گروه بازار پول: طلا هفته کاری جدید را هم مانند آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی با افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها آغاز کرد. درحالی‌که روز جمعه طلا به خاطر تشدید تنش‌ها در شرق اوکراین ۱۵ دلار در هر اونس افزایش داشت و به ۱۳۰۱ دلار رسید، روز دوشنبه هم ۱۱ دلار دیگر تقویت شد. قیمت هر اونس (تا لحظه تنظیم این خبر) ۱۳۱۲ دلار معامله شد. با توجه به حمله دولت مرکزی اوکراین به شهرهای تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار روسیه و جدی‌تر شدن احتمال جنگ داخلی در این کشور اروپای شرقی، احتمالا افزایشی که از این هفته شروع‌شده در روزهای آینده هم تداوم داشته باشد. تحلیلگران انتظار دارند که طلا بیشتر افزایش بهایش را به‌دلیل بحران اوکراین حفظ کند و در کوتاه‌مدت به عنوان سرمایه امن در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، افزایش تقاضای فیزیکی شمش طلا توسط هند هم موثر بوده است.

سایت کیتکو به نقل از تحلیلگران به این نکته اشاره می‌کند که تجدید تنش‌ها در اوکراین بر فشار فروش اثرگذار خواهد بود و حتی آمارهای خوب اقتصادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. برای نمونه جمعه هفته قبل آمار نرخ بیکاری آمریکا در مقایسه با انتظارها عملکرد بهتری داشت، اما این آمار برای چند ساعت بازار را کاهشی کرد و بلافاصله جهت شاخص، عکس شد. ویکتور تیانپیارا، استراتژیست کالا در «ای ان زی بانک» می‌گوید به خاطر عدم قطعیت در اروپای شرقی و ضعف بالقوه ارزش دلار، معامله‌گران در آوردن قیمت‌ها به پایین ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس فلز زرد تردید دارند: «هر کسی که هفته گذشته روی ۱۳۰۰ دلار حساب کرده بود احتمالا جمعه به اشتباهش پی برده؛ چراکه قیمت‌ها حالا بالاتر از این مرز هستند، به‌نظر می‌رسد با این تجربه معامله‌گران دوباره تصمیم عجولانه نگیرند. »

گرچه تیانپیریا انتظار افزایش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت دارد، این را هم اضافه کرده که انتظار ندارد قیمت‌ها از نوسان بین ۱۲۷۰ دلار و ۱۳۲۰دلار برای هر اونس طلا تخطی کنند. او می‌گوید: «فروشندگان کوتاه‌مدت این هفته کنار خواهند کشید؛ اما من هنوز هم عاملی را که باعث افزایش شدید قیمت‌ها و خروج طلا از این بازه باشد، نمی‌بینم.»

تحلیلگران بانک HSBC می‌گویند در کنار تقاضا برای طلا به عنوان سرمایه امن، اشتهای زیادی که به خاطر فستیوالی در هند به‌وجود‌آمده اثر خود را بر این بازار خواهد داشت. در گزارش این بانک آمده که این موضوع فشار فروش را کاهش خواهد داد. از دیگر سو مدیرعامل شورای طلای جهانی هند نیز در مصاحبه با «اکونومیک تایمز او ایندیا» گفته که خرید قوی طلا به معکوس کردن تمایل منفی ایجادشده توسط محدودیت‌های سخت دولت در واردات طلا که از سال گذشته اعمال شده‌اند، کمک کرده است.

اینها همه باعث شد که طلا روز دوشنبه به قیمتی بالاتر از قیمت حدودا ۲۰ روز گذشته برسد؛ اما خیز طلا همزمان با افت شاخص‌های سهام در بازارهای جهان هم بود. دوشنبه علاوه‌بر بحران اوکراین، گزارشی از تولید چین هم منتشر شد که ناامیدکننده بود تا بازارهای سهام هم وضعیت خوبی نداشته باشند. برخی از بازارهای جهانی دوشنبه تعطیل بودند؛ اما بازارهای باز شاهد کاهش شاخص‌ها بودند و این اتفاق نیز بر طلا بی‌اثر نبود. دوشنبه همچنین دلار شاهد افت قیمت بود. دلار روز دوشنبه در برابر ین به نرخ برابری ۹۵/۱۰۱ رسید. این در حالی است که جمعه قیمت دلار به بالاترین بها در یک ماه رسیده بود. یورو تقریبا ثابت ماند و در برابر دلار به نرخ برابری ۳۸۸/۱ رسید.

به این ترتیب طلا از بحران اوکراین نفع می‌برد تا فعالان بازار طلا در انتظار تنش‌های تازه باشند. برخی بر این باورند که بحران‌های ژئوپلیتیک اثر دائمی ندارند و این آمار اقتصادی هستند که روندسازی می‌کنند؛ اما یک چیز واضح است و آن اینکه در کوتاه و میان‌مدت طلا از بحرانی که باعث شود این فلز گرانبها سرمایه امن درنظر گرفته شود، سود خواهد برد. مساله مهم در مورد اوکراین این است که هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش تنش‌ها وجود ندارد. همین دیروز-دوشنبه- صدها تن از معترضان حامی روسیه به ساختمان‌های پلیس در اودسا حمله کردند. در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۰ تن در شورش‌های مختلف کشته شده‌اند و این خبر خوبی برای طلا است! ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر گفته که مناطقی از اوکراین به لحاظ تاریخی متعلق به مسکو است؛ اما وی قصد اعزام نیرو به این مناطق ندارد، گرچه در صورت نیاز دست به این اقدام خواهد زد. همزمان خبر دیگری منتشر شده مبنی بر اینکه ده‌ها هواپیمای روسی از جمله بمب‌افکن‌های استراتژیک و جنگنده‌های روس برفراز شبه جزیره کریمه دیده شده‌اند. رئیس‌جمهوری روسیه قرار است روز جمعه از شبه‌جزیره کریمه دیدن کند و سفر وی با هدف نظارت و رژه نظامی خواهد بود. این رژه در واقع جشنی به مناسبت پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است، اما حواشی دیگری نیز همراه خواهد داشت. پس جای شگفتی نیست که بازار طلا در روزهای پیش رو بیشتر از هر چیزی بر بحران اوکراین متمرکز بماند.