گروه بازار پول: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش تحلیلی آمار صنعت بیمه کشور در سطح بین‌المللی طی پنج سال اخیر را منتشر کرد. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، در این گزارش اهم آمارها به تفکیک شاخص‌های مختلف در بازار بیمه کشور با بازار بیمه جهان قابل مقایسه است. منبع اصلی مورد استفاده در این گزارش، گزارش سالانه نشریه «زیگما» به همراه سالنامه آماری صنعت بیمه در سال ۱۳۹۱ است. در این گزارش همچنین رتبه‌بندی نزولی مدنظر قرار گرفته به این ترتیب که «رتبه اول» برای هر شاخص آماری به بیشترین رقم اختصاص پیدا می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل این گزارش تحلیلی را با جداول مورد نظر در سایت بیمه مرکزی؛ بخش گزارش آماری؛ آمارهای فصلی ملاحظه کنند. اهم آمارها به تفکیک شاخص‌های صنعت بیمه در ادامه گزارش آمده است.

الف) حق بیمه تولیدی

در سال ۱۳۹۲ حق بیمه تولیدی به میزان ۲/۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال قبل، رشد ۲/۲۳ درصدی داشته است. حق بیمه تولیدی در مقایسه با پنج سال گذشته ۵/۳ برابر شده است. (روند رشد حق بیمه تولیدی در کشور به مراتب از مقدار مشابه در دنیا و منطقه به ترتیب با ۱/۱ و ۵/۱ برابر شدن نسبت به پنج سال گذشته، بالاتر است). همچون سال گذشته از حیث این شاخص، ایران جایگاه ۴۲ در میان کشورهای دنیا و رتبه ۳ در میان کشورهای منطقه (پس از فلسطین اشغالی و ترکیه) را حفظ کرده است. طی پنج سال اخیر، رتبه جهانی در حق بیمه تولیدی ۴ پله ارتقا و در منطقه یک پله صعود داشته است.

ب) حق بیمه سرانه

در سال ۱۳۹۲، حق بیمه سرانه با رشد ۲۲ درصدی به ۲۱۰ هزار تومان رسید. شاخص مذکور نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ هزار تومان افزایش داشت. طی پنج سال اخیر، میزان حق بیمه سرانه در دنیا به مراتب از کشور ما بالاتر بوده (به‌طور متوسط ۴/۷ برابر) و در سطح منطقه این شاخص به ایران نزدیک‌تر بوده است (به‌طور متوسط ۲/۱ برابر). با این وجود طی سال‌های اخیر، میزان رشد سرانه حق بیمه در کشور روند صعودی داشته؛ به‌نحوی‌که در مقایسه با دنیا و منطقه سریع‌تر افزایش پیدا کرده است (به ترتیب رشد متوسط سالانه این شاخص در دنیا، منطقه و ایران به میزان حدودا ۲ درصد، ۷ درصد و ۳۵ درصد). جایگاه کشور ایران از منظر حق بیمه سرانه با ۹ پله صعود، از رتبه ۷۳ به رتبه ۶۴ در دنیا ارتقا یافت و در منطقه رتبه ۱۰ را حفظ کرد (ضمن آنکه جایگاه بین‌المللی کشور در مقایسه با سال گذشته ثابت ماند).

ج) ضریب نفوذ بیمه

با توجه به عدم اعلام رقم رسمی GDP ازسوی بانک مرکزی ج.ا.ایران برای سال ۱۳۹۲، در حال حاضر امکان محاسبه دقیق ضریب نفوذ بیمه طی این سال امکان‌پذیر نیست (توضیح «دنیای اقتصاد»: بانک مرکزی به تازگی ارقام مربوط به تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته را منتشر کرده است که در گزارش‌های روزنامه نیز این آمار به‌طور مفصل بررسی شد. به نظر می‌رسد زمان تهیه گزارش بیمه مرکزی، پیش از زمان انتشار آمار بانک مرکزی بوده است). به‌رغم مطلب فوق، نشریه زیگما رقم برآوردی ۷/۲ درصد را برای کشور ایران اعلام کرده است. بر این اساس، کشور از حیث این شاخص در سال ۱۳۹۲، حائز رتبه ۵۳ در دنیا و رتبه ۳ در منطقه خواهد بود. طی دوره پنج ساله ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، ضریب نفوذ بیمه از ۲/۱ به ۹/۱ درصد افزایش داشته است. با این وجود، میزان نفوذ بیمه در دنیا به مراتب از کشور ما بالاتر بوده (به‌طور متوسط ۸/۴ برابر) و در سطح منطقه تقریبا یکسان به نظر می‌رسد. در این دوره پنج ساله، جایگاه کشور ما از حیث ضریب نفوذ بیمه از رتبه ۷۶ به رتبه ۶۶ در دنیا ارتقا یافت و در منطقه با یک پله صعود، همچنان در مکان پنجم ایستاد.

د) سهم بیمه‌های زندگی

در سال ۱۳۹۲، حق بیمه‌های رشته زندگی نسبت به سال گذشته با حدود ۴۴ درصد افزایش به حدود ۴۸/۱ هزار میلیارد تومان رسید و در مقایسه با پنج سال گذشته ۶/۴ برابر شد. طی پنج سال اخیر، سهم بیمه زندگی از پرتفوی بازار از رقم ۹/۶ به ۱/۹ درصد رسید. با وجود افزایش سهم از بیمه زندگی در کشور طی پنج سال اخیر (با رقم متوسط ۸ درصد)، این میزان در مقایسه با مقدار دنیا (به میزان متوسط ۵۷ درصد) و از سطح منطقه (با میانگین ۲۶ درصد) به مراتب پایین‌تر است. مطابق آخرین آمارها، کشور ایران بر مبنای حق بیمه تولیدی رشته زندگی، مشابه سال قبل جایگاه ششم را در سطح منطقه حفظ کرده و در رده‌بندی کشورهای دنیا در مکان ۵۵ قرار گرفته که ۶ پله نسبت به پنج سال گذشته بهبود یافته است.