گروه بازار پول: طلا یک بار دیگر همه را غافلگیر کرد؛ در‌حالی‌که با رسیدن طلا به قیمت ۱۲۷۵ دلار برای هر اونس، کارشناسان زیادی از احتمال عبور قیمت‌ها از مرز ۱۳۰۰ دلار می‌گفتند، طلا روز دوشنبه روی قیمت ۱۲۷۱ دلار بسته شد و روز سه‌شنبه نیز تا لحظه تنظیم این خبر به قیمت ۱۲۶۵ دلار افت کرد. دوشنبه طلا در ساعات آغازین و با توجه به عواملی که آخر هفته گذشته باعث افزایش قیمت‌ها شده بودند، به افزایش قیمت ادامه داد و به بالاترین بها در سه هفته گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل این افزایش ، تحولات ژئوپلتیک عراق و افزایش خریدها به دلیل کاهش قبلی قیمت‌ها بود؛ اما طلا در همین روز با افت روبه‌رو شد. مهم‌تر از انتشار گزارش تولید صنعتی ایالات‌متحده، «سودگیری» معامله‌گران بود. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از؛ فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. همین خریدهای مربوط به سودگیری دوشنبه و سه‌شنبه باعث افت فلز زرد شدند.

این در حالی است که وخامت اوضاع عراق تشدید شده است. دولت آمریکا احتمال همکاری با ایران در عراق را رد نکرده و همچنین هنوز احتمال استفاده از حملات هوایی علیه نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» را کنار نگذاشته است. همزمان، تنش‌های روسیه و اوکراین همچنان پابرجا است. دوشنبه خبر قطع گاز صادراتی به اوکراین از سوی روسیه منتشر شد. روسیه اعلام کرده که تنها در صورت دریافت پیش‌پرداخت حاضر به ازسرگیری صادرات گاز به همسایه خود است.

روند کوتاه و میان‌مدت

اما سه‌شنبه روز آغاز نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود که چهارشنبه بعداز ظهر-به وقت غرب آمریکا- به پایان می‌رسد. سخنان جنت یلن، رئیس بانک‌مرکزی آمریکا پس از برگزاری این نشست، مهم‌ترین خبر اقتصادی هفته است. بیشتر ناظران بازار انتظار دارند که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به کاهش برنامه‌های خرید اوراق قرضه یا همان تسهیل کمی ادامه دهد.

نتایج نشست دو روزه کمیته بازار آزاد بانک‌مرکزی آمریکا در حالی امروز-چهارشنبه-

اعلام خواهد شد که کارشناسان اقتصادی معتقدند مقام‌های فدرال رزرو ایالات‌متحده در این نشست نشانه‌هایی از افزایش تدریجی نرخ بهره را نیز اعلام خواهند کرد. یکی از تحلیلگران ارشد بازار فلزات گرانبها در موسسه «جینروی فیوچرز» می‌گوید: «در کوتاه مدت ممکن است نگرانی نسبت به تشدید تنش‌های سیاسی و درگیری‌های عراق موجب افزایش بهای فلز زردشود، اما این تاثیر محدود خواهد بود. با متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو آمریکا و افزایش نرخ بهره این کشور، قیمت طلا تا پایان سال‌جاری با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد.»

سه‌شنبه با افت دوباره طلا پیش از نشست

فدرال رزرو، برخی از کارشناسان روزهای مانده از این هفته کاری را روزهای مهمی ارزیابی کرده‌اند. برخی اقتصاددانان حتی افزایش بیش از حد انتظار نرخ بهره پایه را در نشست فدرال رزرو پیش‌بینی کرده‌اند.

به باور استراتژیست‌های بازار، از سویی برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا و احتمال کاهش مجدد محرک‌های پولی، تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا داشته و احتمالا خواهد داشت و از سوی دیگر، بحران عراق از کاهش بیشتر قیمت اونس طلا جلوگیری کرده و ممکن است در آینده نیز بتواند بکند.

افت «آسی»، توقف پوند

اما سه‌شنبه در بازارهای جهانی ارز، دلار استرالیا حدود نیم درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد؛ چراکه مواضع بانک‌مرکزی این کشور میزان احیای اقتصادی استرالیا را در ابهام قرار داده است. افت ارز استرالیا که در بازارهای جهان به «آسی» معروف است، تنها تحول مهم بازار ارز در روز سه‌شنبه بود. در این روز یورو، ین و دلار ثابت ماندند. پوند هم که دوشنبه به بالاترین نرخ برابری در مقابل دلار در پنج سال گذشته رسیده بود، سه‌شنبه کمی با افت روبه‌رو شد. پوند پس از سخنان پنج‌شنبه گذشته رئیس بانک انگلستان، یک درصد رشد کرده بود. دلار نیز در این روز منتظر نشست کمیته آزاد فدرال رزرو بود. از دو هفته پیش و پس از نشست بانک‌مرکزی اروپا که در آن سیاست‌های تحریکی تا حد انتظارها تشدید نشد، دلار در برابر یورو رشد داشته و پس از حملات داعش کمی در برابر ین ژاپن افت کرده است. به این ترتیب روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه می‌تواند روزهای مهمی برای بازار طلا و ارز باشد.