گروه بازار پول: جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از کاهش تورم «ماهانه»، «سالانه» و «میانگین» شاخص بهای تولید‌کننده در مردادماه نسبت به تیرماه است. این گزارش عنوان می‌کند که تورم ماهانه شاخص بهای تولید‌کننده از ۵/۱ درصد در تیرماه به ۹/۰ درصد در مردادماه رسیده است. علاوه‌بر این تورم سالانه شاخص بهای تولید‌کننده (نقطه به نقطه) نیز از ۶/۱۶ درصد در تیرماه به ۴/۱۶ درصد در مردادماه کاهش یافته است. سومین آمار نیز نشان می‌دهد که شاخص تورم میانگین تولیدکننده از ۹/۲۴ درصد در تیرماه به ۷/۲۲ درصد در مردادماه افت کرده است. کاهش تورم تولید‌کننده

بانک مرکزی جدیدترین «شاخص تولید‌کننده» در مردادماه سال‌جاری را منتشر کرد. بر این اساس شاخص بهای تولید‌کننده در مردادماه به ۷/۲۰۴ واحد رسید که نسبت به تیرماه ۹/۰ درصد افزایش یافته است. حال آنکه رشد ماهانه این شاخص در تیرماه (تغییر شاخص تولید‌کننده در تیرماه نسبت به خردادماه) ۵/۱ درصد بوده است. علاوه‌بر این رشد سالانه (تورم نقطه به نقطه) شاخص بهای تولید‌کننده در مردادماه معادل ۴/۱۶ درصد گزارش شده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه تولید در تیرماه معادل ۶/۱۶ درصد گزارش شده بود. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که تورم سالانه تولید در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، خلاف روند نزولی سال قبل حرکت کرده و افزایش یافته بود. اما با کاهش این آمار در مرداد ماه می‌توان عنوان کرد که رشد هزینه‌های تولید پس از تغییر قیمت حامل‌های انرژی، تا حدودی کنترل شده و نرخ رشد آن در مسیر نزولی حرکت کرده است. علاوه‌بر روند کاهشی در تورم ماهانه و سالانه، تورم میانگین تولید‌کننده نیز در مردادماه نسبت به تیرماه افت کرده است. بر این اساس، شاخص بهای تولید‌کننده در دوازده ماه منتهی به مردادماه سال‌جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به مردادماه سال گذشته معادل ۷/۲۲ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص بهای تولید‌کننده در دوازده ماه منتهی به تیرماه سال‌جاری نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه سال گذشته ۹/۲۴ درصد رشد کرده بود. در نتیجه طی یک ماه سطح تورم میانگین کالا و خدمات تولیدی ۲/۲ واحد درصد کاهش یافته است. روند کاهشی شاخص بهای تولید‌کننده در بازه زمانی «پنج ماهه» در مقایسه با بازه زمانی «چهار ماهه» نیز مشهود است. بر اساس آمار بانک مرکزی رشد شاخص بهای تولید‌کننده در پنج ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۷/۱۷ درصد بوده است، حال آنکه در چهار ماه نخست سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، شاخص بهای تولید‌کننده معادل ۱۸ درصد رشد کرده بود.

کاهش هزینه‌های بخش خدمات

در گزارش بانک مرکزی شاخص بهای تولید‌کننده از هشت گروه اصلی و سه گروه اختصاصی تشکیل شده است. بر این اساس «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری»، «ساخت (صنعت)» و «خدمات» سه گروه اختصاصی شاخص بهای تولید‌کننده را تشکیل می‌دهند. بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی در مردادماه، رشد ماهانه گروه «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» معادل ۹/۰، گروه «ساخت (صنعت)» معادل ۹/۰ و گروه «خدمات» معادل یک درصد عنوان شده است. بنابراین می‌توان عنوان کرد که در رشد ماهانه سه گروه اختصاصی بخش تولید‌کننده، همگرایی به‌وجود آمده است. در این بین کاهش تورم ماهانه بخش خدمات در مقایسه با ماه‌های گذشته قابل توجه بوده است. آمار منتشر شده حاکی از آن است که تورم ماهانه بخش خدمات در تیرماه معادل ۱/۳ درصد بوده است. علاوه‌بر این، رشد ماهانه گروه خدمات در ماه‌های اخیر (از اسفند سال گذشته تا تیرماه سال‌جاری) نیز همیشه بالای ۵/۱ درصد گزارش شده است. به نحوی که در چهار ماه نخست سال‌جاری ۵/۱۴ درصد به هزینه‌های این گروه افزوده شده است. اما در مردادماه، تورم ماهانه گروه خدمات به یک درصد رسیده که کمترین مقدار از ابتدای سال‌جاری بوده است؛ بنابراین می‌توان مهم‌ترین عامل کنترل تورم تولید‌کننده در نیمه تابستان را کاهش هزینه‌های گروه خدمات عنوان کرد. همچنین در بخش «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» نیز رشد ماهانه مردادماه در مقایسه با رشد ماهانه تیرماه، کاهش ۵/۰ واحد درصدی را پشت سر گذاشته است. بر این اساس رشد ماهانه این گروه در تیرماه معادل ۴/۱ درصد گزارش شده بود، که این رقم در مردادماه به ۹/۰ درصد افت کرده است. از سوی دیگر، رشد ماهانه در گروه ساخت یا صنعت نیز افزایش جزئی را پشت‌سر گذاشته است. بر این اساس رشد ماهانه این گروه از ۷/۰ درصد در تیرماه به ۹/۰ درصد در مردادماه رسیده است.