ارز مبادلاتی در یک قدمی ارز بودجه

گروه بازار پول: روز گذشته بانک‌مرکزی نرخ رسمی ارز خود را ۲۶۴۱ تومان و ۴ ریال تعیین کرد تا فقط اندکی با نرخ رسمی دلار در بودجه، ۲۶۵۰ تومان، فاصله داشته باشد. بازار آزاد ارز نیز که روز دوشنبه رسیدن نرخ به نزدیکی سطح مقاومتی ۳۱۵۰ تومان را تجربه کرده بود، روز گذشته با بازگشت نرخ و افت جزئی قیمت دلار تا ۳۱۴۰ تومان مواجه شد.

۹ تومان تا نرخ رسمی بودجه

روز چهارشنبه بانک‌مرکزی نرخ رسمی دلار را با ۶۱ ریال افزایش نسبت به روز سه‌شنبه ۲۶ هزار و ۴۱۴ ریال اعلام کرد. به این ترتیب اختلاف بین نرخ رسمی دلار و نرخ رسمی ارز در بودجه به کمتر از ۹ تومان رسید. در صورت ادامه قیمت‌گذاری ارز رسمی با همین روند، در اوایل هفته آینده نرخ رسمی دلار با نرخ دلار محاسباتی در بودجه (۲۶۵۰ تومان) یکسان خواهد شد. گفته می‌شود پس از یکسان شدن نرخ رسمی دلار با نرخ محاسباتی بودجه، ممکن است بانک‌مرکزی روند قیمت‌گذاری این ارز را با افزایش ادامه دهد. آنها در توجیه دیدگاه خود عنوان می‌کنند که نرخ رسمی دلار مبادلاتی در ۵ماه گذشته کمتر از نرخ محاسباتی آن در بودجه بوده است؛ بنابراین برای جبران کسری درآمد ماه‌های ابتدای سال و حفظ تراز ارزی سال‌جاری، به احتمال زیاد بانک‌مرکزی تلاش خواهد کرد با افزایش نرخ رسمی دلار در ماه‌های پیش‌رو تراز ارزی حساب‌های خود و دولت را برای سال‌جاری حفظ کند. همچنین روز چهارشنبه بانک‌مرکزی نرخ رسمی پوند را ۴۴ هزار و ۵۸۱ ریال اعلام کرد تا به این ترتیب برای سومین روز متوالی نرخ این ارز با افزایش اعلام شده باشد. به این ترتیب در سه روز گذشته قیمت این ارز با ۲۴۱ ریال افزایش همراه بوده است. به‌نظر می‌رسد افزایش نرخ رسمی پوند تحت‌تاثیر تقویت این ارز در بازارهای جهانی در مقابل دلار رخ داده باشد. این در حالی است که بانک‌مرکزی نرخ رسمی یورو را برای دومین روز متوالی با کاهش اعلام کرده است که کاهش نرخ رسمی این ارز را هم می‌توان در چارچوب افت نرخ برابری جهانی این ارز در برابر دلار توجیه کرد.

کاهش قیمت ارزهای شاخص بازار

پس از گرم شدن نسبی بازار در روزهای قبل بین فعالان غیر‌رسمی به واسطه افزایش جزئی قیمت دلار، چهارشنبه بازار روز سرد و کم فروغی را برای این دسته از فعالان داشت. این افراد که انتظار داشتند قیمت دلار از مرز ۳۱۵۰ تومان عبور کند، روز گذشته با کاهش قیمت دلار ناامید از وقوع این اتفاق بازار را ترک کردند. قیمت یورو و پوند هم در بازار کاهش یافت تا این دسته از فعالان نتوانند توجه خود را به ارز دیگری معطوف کنند. روز گذشته دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۱۴۵ تومان کار خود را آغاز کرد که نسبت به سه‌شنبه ثابت بود و تغییری نداشت. در ادامه قیمت این ارز کاهش یافت و نهایتا با ۵ تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه با نرخ ۳۱۴۰ تومان به کار خود پایان داد. این در حالی است که تعداد معدودی از صرافی‌ها در برابر کاهش قیمت از خود مقاومت نشان دادند و نرخ دلار را بر تابلوها همان ۳۱۴۵ تومان نگه داشتند. همچنین قیمت دلار در بین فعالان غیر‌رسمی بازار ۳۱۳۵ تومان بود که مانند روزهای اخیر اختلافی ۵ تومانی با قیمت فعالان رسمی بازار دارد. گروهی از فعالان در توجیه این کاهش قیمت عنوان می‌کنند فضای کنونی بازار از یک نوسان مشخص پیروی می‌کند و قیمت دلار در بازه قیمتی ۳۱۲۵ تومان تا ۳۱۴۵ تومان قرار دارد.

روز چهارشنبه هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار با قیمت ۹۴۹ هزار تومان معامله شد که کاهشی ۳۰۰۰ تومانی در مقایسه با روز سه‌شنبه داشته است. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد همچنان مانند روز سه‌شنبه در بین فروشندگان سکه و طلا برای قیمت سکه توافقی وجود نداشته است. با اینکه نرخ غالب بازار ۹۴۹ هزار تومان بود تعداد معدودی نرخ فروش سکه خود را ۹۵۵ هزار تومان ثبت کرده بودند و سکه در بین فروشندگان سکه و طلا در بازه قیمتی بین ۹۴۸ هزار تومان تا ۹۵۵ هزار تومان قرار داشت؛ درحالی‌که عده‌ای از فعالان بازار سکه اعتقاد دارند تفاوت‌های قیمتی بین فروشندگان مختلف همانند بازار ارز طبیعی است، تعدادی دیگر از فروشندگان سکه و طلا اعتقاد دارند تفاوت‌های قیمتی به این دلیل است که بعضی از فروشندگان سود بیشتری می‌خواهند و برخی به سود کمتر قانع هستند.