گروه بازار پول: روز گذشته بازار ارز و سکه با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. افزایشی که تحلیلگران درخصوص آن بر دو ریشه متفاوت تاکید دارند: به گفته تحلیلگران، قیمت سکه تحت‌تاثیر افزایش قیمت جهانی طلا تقویت شد. این نکته را «دنیای‌اقتصاد» در گزارش روز گذشته خود نیز پیش‌بینی کرده بود. در این روز، بیشترین انعکاس قیمتی ناشی از افزایش اونس در بهای سکه تمام رخ داد. در بازار ارز نیز قیمت دلار روز را با رشد قیمت سپری کرد. رشدی که فعالان و تحلیلگران بازتاب اتفاقات «وین ۵» توصیف‌اش می‌کنند. به گفته فعالان، به‌دلیل آنکه مذاکرات وین ۵ نتوانست علامت شفافی به بازار دهد، روند قیمتی ارز تغییر کرد. تحلیلگران نیز فضای بازار ارز را فضای تعلیق می‌دانند. در این فضا، بازار در دامنه امید و انتظار حرکت می‌کند؛ هر چه امیدواری بیشتر شود، روند حرکت بازار نزولی می‌شود و هر چه موقعیت بازار انتظاری باشد، جهت حرکت به‌سوی سطوح بالاتر است. از همین رو اولین روز آغاز به کار بازار‌های داخلی در این هفته، با تغییرات مثبت قیمتی همراه شد. سکه تقویت شد و ارز بالا رفت، اما عامل تحرک در تقویت سکه تغییرات بهای جهانی طلا بود و ریشه تقویت در بازار ارز فضای تعلیق ناشی از مذاکرات بود.

واکنش کامل سکه به افزایش قیمت‌ها

طلای جهانی روز پنج‌شنبه بعد‌از‌ظهر نسبت به روز چهارشنبه حدود ۴۲ دلار افزایش قیمت داشت و به ۱۳۱۲ دلار رسید. روز گذشته هم که بازارهای جهانی تعطیل بود، طلافروشان و صرافی‌های کشور قیمت‌های سکه و طلای داخلی خود را با این قیمت اونس تعیین کردند و همان‌طور که «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته پیش‌بینی کرده بود، بازار سکه روز شنبه را با افزایش قیمت آغاز کرد. از طرفی، دلار نیز روز گذشته افزایش قیمت جزئی داشت که موجب شد واکنش بازار سکه به افزایش قیمت اونس، اندکی بیشتر از حد پیش‌بینی شده باشد. «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته پیش‌بینی کرده بود که قیمت سکه در روز شنبه در محدوده ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کند. بر اساس این گزارش، در صورتی که دلار ثابت می‌ماند، افزایش قیمت سکه در روز شنبه کمی بیشتر از ۲۲ هزار تومان خواهد بود. حال با توجه به قیمت ۳۲۲۰ تومانی دلار در ابتدای بازار روز شنبه (با افزایش حدودا ۲۰ تومانی)، انتظار می‌رفت که افزایش قیمت سکه در حدود ۲۴هزار تومان باشد. قیمت هر قطعه سکه بهارآزادی در بازار تهران ۹۷۷ هزار تومان بود که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه، ۲۴ هزار تومان افزایش را نشان می‌داد.

دلار در تعلیق مذاکرات

دلار روز گذشته معاملات را با ۲۰ تومان افزایش نسبت به قیمت قبلی، با بهای ۳۲۲۰تومانی آغاز کرد، اما به‌تدریج از این قیمت کاسته شد و در ساعات ابتدایی بعد‌از‌ظهر، در قیمت ۳۲۱۵ تومان و در ساعات پایانی روز، به سطح ۳۲۱۰ تومانی نزدیک شد. فعالان بازار در توضیح این روند قیمتی، مهم‌ترین عامل را اظهارات مقامات دیپلماتیک پس از آخرین نشست مذاکرات هسته‌ای اخیر در وین می‌دانند. گفته می‌شود از یکسو، ابراز امیدواری دو طرف مذاکرات به نتیجه‌گیری در نشست‌های آتی، موجب‌شده که بازار واکنش منفی خاصی نداشته باشد و از یک سو نیز، گفته‌های طرفین مبنی‌بر دشواری‌های نوشتن توافق‌نامه‌ نهایی، موجب شده خوشبینی جدیدی به بازار تزریق نشود. به هر حال، به‌نظر می‌رسد فعلا بازار محدوده قیمتی ۳۲۰۰ تا ۳۲۲۰ تومان را برای نوسان انتخاب کرده است.

البته در میانه‌های روز قبل قیمت دلار به ۳۲۲۵ تومان هم رسید، اما نهایتا در قیمت ۳۲۱۰ تومان معاملات را به پایان برد. دلار قبل از شروع مذاکرات در قیمت‌های بالای سطح ۳۲۵۰ تومان نوسان داشت و پس از شروع مذاکرات این سطح را شکست و خود را به سطح حمایتی ۳۲۰۰ تومان رساند. هر چند در طول پنج روز مذاکره، چند باری هم قیمت شاخص بازار ارز به زیر ۳۲۰۰ تومان رسید؛ اما این قیمت‌ها دوام چندانی نداشت و تمایل ارز، به حفظ بازه نوسانی جدید بود.

حفظ محدوده قیمتی فعلی

فعالان بازار به «دنیای ‌اقتصاد» می‌گویند: «تا زمان شروع مذاکرات مجدد در ۱۱ تیر به شرطی که عامل دیگری بر بازار اثر نگذارد، دلار در همین سطح ۳۲۰۰ تا ۳۲۵۰ تومان خواهد ماند و نوسان نخواهد داشت.» وقتی دلار تحت‌تاثیر عامل انتظاری مذاکرات هسته‌ای شروع به کاهش قیمت کرد، دسته‌ای از تحلیلگران دیدگاه بدبینانه‌ای نسبت به این کاهش قیمت داشتند و عنوان می‌کردند با توجه به اینکه اتفاق خاصی در ساختار اقتصای کشور رخ نداده که موجب افزایش قدرت ریال مقابل دلار شود، این کاهش قیمت تصنعی بوده و امکان جهش مجدد قیمت به سطح‌های بالای ۳۳۰۰ تومان پس از پایان مذاکرات وجود دارد؛ اما تحولات بعدی، این نگاه را تا حدودی تضعیف کرد.

در مقابل نیز، دسته‌ای از تحلیلگران بودند که با دیدگاهی خوشبینانه‌تر‌ اعتقاد داشتند: «هرچند کاهش قیمت دلار تحت‌تاثیر عوامل انتظاری رخ داده است، اما عوامل بنیادی مانند افزایش صادرات نفتی و غیر‌نفتی هم از آن حمایت کرده است.» بر اساس این تحلیل، جهش قیمتی و بازگشت قیمت دلار به بالای ۳۳۰۰ تومان در میان‌مدت رخ نخواهد داد و نوسان قیمت در حال حاضر محدود خواهد بود.

فعالان بازار در مورد اینکه «دیدگاهی وجود دارد مبنی‌بر اینکه عده‌ای با خرید دلار در قیمت پایین افزایش قیمت مجدد را پیش‌بینی کرده و به فکر کسب سود از این نوسان هستند»، می‌گویند: نوسان‌های روز شنبه طبیعی بود و قیمت‌های خرید و فروش در چند روز گذشته طوری نبوده که فعالان غیر‌رسمی بتوانند این سناریو را دنبال کنند. به گفته آنها جمع‌بندی اخبار منتشرشده از مذاکرات مثبت بوده و فاصله زمانی تعیین‌شده برای مذاکرات مجدد کم است. این دو عامل باعث شده که انتظار از قیمت در بازار در همان محدوده ۳۲۰۰ تا ۳۲۵۰ تومان باشد.