گروه بازار پول: بیمه مرکزی اعلام کرد: دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی برای افزایش سقفِ پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث و تهیه الحاقیه با توجه به ماه ذی‌القعده که از ماه‌های حرام محسوب می‌شود، اقدام کنند. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، با توجه به میزان ریالی دیه در ماه‌های حرام که حداقل ۲۰۰ میلیون تومان است، دارندگان وسایل نقلیه موتوری لازم است نسبت به افزایش سقف پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث و تهیه الحاقیه اقدام کنند. بنابر تصمیم و اعلام قوه قضائیه، در سال‌جاری میزان دیه در ماه‌های عادی ۱۵۲ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم ماه‌های حرام محسوب می‌شوند. در بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه متناسب با سقف تعهد خسارت پرداخت می‌کنند و اگر بیمه‌گذاری پوشش کافی نداشته و الحاقیه تهیه نکند باید فاصله ۱۵۲ تا ۲۰۰ میلیون تومان را خودش بپردازد. بیمه‌گذارانی که در سال گذشته (۹۲) بیمه شخص ثالث تهیه کرده‌اند، سقف تعهد بیمه برای آنها ۱۵۲ میلیون تومان است و اگر امسال الحاقیه تهیه نکنند، باید در صورت وقوع حادثه ۴۸میلیون تومان را خودشان بپردازند. براساس قانون اصلاح قانون بیمه شخص ثالث دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی مسوول جبران خسارت‌های بدنی و مالی در مقابل شخص ثالث هستند و موظفند مسوولیت خود را حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه حرام بیمه کنند. در صورتی که الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث تهیه نشود، شرکت بیمه خسارت زیان‌دیدگان را حداکثر تا میزان مندرج در بیمه‌نامه پرداخت می‌کند و باقی‌مانده خسارت را باید مقصر حادثه (بیمه‌گذار) پرداخت کند.

بانک انصار به سیستم بانکی بدهی ندارد

گروه بنگاه‌ها: مدیر عامل بانک انصار گفت: با فعالیت‌هایی که از سوی همه دست‌اندرکاران اقتصاد کشور در حال انجام است، نشانه‌های رونق اقتصادی را در کشور مشاهده می‌کنیم.

آیت‌الله ابراهیمی که در جمع خبرنگاران در مشهد صحبت می‌کرد با تاکید بر رعایت اصول بانکداری بدون ربا از سوی این بانک گفت: چرا ما با گذشت بیش از سی سال از تصویب این قانون به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم؟ نکته‌ای که وجوددارد این است که مشتریان سیستم بانکی و بعضا کارمندان آن آشنایی کافی با بانکداری بدون ربا ندارند؛ از این جهت این شائبه به وجود می‌آید که ربا در سیستم بانکی ما وجود دارد. وی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگری که ذهن علما را مشغول کرده بحث نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها است که این حتما ربا است؛ در حالی که این نرخ‌بندی ارتباطی با اسلامی بودن یا غیراسلامی بودن ندارد، اشکال کار ما این است که نتوانستیم بانکداری اسلامی را توسعه دهیم. ابراهیمی با نام بردن از تورم به‌عنوان معضل اساسی کشور ادامه داد: نرخ سود بانکی تابعی از تورم است، در کشورهای مختلف هم نرخ تورم و هم نرخ سود بانکی ثابت است و در کشور ما متاسفانه تورم دامنگیر اقتصاد کشور است و راه برون‌رفت از این معضلات این است که ما تورم را مهار کنیم. در این صورت هم نرخ سپرده‌ها و هم تسهیلات کاهش پیدا می‌کند و با کاهش تورم شبهات موجود در سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد و به نقطه باثباتی می‌رسد.

مدیرعامل بانک انصار با بیان اینکه حمایت از سیاست‌های دولت در ارتباط با برون رفت از رکود تورمی از جمله اهداف این بانک است، ادامه داد: به سیستم بانکی بدهکاری نداریم و در اعطای تسهیلات خیلی مراقبت کرده و بهداشت اعتباری را به خوبی رعایت می‌کنیم. بانک انصار با ۷۰۰ شعبه در سراسر کشور گسترده‌ترین شبکه خصوصی بانکی کشور و یک بانک تمام الکترونیک است، بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار مشتری دارد که ۲۵ درصد جمعیت فعال کشور را شامل می‌شود و بیش از ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار حساب فعال دارد. با این حجم فعالیت ما در سال گذشته ۵۶۰ هزار تسهیلات پرداخت کردیم.