدود ۴۰۰ تومان ارزان‌تر است.

کاهش قیمت در لبنیات و تخم‌مرغ

اما گروه‌های «تخم‌مرغ» و «لبنیات» در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه کاهش قیمت را نسبت به هفته قبل، پشت‌سر گذاشته‌اند. بهای تخم‌مرغ ۳/۱ درصد طی هفت روز افت کرده است. بر اساس آمار گزارش خرده‌فروشی، قیمت یک شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته مورد بررسی به ۹ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است، بهای تخم‌مرغ نسبت به ماه گذشته نیز ۲/۳ درصد کاهش یافته است. در ماه گذشته بهای هر شانه تخم‌مرغ کمتر از ۹ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و نشان می‌دهد کاهش بهای این ماده پروتئینی طی ماه معادل ۲۰۰ تومان در هر شانه بوده است.

تورم بالای میوه‌ها در بازه سالانه

در هفته مورد بررسی تورم هفتگی میوه‌های تازه پس از روند پرنوسان در هفته‌های انتهایی تابستان و ابتدای مهر به زیر یک درصد نزول کرده و معادل ۸/۰ درصد گزارش شده است. برخی از میوه‌ها در این گروه نسبت به هفته قبل از این گزارش افت قابل‌توجهی داشته‌اند. به‌عنوان مثال «سیب قرمز» معادل ۷/۱۱ درصد و «سیب زرد»‌ معادل ۶ درصد از قیمت خود را طی هفته از دست داده‌اند. در این هفته افزایش ۳/۲۲ درصدی قیمت خربزه طی هفته تاثیر قابل‌توجهی در مثبت شدن تورم گروه میوه‌ها داشته است. گروه میوه‌ها در بازه ماهانه نیز ۸/۳ درصد افزایش قیمت را پشت ‌سر گذاشته‌اند. کاهش ۳۷ درصدی قیمت «انار» طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که هنوز نوسانات فصلی در کالاهای این گروه مشاهده می‌شود و قیمت میوه‌های نوبرانه در حال کاهش است. هر کیلو انار در ماه گذشته به ارزش ۷ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید، حال آنکه قیمت این میوه پاییزی در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه سال جاری به حدود ۴ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافته است.

در بین میوه‌ها و در بازه ماهانه میوه «انگور» نیز با کاهش قیمت ۱۳ درصدی نسبت به ماه گذشته افت قابل ‌توجهی را پشت ‌سر گذاشته است. قیمت هر کیلو انگور در هفته مورد بررسی به ۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که در ماه گذشته این میوه خوراکی حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو به فروش رسیده بود. اما بر خلاف روند باثبات در بازه هفتگی و ماهانه، تغییر قیمت سالانه در گروه میوه‌های تازه قابل ‌توجه بوده است. براساس آمار منتشر شده تورم سالانه گروه میوه‌های تازه معادل ۴/۲۲ درصد بوده که در بین ۱۱ گزارش خرده‌فروشی بیشترین مقدار ثبت شده است. طی یک‌سال گذشته «نارنگی» معادل ۶۳ درصد، «سیب گلاب» معادل ۷/۴۲ درصد و «شلیل» معادل ۳/۴۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. البته قیمت «هندوانه» نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد پایین‌تر آمده است.

افت ماهانه قیمت در سبزی‌ها

در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه، سبزی‌های تازه نیز تورم هفتگی معادل ۵/۰ درصد داشته، اما قیمت سبزی‌ها نسبت به ماه گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. طی یک‌سال گذشته نیز قیمت سبزی‌های تازه تغییر قابل ‌توجهی نداشته و به‌طور متوسط ۸/۳ درصد به قیمت این گروه افزوده شده است. در بین کالاهای این گروه بیشترین کاهش قیمت سالانه مربوط به کالای «سیب زمینی» است. بر این اساس بهای سیب زمینی طی یک‌سال ۶/۱۵ درصد افت کرده است. هر کیلو سیب زمینی در سال گذشته حدود ۲ هزار تومان به فروش می‌رفت، اما قیمت آن در هفته مورد بررسی به هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. در گروه سبزی‌ها، علاوه‌بر سیب زمینی قیمت «گوجه فرنگی» نیز طی یک‌سال گذشته معادل ۲/۱۲ درصد افت کرده و طی یک سال حدود ۳۰۰ تومان از ارزش آن کاسته شده است. درهفته مورد بررسی گروه قند و شکر نیز افزایش قیمت ۴/۰ درصدی را نسبت به هفته قبل پشت ‌سر گذاشته است. قیمت این گروه در بازه ماهانه نیز تنها ۷/۰ درصد افزایش یافته است. در هفته منتهی به ۱۸ مهرماه بهای هر کیلو قند معادل ۲ هزار و ۷۰۰ و هر کیلو شکر معادل ۲ هزار و ۴۰۰ تومان عنوان شده است. قیمت قند طی یک‌سال گذشته ۴/۶ درصد و قیمت شکر در این مدت ۸ درصد بالا رفته است.

رشد محدود قیمت موادخوراکی