گروه بازار پول- دلار روز گذشته را با نوسان‌های کاهشی و افزایشی به پایان برد. به‌نظر می‌رسد با نوسان‌های ارز در 2 هفته گذشته، امیدهای برخی از دلالان به کسب سود از سفته بازی و تغییرات هیجانی قیمت ارز تقویت شده است. حضور پررنگ دلالان در بازار در روزهای اخیر و خریدار شدن آنها در روز شنبه این موضوع را نشان می‌دهد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، با تثبیت عوامل روانی در روزهای اخیر و تقویت جریان عرضه در روزهای آینده، جریان‌سازی قیمتی دلالان نمی‌تواند بازار را از حالت پایدار خارج کند و دوامی داشته باشد.
آغاز معاملات با قیمت 3270 تومان برای دلار بود. یکی دو ساعت بعد قیمت آن به 3290 تومان رسید و بعد از مدتی به 3275 تومان هم کاهش یافت. در ادامه بازار، اسکناس سبز مدتی روی همین قیمت ایستاد و در ساعات پایانی معاملات از 3300 تومان هم عبور کرد. این نوسان‌ها در بازار ارز برخی از کارشناسان را نگران کرده است. مشاهدات نشان می‌دهد که آنچه در بازار در جریان است، نوعی جریان‌سازی قیمتی از سوی «دلالان» است. در حال حاضر صراف‌ها و کارشناسان و فعالان بازار ارز، وضعیت بازار را دارای تعادل می‌دانند؛ اما عده‌ای از دلالان به دنبال کسب سود از طریق ایجاد نوسان‌های مقطعی هستند. روز قبل‌تر که دلار با فروکش کردن التهاب‌ها یک روز پس از اجرای هدفمندی، به 3250 تومان کاهش پیدا کرده بود، مشاهدات نشان می‌داد عمده دلالان در بازار خریدار شده بودند. آنها روز گذشته تلاش داشتند دلارهای خریداری شده را در محدوده 3300 تومان به فروش برسانند، این تلاش آنها که مدام در حال کمرنگ و پررنگ شدن در بازار بود، از نظر ناظران به نوعی «جریان‌سازی قیمتی» تعبیر می‌شود.
این در حالی است که به عقیده برخی از صرافان، افزایش قیمت روز گذشته طبیعی است چون دلار 2 روز قبل ریزش داشته است. ضمن اینکه روز شنبه خبرهای مثبتی از عرضه ارز به بازار منتشر شد و بازار نسبت به آنها واکنش مثبت نشان داده بود؛ اما روز گذشته خبر خاصی منتشر نشده و هنوز در سوی عرضه اتفاق خاصی نیفتاده است. به گفته این عده، با افزایش جزئی عرضه ارز روند بازار کاهشی خواهد شد. البته برخی از فعالان بازار هم نوسان‌های اخیر را نتیجه بالا رفتن قیمت برخی اقلام بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌دانند و معتقدند بعد از تزریق ارز از سوی پتروشیمی‌ها به بازار، این نوسان‌ها هم کاهش خواهد یافت و دلار سطوح قیمتی پایین‌تری را در کوتاه‌مدت تجربه خواهد کرد. نکته مشترک در اظهار نظرهای صراف‌ها و فعالان بازار ارز، مقطعی بودن نوسان‌های اخیر است. آنها می‌گویند در عرضه و تقاضا برای دلار اتفاق آنچنانی رخ نداده و تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر بازار هم تخلیه شده است.
تحرک دلالان
در سوی دیگر ماجرا دلالان بازار قرار دارند که از قاعده خاصی پیروی نمی‌کنند. عموما سعی دارند بر جو روانی حاکم سوار شوند و از موج‌های روانی که عمدتا هم خودشان راه می‌اندازند استفاده کنند. مشاهدات «دنیای اقتصاد» از بازار ارز هم نشان‌دهنده این است که التهاب‌ها و هیجان‌های روانی بر روند منطقی در بازار ارز غلبه پیدا کرده است. خود صراف‌های میدان فردوسی هم از این روند دل خوشی ندارند. آنها می‌گویند اگر تحرکات بی‌دلیل و هیجانی دلالان کاهش پیدا کند، می‌توانیم به ثبات در بازار ارز امیدوار باشیم.
کارشناسان اقتصادی هم با نظر صراف‌ها موافق هستند. به اعتقاد آنها افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌تواند اثرات این چنینی بر بازار ارز داشته باشد. از طرف دیگر هم روند بورس همچنان مثبت است و نگرانی از سرازیر شدن برخی سرمایه‌های کوچک از بورس به بازار ارز کاهش یافته است.
سکه روند صعودی در پیش گرفت
همزمان با نوسانات بازار ارز قیمت سکه هم صعودی شد. سکه بهار آزادی طرح جدید با بهره‌گیری از نوسان‌های ارزی و همچنین تقویت اونس جهانی طلا، از مرز یک میلیون تومان عبور کرد. صرافی‌ها قیمت‌های مختلفی را برای سکه درج کرده بودند: از یک میلیون و 17 هزار تومان تا یک میلیون و 25 هزار تومان. البته نکته قابل‌توجه در بازار این است که به گفته صراف‌ها، با وجود افزایش اندک تقاضا برای سکه، می‌توان گفت که هجوم هیجانی از سوی مردم و تحرک خارج از عرف در بازار سکه هم رخ نداده است. قیمت نیم سکه، ربع سکه و مثقال طلا هم روز گذشته افزایشی بود.