گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل بانک مهر اقتصاد گفت: اینکه موسسات پولی و بانکی صرفا از طریق جذب سپرده و اعطای تسهیلات کار کنند و هزینه‌های استفاده از ابزارهای نوین بانکی را نیز خود پرداخت کنند باعث می‌شود که قیمت تمام شده پول افزایش پیدا کند که در عمل باعث می‌شود تسهیلات‌گیرندگان متضرر شوند. غلامحسن تقی نتاج افزود: بنابراین با این اقدام ارزشمند بانک مرکزی درخصوص دستگاه‌های کارتخوان و دریافت کارمزد از استفاده‌کنندگان از پایانه‌های فروشگاهی، قیمت تمام شده پول کاهش یافته و اقتصاد کشور به سمت استفاده از منابع پولی ارزان‌تر حرکت می‌کند. مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با تاکید بر اینکه در گذر از بانکداری سنتی به بانکداری نوین که نیاز حیاتی اقتصاد کشور است باید با نظارت و مدیریت بانک مرکزی به سمت توسعه این ابزارها حرکت کنیم، اظهار کرد: از آنجا که استقرار این ابزارها پر هزینه است باید از محلی این هزینه‌ها تامین شود. وی ادامه داد: چنانچه تامین این هزینه‌ها صرفا بر عهده بانک‌ها باشد رشد و توسعه چندانی در زمینه استفاده از ابزارهای الکترونیکی در مقایسه با سایر کشورها اتفاق نمی‌افتد و شاید هم شاهد عقب‌ماندگی استفاده از این سرویس‌ها در اقتصاد کشور باشیم، بنابراین همگان باید در این خصوص مشارکت کنند و با پرداخت مبلغی ناچیز در قبال دریافت خدمات نوین بانکی به ارتقای این قبیل خدمات کمک کنند.

نتاج تصریح کرد: بانک‌ها برای پشتیبانی از اطلاعات مشتریان باید یک دیتا سنتر اصلی و یک دیتا سنتر پشتیبانی آنلاین داشته باشند که راه‌اندازی دو مرکز دیتا سنتر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و هزینه نگهداری این مراکز نیز سالانه چیزی در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه راه‌اندازی آنها است. وی ادامه داد: باید گفت بانک‌ها هزینه قابل‌توجهی را بابت زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک پرداخت می‌کنند و اگر این هزینه‌ها نیز به خود بانک‌ها تحمیل شود، بانک‌ها نمی‌توانند خدماتی را که مورد نیاز مشتری است را ارائه کنند و از طرفی نوعی اجحاف در حق سپرده‌گذاران و سهامداران موسسات پولی و بانکی صورت می‌گیرد.

نتاج تاکید کرد: به نظر بنده این هزینه‌ها باید بین همه بهره‌مندان تقسیم شود و فروشندگان نیز که از این خدمت استفاده می‌کنند باید در تامین بخشی از هزینه‌ها مشارکت کنند. وی افزود: در بلندمدت فروشندگان چاره‌ای جز استفاده از این ابزارهای الکترونیکی ندارند. بانکداری الکترونیک و استفاده از ابزارهای الکترونیک در عملیات بانکی یک ضرورت حیاتی است. مبلغی که بانک مرکزی به‌عنوان حق‌الزحمه یا کارمزد این تراکنش اعلام کرده واقعا عدد ناچیزی است.